• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5007 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور

تازه‌ترين اخبار افغانستان

نشست اعضاي دفتر سياسي طالبان با كرزي  عبدالله و حكمتيار
اعضاي رهبري دفتر سياسي طالبان ديروز با عبدالله عبدالله، حامد كرزي و گلبدين حكمتيار ديدار كرده‌اند. آقاي عبدالله، اين ديدار را سازنده دانسته و گفته است كه در اين ديدار روي تشكيل روند سياسي همه‌شمول و فراگير بحث شده است. شهاب‌الدين دلاور، عبدالسلام حنفي، خيرالله خيرخواه و عبدالرحمان فدا از اعضاي رهبري دفتر سياسي طالبان، ديروز با عبدالله عبدالله رييس شوراي عالي مصالحه ملي و حامد كرزي رييس‌جمهور پيشين ديدار كرده‌اند. آقاي عبدالله در صفحه فيس‌بوكش نگاشته است در اين ديدار افزون بر مسائل ديگر، درباره شكل‌گيري روند سياسي همه‌شمول و فراگير بحث‌هاي سازنده‌اي داشته‌اند. اين اعضاي طالبان با گلبدين حكمتيار رهبر حزب اسلامي نيز ديدار كرده‌اند. 

پوتين: اوضاع افغانستان  مستقيما به امنيت روسيه مرتبط است
«ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهوري روسيه با تاكيد بر اين نكته كه وضعيت افغانستان ارتباط مستقيم با امنيت روسيه دارد، از نظريه كشورهاي غربي درباره مستقر كردن پناهجويان افغانستان در كشورهاي منطقه آسياي مركزي، قبل از صادر كردن رواديد امريكايي براي آنها، به‌شدت انتقاد كرد، چرا كه به گفته وي «تروريست‌‌ها ممكن است به شكل پناهجو به راحتي خود را به خاك روسيه برسانند و مسكو اجازه چنين اتفاقي را نخواهد داد.»


حكمتيار: گفت‌وگوها براي دولت فراگير  در كابل به‌ زودي آغاز خواهد شد
«گلبدين حكمتيار» رييس حزب اسلامي در افغانستان گفت كه گفت‌وگوهاي رسمي سران طالبان و سياسيون اين كشور براي تشكيل يك دولت فراگير قرار است به زودي در كابل آغاز شود. وي با اشاره به سفر ملابرادر معاون سياسي طالبان به كابل نيز گفت كه گفت‌وگوهاي رسمي بين طالبان و سياسيون افغانستان با ورود سران طالبان به كابل آغاز خواهد شد. حكمتيار گفت كه نشانه‌هايي از اينكه طالبان خواستار دولت فراگير است نيز وجود دارد.

طالبان: رييس‌جمهور سابق و معاونش را  عفو كرده‌ايم
خليل حقاني، از رهبران طالبان، به يك رسانه پاكستاني گفته است كه آنها با اشرف غني و امرالله صالح دشمني ندارند و غني و صالح را عفو كرده است. او افزوده كه اين دو مي‌توانند به افغانستان بازگردند. اين در حالي است كه اشرف غني رييس‌جمهور پيشين به امارات متحده عربي پناهنده شده و امرالله صالح در پنجشير است.

نشست اضطراري سازمان همكاري اسلامي  در مورد افغانستان
سازمان همكاري اسلامي (OIC) روز يكشنبه در مورد وضعيت افغانستان جلسه اضطراري برگزار كرد و از جامعه بين‌المللي خواست تا كمك‌هاي بشردوستانه‌شان را ارايه دهند. به گزارش رويترز، در اين نشست به رياست سوي عربستان سعودي، جايي كه مقر اصلي اين سازمان در آن مستقر است، آغاز شد. در اين نشست از همه جناح‌هاي موجود در افغانستان خواسته شد تا هرچه زودتر براي ايجاد يك حكومت اسلامي فراگير به اجماع برسند.

نشست اضطراري گروه 7 در مورد افغانستان
بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا اعلام كرده كه سران كشورهاي گروه هفت، امروز سه‌شنبه در جلسه‌اي اضطراري درباره وضعيت افغانستان و خروج شهروندان و كاركنان افغانستاني كشورهاي خارجي گفت‌وگو مي‌كنند. بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا در نشست ويديويي سران گروه ۷ كه به درخواست كشورش برگزار مي‌شود، از بايدن خواهد خواست كه مهلت خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان را تمديد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون