• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

حمايت همراه اول از به‌كارگيري ايده‌هاي نو براي حل معضلات قديمي كشور

دكتر حميد بهروزي، قائم‌مقام مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران (همراه اول) بيان داشتند: همراه اول طي سال‌هاي اخير، مسيري هدفمند در راستاي ارتقاي توانمندي بومي در اكوسيستم نوآوري ترسيم و به واسطه آن، حمايت جدي خود را از شركت‌هاي دانش‌بنيان، خلاق و نوآور اين حوزه آغاز كرده است. همچنين ايشان افزودند: جهت‌گيري صحيح در راستاي تحقق اين هدف، نيازمند شناسايي و حل معضلات اساسي كشور در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات (ICT) است. يكي از رويكردهاي شناسايي معضلات با بهره‌گيري خرد جمعي، برگزاري رويدادهاي فناورانه و نوآورانه است. رويداد «جايزه سال هوشمندسازي» كه با كارگزاري فروم اينترنت اشياي ايران برنامه‌ريزي شده، در راستاي شناسايي مسائل روزي است كه با بهره‌گيري ظرفيت افراد توانمند حوزه ICT قابل بررسي و حل است. گروه همراه اول تجربه مشابهي را در حوزه بومي‌سازي و حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان در قالب برنامه‌ريزي و ايجاد مركز تحقيق و توسعه داشته كه بحمدالله نتايج موفقي هم داشته است.
دكتر بهروزي همچنين اشاره داشت كه يكي از عايدات حاصل از برگزاري رويداد جايزه سال هوشمندسازي، فراهم‌سازي بستر حمايت از افراد خلاق و علاقه‌مند، شركت‌هاي نوپا و برخاسته از دانشگاه‌ها و در وهله بعدي، همه مجموعه‌هاي فعال در اكوسيستم ICT كشور است كه به نحوي مي‌توانند در حل معضلات كشور موثر واقع شوند. وي افزود كه در نهايت گروه همراه اول قصد دارد تا با شناسايي تيم‌ها و صاحبان ايده‌هاي برتر، معضل يا معضلات اساسي كشور را بار ديگر به دقت بررسي كرده و ضمن ارايه راهكار جامع و موثر، از طريق انعقاد قرارداد‌هاي بلندمدت زمينه حل آن را فراهم آورد. اين فعاليت همراه اول، به نحوي گام برداشتن در راستاي اهداف توسعه پايدار ترسيم شده در نهاد ITU (اتحاديه بين‌المللي مخابرات) نيز است.
وي همچنين اشاره داشت كه شكل‌گيري مكانيسمي براي حل معضلات اساسي كشور از بركات بلندمدت برگزاري اين دست رويدادهاست. شايان ذكر است كه در حال حاضر نيز اقداماتي در راستاي حل برخي معضلات در مناطقي از كشور با حمايت نهادهايي همچون همراه اول، شهرداري‌ها و صدا و سيما در حال انجام است. در كنار نهادهاي حاكميتي، برخي شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناور نيز در زمينه حل برخي معضلات خاص در كشور ورود كرده‌اند.
اين فعاليت‌ها از نگاه قائم‌مقام همراه اول ارزشمند است، اما كافي نيست. وي اشاره كرد كه تاكنون به جهت جلب حمايت فعالان اكوسيستم ICT در راستاي حل مشكلات اصلي كشور فراخواني در سطح ملي برگزار نشده است؛ به عنوان مثال، تاكنون سوال نشده كه در حوزه آلودگي كلانشهرها، كمبود منابع آب يا مصرف انرژي، فعالان حوزه ICT كشور چه پيشنهادات اجرايي دارند؟
در واقع انتظار مي‌رود برگزاري «رويداد جايزه سال هوشمندسازي»، نخستين گام در راه‌اندازي چالش همكاري به جهت حل مسائل موجود باشد. اين چالش مي‌تواند به مرور زمان به فرآيند مدوني بدل شود كه طي آن معضلات اساسي كشور مطرح شده و شركت‌هاي دانش‌بنيان، خلاق و نوآور در راستاي حل آن، ايده‌هاي قابل اجراي خود را ارايه كنند تا از ميان ايده‌هاي ارايه شده، كارآمدترين آنها به عنوان ايده/ايده‌هاي منتخب به اجرا درآيد. نكته حايز اهميت در اين رويداد اين است كه در آن، شركت‌هاي كوچك و متوسط نيز مي‌توانند قابليت‌هاي خود را به اشتراك گذاشته و در همكاري با ساير اعضاي اكوسيستم، در حل معضلات نقش‌آفريني كنند.
دكتر بهروزي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه چرا به فكر حمايت از شركت‌هاي نوپا يا استارت‌آپ‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان براي حل معضلات اساسي كشور هستند، بيان كردند كه امروزه همه ما درگير روزمرّگي‌هاي بسياري هستيم و لازم است از اين روزمرّگي بيرون آمده و به فكر تحول باشيم؛ تحولي كه عايدات حاصل از آن به حل معضلاتي بينجامد كه سال‌هاي سال است با آن دست به گريبان هستيم. بنده از سال 1375 كه در دانشگاه تهران دانشجو بودم و آن‌طور كه به خاطر دارم، برخي معضلات امروز ما، همان معضلات سال 1375 هستند كه راهكاري براي آن ارايه نشده است. شركت‌ها هم طبيعتا، از اين معضلات با خبر هستند. ولي مي‌بينيم كه در عمل، هيچ اقدامي صورت نگرفته است. افراد خلاق در شركت‌هاي كوچك هم عملا به تنهايي و بدون حمايت قادر به انجام فعاليتي نيستند. بعضا نيز طرح‌هاي مناسبي دارند كه به دليل ناملايمات، مورد اقبال قرار نگرفته و اجرايي نشده و زمينه مطرح شدن آن وجود نداشته است. نتايج اعتماد به توانمندي شركت‌هاي كوچك در برهه‌هايي از تاريخ به اثبات رسيده است كه يكي از آن، حل مشكل مصرف سوخت و جريان كارت سوخت بود. لذا ما فكر مي‌كنيم حمايت از شركت‌هاي نوآور نسبت به شركت‌هاي باسابقه اين حوزه كه نسبت به مشكلات و معضلات اشراف داشته و همتي در جهت رفع آن نداشته‌اند، مي‌تواند تحول‌آفرين و با نتايج مثبت باشد.علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر از نحوه برگزاري و ثبت‌نام در رويداد و برخورداري از حمايت‌هاي مطرح در رويداد جايزه سال هوشمندسازي، مي‌توانند به پايگاه اطلاع‌رساني به آدرس www.iraniotforum.org مراجعه كنند. مهلت ثبت‌نام و ارسال پيشنهادات اوليه ۱۵شهريورماه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون