• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

قيمت لبنيات آزاد شد؟

پس از آنكه معاون اول رييس‌جمهور عنوان كرد كه بايد هر صنفي در قيمت‌گذاري و نظارت بر توليد كالاهاي مورد نياز مردم به ويژه شير و لبنيات داراي اختيارات كافي باشد، در مدت كوتاهي قيمت برخي از محصولات لبني ۵۰ درصد افزايش يافت. چندي پيش معاون اول رييس‌جمهور در جلسه‌اي مشترك با وزير جهادكشاورزي دستور داد تا ضمن تشكيل جلسات فوري در هفته‌هاي آتي به منظور بررسي راهكارهاي كوتاه‌مدت و سريع جلوگيري از افزايش قيمت شير و لبنيات مصرف عام مردم، عوامل اصلي افزايش ناگهاني قيمت شير در روزهاي گذشته پيگيري و بررسي شود.
وي در اين جلسه عنوان كرد؛ بايد هر صنفي در قيمت‌گذاري و نظارت بر توليد كالاهاي مورد نياز مردم به ويژه شير و لبنيات كه سهم عمده‌اي در تامين سلامت مردم دارد، داراي اختيارات كافي باشد. فعالان صنعت لبني از اين سخنان؛ خارج شدن لبنيات از قيمت دستوري را برداشت كرده‌اند و منتظر تصميم شوراي تعيين قيمت محصولات كشاورزي نماندند. 
حالا مدتي است كه دامداران و صنايع لبني بر اساس آنچه خود به عنوان برآورد از هزينه تمام شده توليد دارند شيرخام را خريد و فروش ‌و قيمت لبنيات را طبق آن تعيين مي‌كنند. به گزارش ايلنا، اين اتفاق در مدت كوتاهي افزايش تا ۵۰ درصدي قيمت برخي از محصولات لبني را رقم زده است و در چند روز گذشته بارها شاهد نوسانات قيمت در محصولات بوده‌ايم. 
نارضايتي از تصميم بر آزادسازي قيمت‌ها در حالي است كه به اعتقاد‌‌‌‌‌‌‌‌ محمدرضا بني‌‌طبا، سخنگوي انجمن صنايع فرآورده‌هاي لبني ايران؛ اگر نرخ‌ها همچنان دستوري بود افزايش قيمت لبنيات بيشتر از اينها در بازار اتفاق مي‌افتاد. وي با يادآوري اينكه با افزايش قيمت مصوب خريد شيرخام افزايش ۶۰ تا ۷۰ درصدي قيمت لبنيات پيش‌بيني مي‌شد، افزود: اما اكنون در بازار رقابتي، قيمت‌ها به مرور به تعادل خواهد رسيد و حداكثر افزايش قيمت با تثبيت قيمت شيرخام روي ۶ هزار و ۴۰۰ تومان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد در بازه زماني چندماهه و نه يك‌باره خواهد بود.  بني‌طبا جهش قيمت با توجه به مدت‌ها سركوب و دستوري بودن بازار را امري طبيعي دانست و پيش‌بيني كرد تا پايان شهريور قيمت‌ها متعادل شود.  وي تصريح كرد: محصولات لبني با ۴۰۰ برند حاضر در بازار كاملا رقابتي است و هر برندي براي حفظ سهم خود در بازار حاضر به عرضه محصولات با قيمت مناسب‌تر است. در واقع رقابت شركت‌ها در كسب سهم از بازار به‌جاي انتقال به بخش توزيع و خرده‌فروشي به مصرف‌كننده منتقل مي‌شود. بني‌طبا با تاكيد بر اينكه اين شكل از بازار سالم‌ترين نوع آن است، گفت: اساس قيمت دستوري، يارانه ارز ۰‌۴۲۰ توماني است كه ابتدا زنجيره توليد شير براي خريد نهاده‌هاي دامي پرداخت مي‌شود در حالي كه تجربه نشان داده نه توليدكننده و نه مصرف‌كننده هيچ يك بهره مناسبي از اين يارانه نبرده‌اند. وي ادامه داد: در عمل پرداخت اين شكل از يارانه موجب فساد و ناكارآمدي مي‌شود.  بني طبا بهترين شكل پرداخت يارانه را تخصيص آن به دهك‌هاي محروم عنوان كرد و افزود: صنايع لبني نيز حاضر هستند در صورت اصلاح شكل پرداخت يارانه، سود خود براي محصولات لبني عرضه شده به دهك‌هاي محروم را به حداقل برسانند و مسووليت‌هاي اجتماعي خود در حمايت از دهك‌هاي محروم را به شكل گسترده‌تري از قبل به انجام رسانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون