• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

اميررضا واعظ آشتياني از حميد سجادي و ملاك انتخاب وزير ورزش مي‌گويد

كسي با مدال و مدرك وزير نمي‌شود

ورزش مدت‌هاست دست ورزشي‌هاست؛ آدرس غلط ندهيد!

علي ولي‌اللهي

حميد سجادي به عنوان يكي از قهرمانان و تحصيلكردگان ورزش به عنوان وزير پيشنهادي ورزش و جوانان معرفي شده و طي امروز و فردا بايد مورد قضاوت نمايندگان مجلس قرار بگيرد. او قبلا يك بار اين فرآيند را تجربه كرده. در سال ۹۰ سجادي توسط احمدي‌نژاد به عنوان وزير ورزش به مجلس معرفي شد كه راي نياورد. رييس‌جمهور هنگام معرفي سجادي گفت ورزشي‌ها از من خواستند كه ورزش را به دست ورزشي‌ها بسپارم و به همين دليل حميد سجادي براي اين پست معرفي شده. در مورد حميد سجادي و اينكه آيا گزينه خوبي براي وزارت هست صحبت‌هاي زيادي انجام شده. اميررضا واعظ آشتياني قائم مقام سابق سازمان تربيت‌بدني، رييس سابق فدراسيون دوچرخه‌سواري و مديرعامل سابق استقلال اما در اين زمينه به نكته ديگري اشاره مي‌كند. 

واعظ آشتياني در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت احتمالي سجادي مصداق سپردن ورزش دست ورزشي‌هاست يا نه گفت: «ورزش مدت‌هاست دست ورزشي‌هاست منتها فرافكني مي‌كنند. امثال نصرالله سجادي‌ها، حميد گودرزي‌ها سال‌ها در ورزش مسووليت داشتند. آقاي گودرزي به عنوان تحصيلكرده اين رشته و استاد دانشگاه و رييس دانشكده تربيت‌بدني وزير ورزش بوده. عاقبت عملكرد آقاي گودرزي را هم ديديم كه به كجا رسيد.» ايشان افزود: «ما نه تنها در ورزش بلكه در تمامي تخصص‌ها در كار اجرايي نگران سياسي‌كاري هستيم نه حضور سياسيون. مگر مي‌شود بگوييم سياسيون نيايند در ورزش؟ مگر مي‌شود در هر حوزه‌اي كسي داراي تفكر سياسي نباشد؟ مگر چنين موجودي وجود دارد؟ ما در كشوري هستيم كه آحاد مردمش سياسي هستند و نگرش‌هاي متفاوت دارند. عده‌اي در ورزش فرافكني مي‌كنند كه ورزش را بسپاريد دست ورزشي‌ها. خب مگر چنين چيزي نيست؟ ما چرا فقط اين بحث را مي‌كنيم كه ورزش را بسپاريم دست ورزشي‌ها؟ چرا نمي‌گوييم اين شخص بايد مدير و مدبر باشد؟ مگر امير و رسول خادم معاون وزير و رييس فدراسيون نبودند؟ ورزش دست ورزشي‌هاست. آقاي رييس‌جمهور مطرح كرد گروهي آمدند و گفتند ورزش را بسپاريد دست ورزشي‌ها! چرا آدرس غلط به رييس‌جمهور مي‌دهند؟» 
مديرعامل سابق آبي‌ها با اشاره به اينكه ملاك انتخاب وزير ورزش بايد تغيير كند، گفت: «اگر كسي مدال و تحصيلات مرتبط در حوزه ورزش داشت آيا دليل مي‌شود كه وزير ورزش بشود؟ من كاري به آقاي سجادي ندارم. اما اگر اين متر باشد خيلي از قهرمانان ما مدال‌هاي بي‌شماري دارند و تحصيلات عاليه هم دارند پس بايد ادعاي وزارت كنند. امروز ما مشكل مديريت در سطح كلان كشور داريم. ما بايد به دنبال مدير و مدبر بگرديم. به دنبال كسي كه در حوزه مسووليتش سياسي‌كاري و سياسي بازي نكند و وظايفي كه به او محول شده را انجام دهد.» 
قائم مقام اسبق سازمان تربيت‌بدني در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است مديري سياسي كاري نكند گفت: «خود بنده در ورزش بودم كجا سياسي كاري كردم؟ من رييس فدراسيون بودم كارم را مي‌كردم و آدم‌هاي متخصص هم دورم جمع كردم. استقلال هم بودم يك نفر آدم سياسي دور خودم نياوردم. كساني هم بودند كه برعكس اين كار را كردند. اتفاقا يك سري ورزشي‌ها از نردبان سياسي‌ها بالا مي‌روند. چرا كسي اين را نمي‌بيند؟ فقط ورزش هم نيست. در حوزه‌هاي ديگر مديريت هم مسوولان سياست‌بازي را بايد كنار بگذارند و وظيفه‌شان را انجام دهند. من مخالف اين هستم كه تعهد و تخصص داشته باشيم ولي مديريت نداشته باشيم. يا اينكه مديريت داشته باشيم اما تخصص و تعهد نداشته باشيم. اينها لازم و ملزوم هم هستند. نمي‌توان متر را تعداد مدال يا رشته مرتبط بگذاريم.» 
واعظ آشتياني در واكنش به اين سوال كه صراحتا موضع شما در قبال آقاي سجادي چيست، پاسخ داد: «در خلال صحبت‌هايم با ظرافت جواب دادم. بحث صراحت نيست. من متر دست شما دادم. مي‌گويم اگر ملاك مدال و تحصيل مرتبط باشد ما قهرمانان بي‌شماري داريم در كشور كه هم مدال‌هاي فراوان دارند هم سابقه كار اجرايي دارند هم تحصيلات مرتبط اما چرا هنگام انتخاب بحث مهمي به نام مديريت مغفول مي‌ماند. آيا مي‌توان با در نظر گرفتن مدال و تحصيلات بحث مديريت را ناديده بگيريم؟» در ادامه رييس سابق فدراسيون دوچرخه‌سواري در مورد عملكرد دولت يازدهم و دوازدهم در حوزه ورزش گفت: «ورزش در دولت يازدهم و دوازدهم به لحاظ كيفي رشد نكرد. برخي از آقايان وقتي مي‌خواهند عملكرد خودشان را به قضاوت بگذارند به تعداد مدال‌هايي كه در دوران مديريت‌شان گرفتند استناد مي‌كنند. اين هم از نگاه منفي غيرمنطقي است هم از نگاه مثبت. از لحاظ مثبت امكان دارد در يك بازه زماني مشخص قهرماناني به بلوغ رسيده باشند و مدال‌هاي فراواني بگيرند. در حالي كه اين كاشت قبلي‌هاست. از لحاظ منفي هم ممكن است همان‌هايي كه به بلوغ رسيده بودند در دوره بعدي افول كرده باشند. پس قضاوت نبايد مدال باشد. قضاوت بايد اين باشد كه ورزش در بطن مردم چه جايگاهي دارد و مردم چه قضاوتي در مورد ورزش مي‌كنند. در دولت يازدهم و دوازدهم اين شاخص‌ها وجود ندارد. مردم نگاه خوبي به مجموعه ورزش ندارند. از بعد ورزش همگاني كه شاخص اصلي است پيشرفتي نمي‌بينيم. من اميدوارم مديران قبلي و آتي به دنبال شاخصي به نام مدال براي عملكرد خودشان نگردند.» 
ايشان در ادامه به آينده ورزش در دولت سيزدهم پرداخت و گفت: «اگر اين دولت سيزدهم مي‌خواهد موفق شود بايد در رشته‌هاي مختلف ورزشي از پرورش گلخانه‌اي قهرمانان پرهيز كند. ساختاري بايد درست شود كه در آن طي يك فرآيندي قهرمان توليد كند. يعني اينكه اگر يك ورزشكار عمر قهرماني‌اش به پايان رسيد نفر بعدي آماده باشد. اين يك فرآيند منطقي در جهت توليد قهرمان است. اگر قرار باشد بر اساس يك جرقه يا اتفاق كه در ورزش ما به همين صورت است قهرماني به وجود بيايد هميشه شاهد اين هستيم كه در يك دوران مدال خوب داريم و در يك دوران مدال كم مي‌آوريم. اگر بناست دولت سيزدهم موفقيتي داشته باشد بايد اول ورزش همگاني را رونق بدهد و بعد برسد به جايي كه توليد قهرمانش استمرار داشته باشد.» 
ايشان در پايان راي اعتماد به وزرا را حق نمايندگان دانست و افزود: «آنها حتما با يك بصيرتي موضوع را نگاه مي‌كنند. اگر ايشان انتخاب شد اميدوارم در امورات محوله كه كار بسيار سختي است موفق باشد و اگر انتخاب نشد حتما خيريتي در كار بوده.» 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون