• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5007 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور

خبر

لاوروف: رفع تنش‌ها بين روسيه و امريكا پيچيده و دشوار است
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كه تنش‌زدايي و رفع تنش‌ها بين روسيه و امريكا دشوار و پيچيده است. به گزارش ايرنا از ريانووسيتي، لاوروف روز دوشنبه در سخناني گفت: مذاكرات روسيه و امريكا در عرصه ثبات راهبردي (مسائل موشكي و هسته‌اي) كه به تازگي در ژنو برگزار شد، اميدبخش بود اما مسكو اين واقعيت را درك مي‌كند كه تنش‌زدايي در روابط با واشنگتن بسيار پيچيده است. اواخر ماه جولاي گذشته دور جديدي از مذاكرات روسيه و امريكا در امور ثبات راهبردي برگزار شد كه نخستين ديدار دو كشور پس از توافق ولاديمير پوتين و جو بايدن روساي جمهوري روسيه و امريكا براي مذاكره درباره مسائل ثبات راهبردي بود. لاوروف خاطرنشان كرد كه اقدامات مشترك روسيه و امريكا در عرصه امنيت سايبري هم بايد براي برقراري همكاري‌هاي دو كشور در مقابله با چالش‌هاي مشترك آغاز شود. وي اين را نيز گفت كه هم اكنون فقط يك قرارداد در عرصه ثبات راهبردي بين روسيه و امريكا وجود دارد كه شامل پيمان كاهش تسليحات تهاجمي راهبردي يا استارت-۲ مي‌شود. لاوروف گفت: اين پيمان سقف تسليحات زرادخانه‌هاي هسته‌اي روسيه و امريكا را تعيين مي‌كند. وزير خارجه روسيه در ادامه اظهارات خود گفت كه روسيه و امريكا دور از سطح رويارويي‌هاي دوره بحران كاراييب در سال ۱۹۶۲ميلادي هستند. لاوروف افزود: تشبيه وضعيت كنوني روابط روسيه و امريكا از نقطه‌نظر امنيتي با دوره جنگ سرد و تنش‌هاي بين مسكو و واشنگتن در آن زمان، اقدام درستي نيست. وزير خارجه روسيه در ادامه سخنان خود با انتقاد از تحريم‌هاي اروپايي عليه كشورش گفت: تحريم‌هاي ضدروسي اتحاديه اروپا ابزار ناسالم براي اجراي سياست‌هاي بروكسل در مسكو است. وي خاطرنشان كرد: اين تحريم‌ها به‌شدت به كشورهاي اروپاي جوان (كشورهاي اروپاي شرقي كه در دهه‌هاي اخير به عضويت اتحاديه اروپا در آمده‌اند) ضربه مي‌زند.


هشدار اشتیه درباره عواقب سياست‌هاي تل‌آويو
نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين درباره پيامدهاي خطرناك تداوم سياست‌هاي ظالمانه و نژادپرستانه رژيم صهيونيستي به ويژه در قدس اشغالي و كرانه باختري هشدار داد. «محمد اشتيه» نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين هشدار داد كه تداوم سياست‌هاي ظالمانه و نژادپرستانه اسراييل به ويژه در شهر قدس اشغالي و تمامي روستاها و شهر‌هاي كرانه باختري كه شاهد تخريب گسترده خانه‌ها، قتل كودكان و جوانان است و نيز تداوم محاصره نوار غزه پيامدهاي خطرناكي خواهد داشت. وي در نشست هفتگي كابينه با اشاره به افزايش روند تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين در كرانه باختري به ويژه قدس و تشديد محاصره غزه و ممانعت از بازسازي نوار غزه، بر ضرورت مقابله با ماشين كشتار اسراييلي كه جان كودكان فلسطيني را مي‌گيرد، تاكيد كرد. بنابر گزارش خبرگزاري فلسطين (وفا)، اشتيه همچنين اقدام «صندوق داخلي يهوديان» مبني بر موافقت با تخصيص مبالغ هنگفت براي اشغال هزاران هكتار از اراضي كرانه باختري و قدس شرقي جهت توسعه شهرك‌سازي را محكوم كرد و گفت كه اين اقدامات تجسم واقعي تلاش براي الحاق اراضي فلسطيني به رژيم صهيونيستي و نابودي امكان تشكيل دولت فلسطين است. وي به تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه اماكن مقدس اسلامي و مسيحي از جمله مسجدالاقصي و حرم شريف ابراهيمي و تلاش براي پاكسازي نژادي فلسطينيان اشاره و بر ضرورت مداخله فوري بين‌المللي، عربي و اسلامي براي مقابله با اين تجاوزات و جنايت‌ها تاكيد كرد.


اعتراضات و بسته شدن خيابان‌ها در لبنان به دليل نبود سوخت
روز دوشنبه به دليل نبود سوخت در پمپ‌بنزين‌هاي لبنان، در مناطق مختلف اين كشور اعتراضاتي شكل گرفته و معترضان خيابان‌ها را بستند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، ديروز تعدادي از شهروندان لبناني در اعتراض به نبود سوخت، خيابان‌ها را با كاميون‌ها و خودروها و نيز با سنگ و لاستيك‌هاي آتش‌زده مسدود كردند. لبنان هنوز با مشكل كمبود شديد سوخت مواجه است و مردم اين كشور هنوز براي تهيه بنزين ساعت‌ها و كيلومترها مقابل پمپ‌بنزين‌ها منتظر مي‌مانند. با افزايش ۶۶ درصدي قيمت بنزين در لبنان، مقامات اين كشور تصميم گرفتند مشكلات ناشي از بحران كمبود سوخت در اين كشور را با قيمت‌گذاري آن برطرف كنند، در اين راستا مديريت كل نفت لبنان روز يكشنبه قيمت‌هاي جديد انواع سوخت را اعلام كرد.


تلاش سئول و واشنگتن براي بازگرداندن پيونگ‌يانگ به مذاكره
نماينده امريكا در امور كره شمالي در حال رايزني با همتاي كره جنوبي درباره راهكارهاي بازگرداندن پيونگ‌يانگ به ميز مذاكره است. به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، «سونگ كيم»، نماينده ويژه امريكا در امور كره شمالي در حال مذاكره با همتاي كره جنوبي خود براي جذب پيونگ‌يانگ به منظور بازگشت به مذاكرات درباره برنامه‌هاي سلاح هسته‌اي و موشك‌هاي بالستيك است. كيم روز شنبه براي سفري چهار روزه وارد سئول شد. يك مقام وزارت خارجه گفت كه وي روز ‌يكشنبه در محل اقامت خود با «چونگ ايو يونگ» وزير خارجه كره جنوبي ديدار و درباره راه‌هاي از سرگيري سريع روند صلح در شبه‌جزيره كره گفت‌وگو كرد. كيم امروز‌ با «نوه كيو دوك» همتاي كره جنوبي خود و سه‌شنبه نيز با «ايگور مورگولوف» معاون وزير خارجه روسيه در سئول ديدار مي‌كند. اين در حالي است كه روند كند بهبود روابط بين دو كره با آغاز رزمايش نظامي بين واشنگتن و سئول در ماه جولاي پايان يافت و پيونگ‌يانگ نسبت به پيامدهاي امنيتي اين اقدام هشدار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون