• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5006 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ شهريور

سوال از دبير به بهانه انتخاب درستكار

ملاك انتخاب سرمربي چيست؟

يونس هميالي

 1- سوال كوتاه است، اما پُرابهام. ملاك و معيار فني انتخاب سرمربي چگونه است؟ پرسشي كه طي چند دهه اخير بعد از انتصاب سرمربي و مربيان تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي در تمام رده‌هاي سني نزد عاشقان و دوستداران اين عرصه مطرح مي‌شود. اما پاسخ آن همواره از سوي روساي فدراسيون بدون جواب مانده است. نتيجه اين‌گونه بي‌پاسخي‌ها در سال‌هاي متمادي به يك فضيلت تبديل شده و همچنان ادامه خواهد داشت. در تاريخ پُرفراز و نشيب كشتي ايران، انتخاب سرمربيان هيچ‌گاه حساب و كتاب درستي نداشته است. عده‌اي براي رسيدن به اين صندلي همواره شتاب دارند، البته شايد هر كس ديگري هم جاي آنها باشد همين واكنش را نشان دهد و بر همين اساس آنها اين فرصت را غنيمت مي‌دانند. اين انتصاب‌ها كه در اكثر مواقع بدون رعايت قواعد خاص و خارج از چارچوب فني تعيين مي‌شوند، موجب آن شده كه چراغ بسياري از استعدادهاي مربيگري زود بسوزد و از رده خارج شوند. در مديريت‌هاي گذشته با نگرشي غلط راه‌هاي بسياري به اشتباه پيموده شد كه نتيجه آن مربيان به صرف نام‌ها و روابط دوستانه بدون پيشينه قابل توجهي در اين حوزه، به عنوان سرمربي يا مربي تيم ملي انتصاب و به مسلخ فرستاده مي‌شدند. غافل از آن در يك كار گروهي و تشكيلاتي نمي‌توان يك فرد را مقصر اصلي جلوه داد و از غفلت ساير افراد چشم‌پوشي كرد. 

 2- پرسش كهنه را در يك قالب با رنگ و لعاب تازه از رييس فدراسيون كشتي براي انتخاب پژمان درستكار در جايگاه سرمربي كشتي آزاد بزرگسالان پرسيده مي‌شود تا شايد دلايل اين انتخاب بحث‌برانگيز كه با طيف وسيعي از منتقدان و نقدهاي تند مواجه شده، پيش روي مخاطب قرار گيرد و آنها را از زاوياي پنهان اين تصميم آگاه سازد. آيا اين انتخاب براساس تبحر در آموزش و انتقال دانش فني بالا است؟ آيا به واسطه سال‌ها سازندگي در تربيت نوجوانان و جوانان كه خروجي آن انتقال استعدادهاي بي‌شمار به تيم‌هاي ملي بوده است؟ آيا پيشنه قانع‌كننده وي براي هدايت كشتي گير در نبردهاي بزرگ و حساس مورد ارزيابي قرار داده شد؟ آيا تجربه كافي حيطه مربيگري در رقابت‌هاي المپيك، جهاني، آسيا و تورنمنت‌هاي بين‌المللي در رزومه ايشان به چشم مي‌آيد؟ آيا از مقبوليت شخصيت اجتماعي و ورزشي در نزد خانواده گوش شكسته‌ها برخوردار است؟ آيا احتمالا بر مبناي رفاقت ديرينه و نزديك بوده يا اقبال و شاهين خوشبختي يك‌باره روي شانه‌هاي وي بوسه زده است؟ 
 3- در فاصله كمتر از دوماه تا آغاز رقابت‌هاي جهاني، اين انتخاب يكي از روزهاي مهم، سرنوشت ساز و تاريخي در زندگي پژمان درستكار محسوب مي‌شود. با توجه به مدت زمان اندك تا آغاز مسابقات، ريسك بزرگي پذيرفته است. بايد حاصل سال‌ها تجربه، مطالعه، آموزش و چكيده مديريت با همكاري ساير مربيان انتصاب شده را به منصه ظهور برساند. مي‌توان اميدوار بود كه او به پشتوانه دستاوردهاي پُرشمار از رقابت‌هاي نه چندان با كيفيتِ ليگ كشتي تجربياتش را به سوي تيم ملي روانه كند و بر همه معادلات ناممكن تاثير شگرفي به جا بگذارد و درياي مواج و خروشان كشتي اين سرزمين يك بار ديگر بر بلنداي قله جهان قرار گيرد. گرچه نتيجه همچنان مبهم است! بايستي تا اواسط مهرماه در شهر اسلو پايتخت نروژ به نظاره نشست كه اين ماموريت خطير و عظيم را مي‌تواند با اراده‌اي استوار، ذهنيتي قوي و تصميم‌هاي درست و به موقع سرانجام برساند يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون