• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5006 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ شهريور

پيشخوان

تاخير در آزادسازي دارايي‌هاي ايران در ژاپن توجيه‌پذير نيست

رييس‌جمهوري در ديدار وزير امور خارجه ژاپن با تاكيد بر ضرورت آزادسازي منابع ارزي مسدودشده ايران در ژاپن، گفت: تاخير در آزادسازي دارايي‌هاي ايران در بانك‌هاي ژاپني توجيه‌پذير نيست. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، ابراهيم رييسي روز يكشنبه در ديدار وزير امور خارجه ژاپن با قدرداني از كمك‌هاي انسان‌دوستانه ژاپن براي مقابله با كرونا، بر ضرورت آزادسازي منابع ارزي مسدودشده ايران در ژاپن تاكيد و خاطرنشان كرد: تاخير در آزادسازي دارايي‌هاي ايران در بانك‌هاي ژاپني توجيه‌پذير نيست. او در پاسخ به اظهارات وزير امور خارجه ژاپن مبني بر ضرورت و اهميت اجراي برجام به عنوان يك توافق بين‌المللي گفت: ايران به همه تعهدات خود در برجام پايبند بوده و اين امريكايي‌ها هستند كه به تعهدات خود عمل نكرده و يكجانبه از اين توافق بين‌المللي خارج شدند و تحريم‌ها را گسترش دادند. او با اشاره به اينكه اروپايي‌ها نيز به دنبال امريكا از عمل به تعهدات خود در برجام سر باز زده‌اند، تصريح كرد: به‌طور طبيعي از كشوري كه به تعهدات خود پايبند بوده بايد تقدير كرد و اگر كشوري از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نكرده، بايد مورد مواخذه قرار بگيرد و امريكايي‌ها بايد به افكارعمومي جهان پاسخ دهند كه چرا به تعهدات خود در برجام عمل نكرده و از اين توافق بين‌المللي خارج شده‌اند. او با تاكيد براينكه ايران با اصل مذاكره مشكلي ندارد، تصريح كرد: با چه توجيهي تحريم‌هاي امريكا عليه ملت ايران بايد همچنان ادامه داشته باشد. رييسي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به تحولات اخير در افغانستان با استقبال از تلاش‌هاي ژاپن و ديگر كشورهاي منطقه براي كمك به برقراري صلح و ثبات در افغانستان و منطقه گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره از صلح و ثبات در افغانستان حمايت كرده و حمايت مي‌كند البته معتقديم كه در افغانستان بايد خود افغانستاني‌ها تصميم بگيرند. توشيميتسو موتگي، وزيرامور خارجه ژاپن نيز در اين ديدار با تبريك آغاز به كار رييس‌جمهوري اسلامي ايران، بر توسعه و تعميق روابط ديرينه دو كشور تاكيد كرد و گفت: ايران و ژاپن از ديرباز روابط دوستانه و خوبي داشته‌اند و ترديد ندارم كه در دوره فعاليت دولت جديد نيز اين روابط ادامه داشته و بيش از پيش توسعه خواهد يافت. وزير امور خارجه ژاپن با تاكيد بر تلاش اين كشور براي برقراري صلح و ثبات در منطقه، گفت: توكيو همواره از برجام به عنوان يك توافق بين‌المللي حمايت كرده و بر اين باور هستيم كه احياي برجام به نفع همه بوده و مي‌تواند به حل و فصل مشكلات از مسير گفت‌وگو و مذاكره كمك كند. 
ديدار وزير خارجه ژاپن با شمخاني
همچنين دبير شوراي عالي امنيت ملي وارد كردن رژيم صهيونيستي در ساز وكار سنتكام را قرينه‌اي جدي در ادامه سياست‌هاي ناامن‌ساز امريكا ارزيابي كرد و گفت: تداوم سياست‌هاي تنش‌زاي امريكا عواقب فوق‌العاده خطرناكي براي منطقه و جهان دارد. به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار موتگي توشي‌ميتسو، وزير امور خارجه ژاپن با اشاره به سوابق طولاني روابط ميان دو كشور بر ضرورت گسترش كيفي مناسبات في‌مابين بدون دخالت و تاثير‌پذيري از طرف ثالث تاكيد كرد. او گفت: «ظرفيت‌هاي فراواني براي ارتقاي سطح روابط دو كشور به ويژه در حوزه اقتصادي وجود دارد كه شايسته ريل‌گذاري جديد در تعامل با دولت جديد ايران است.» دبير شوراي عالي امنيت ملي با تبيين رويكردهاي كشورمان درخصوص برجام، نقض تعهدات و خروج غيرمسوولانه امريكا از برجام و تداوم سياست‌هاي ترامپ توسط دولت بايدن را عامل اصلي شرايط كنوني عنوان و تصريح كرد: راه برون‌رفت از بن‌بست ايجاد شده توسط امريكا، تامين حقوق حقه ملت ايران است. در اين ديدار موتگي توشيميتسو وزير امور خارجه ژاپن نيز با ابراز علاقه دولت اين كشور به ارتقاي سطح مناسبات ميان توكيو و تهران، با اشاره به اهميت برجام به عنوان يك توافق بين‌المللي تصريح كرد: براي احياي برجام امريكا بايد دست از زياده‌خواهي بردارد.
ديدار وزيران خارجه ايران و ژاپن
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه نيز پيش‌ازظهر ديروز ميزبان موته‌گي‌توشيميتسو وزير امور خارجه ژاپن بود و در توييتي با انتشار تصاويري از ديدارش با همتاي ژاپني نوشت: «خرسندم كه يكشنبه ميزبان موته‌گي وزير خارجه ژاپن در تهران هستم؛ در ديداري كه احتمالا آخرين ملاقاتم با يك همتا در منصب وزير امور خارجه ايران باشد، ما درباره تقويت روابط دوجانبه، چگونگي احياي برجام و شرايط فاجعه‌بار مهندسي شده و دست‌ساخته امريكا در افغانستان بحث و تبادل نظر كرديم.»



قدرداني رييسي از وزيران دولت روحاني در آخرين نشست

رييس‌جمهوري با اشاره به ضرورت پرهيز از اتخاذ تصميمات لحظه‌اي به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي، ‌تصريح كرد: تصميمات‌مان بايد متقن و اعتمادبخش بوده و نتيجه آن ايجاد ثبات در زندگي مردم باشد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، ابراهيم رييسي عصر روز يكشنبه در جلسه هيات دولت با اشاره به اينكه جلسه آتي هيات وزيران، با حضور وزراي جديد برگزار خواهد شد، ضمن قدرداني از كليه زحمات و خدمات وزيران، به‌ويژه در دو هفته‌ اخير و در همكاري با دولت جديد، وحدت و اعتماد را سرمايه بزرگ و ارزشمندي براي نظام دانست و اظهار داشت: همان‌طوري‌ كه سوء‌ظن و بدبيني، بدترين آفتي است كه اگر بين مسوولان ايجاد شود موجب كندي امور و بروز مشكل در زندگي مردم مي‌شود، در مقابل، اعتماد مردم به مسوولان مي‌تواند موجب سرعت در پيشرفت امور باشد. رييس‌جمهور ضرورت تداوم اعتماد مردم به مسوولان را مورد تاكيد قرار داد و اظهارداشت: برخلاف نظام‌هاي استبدادي و سلطنتي، تداوم اعتماد مردم، مهم‌ترين مساله در كشوري مانند جمهوري اسلامي ايران است كه اساس حكومت در آن مبتني بر راي و اراده مردم است، لذا ايجاد و تداوم اعتماد از اهميت زيادي برخوردار است و اين موضوع در گرو نشان دادن صداقت و خدمت براي مردم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون