• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

محرمانه مشكوك

سامان سعادت

 

روز دوشنبه برخلاف وعده مديران استقلال كه گفته بودند مهدي قائدي در استقلال مي‌ماند،باشگاه شباب الاهلي از عقد قرارداد با اين بازيكن خبر داد. منابع مطلع در باشگاه خبر دادند انتقال ستاره فوتبال ايران به ليگ امارات چند روز قبل قطعي شده بود و مديران تلاش داشتند با جذب چند بازيكن و تمديد قرارداد برخي ستاره‌هاي تيم فضا را تلطيف كنند تا هنگام انتشار خبر جدايي قائدي جو ملتهب نشود. به هر ترتيب يكي از بااستعدادترين فوتباليست‌هاي ايران كه مي‌توانست به راحتي در ليگ‌هاي معتبر اروپايي توپ بزند، با قراردادي پنج ساله به يك تيم اماراتي پيوست.
بعد از قعطي شدن حضور قائدي در شباب الاهلي امارات سوال مهم اين بود كه چقدر گير باشگاه استقلال مي‌آيد؟ در اين زمينه رقم‌هاي مختلفي به گوش رسيد؛ از يك ميليون تا دو و نيم ميليون. باشگاه استقلال بعد از جدايي قائدي بيانيه‌اي رسمي منتشر كرد. در اين بيانيه با تاكيد بر اينكه انتقال نيمار آسيا به امارات پيرو مصوبه هيات‌مديره و موافقت فرهاد مجيدي سرمربي تيم صورت گرفته گفته شد: «مهدي قائدي با گران‌ترين انتقال تاريخ فوتبال ايران از يك تيم ايراني به باشگاه خارجي، راهي شباب الاهلي امارات شد.» استقلال در اين بيانيه اشاره‌اي به رقم قرارداد نكرد. 
استقلال در حالي دست به فروش بهترين بازيكن خود زد كه از اين كار دو هدف را دنبال مي‌كرد. ابتدا پرداخت بدهي يك ميليون و چهارصد هزار يورويي آندره‌آ استراماچوني و دوم خريد دو بازيكن با كيفيت خارجي. در اين زمينه گفته شد مجيدي با تحقق اين دو شرط راضي به فروش قائدي شد. خود اين بازيكن هم در پست خداحافظي‌اش با هواداران نوشت: «خوشحالم از ترانسفر من در اين روزهاي سخت، بخشي از مشكلات باشگاه كه وضعيت اقتصادي شديدي را متحمل شده كاسته خواهد شد.»
روز گذشته احمد مددي مديرعامل استقلال در گفت‌وگو با رسانه باشگاه در مورد رقم انتقال قائدي گفت: «رقم قرارداد انتقال قائدي را نمي‌توانم بيان كنم چون محرمانه است اما فكر مي‌كنم يكي از بالاترين رقم‌ها در فوتبال ايران است.» او با تاكيد بر اينكه خود قائدي دوست داشت فوتبالش را در خارج از ايران دنبال كند، گفت: «به نظرم فرصت مناسبي بود تا اين بازيكن زماني ترانسفر شود كه براي باشگاه استقلال هم عايدي قابل توجهي داشته باشد.» مديرعامل استقلال در ادامه و در واكنش به شايعات مطرح شده درباره ارقام پيشنهادي به قائدي عنوان كرد: «توصيه من اين است كه رويا‌پردازي را كنار بگذاريم و در واقعيت كار كنيم. اسناد و نامه‌هاي ارسالي به باشگاه مشخص و قابل بررسي است اما عده‌اي به دروغ مدعي پيشنهادهاي عجيب هستند كه از آنها مي‌خواهم اسناد آن را منتشر كنند و در غير اين صورت بايد پاسخگوي تشويش اذهان عمومي در مراجع مربوطه باشند.»
با توجه به اظهارات مددي و بيانيه استقلال چند سوال مهم پيش مي‌آيد. با توجه به اينكه در سال‌هاي گذشته دو ترانسفر بزرگ فوتبال ايران به خارج از كشور مربوط به انتقال علي كريمي و مهدي مهدوي‌كيا بوده است. در سال ۱۹۹۹ مهدي مهدوي‌كيا با رقم ۳.۵ ميليون يورو مستقيم از پرسپوليس راهي بوخوم آلمان شد و تا سال‌ها عنوان گران‌ترين انتقال تاريخ فوتبال ايران را در اختيار داشت. همچنين علي كريمي كه در سال ۲۰۰۱ راهي الاهلي امارات شد، چكي به مبلغ ۳.۱ ميليون دلار دريافت كرده بود. پس اگر ادعاي مددي صحت داشته باشد و قائدي گران‌ترين انتقال تاريخ فوتبال ايران باشد بايد در قراردادش رقمي بالاتر از ۳.۵ ميليون يورو درج شده باشد. اين در حالي است كه حداكثر رقمي كه در گمانه‌زني‌ها مطرح شده ۲.۵ ميليون دلار است و تازه اين رقمي است كه مددي قبول ندارد و مي‌گويد روياپردازانه است! از طرفي اگر قرار باشد با رقم انتقال قائدي هم بدهي استرا پرداخت شود هم دو بازيكن با كيفيت خارجي جذب شود بايد اين مبلغ حداقل ۳ ميليون دلار باشد كه نصف آن به مربي ايتاليايي سابق استقلال برسد و با نصف بقيه دو بازيكن خارجي آبي‌پوش شوند. 
در چنين شرايطي اظهارنظر مددي مبني بر اينكه رقم قرارداد قائدي محرمانه است جاي تعجب دارد. اينكه چرا بايد چنين چيزي در رديف محرمانگي قرار بگيرد هيچ پاسخ روشني ندارد. در فوتبال روز دنيا شنيدن چنين جمله‌اي بسيار خنده‌دار به نظر مي‌رسد. اينكه مديران اينتر و چلسي بعد از انتقال گران‌قيمت روملو لوكاكو بگويند رقم قرارداد محرمانه است! 
واقعيت اين است كه هر بار بحث محرمانگي و عدم شفافيت آن هم در حوزه فوتبال مطرح مي‌شود ذهن همه به سمت خرابكاري احتمالي يا فساد مي‌رود. اينكه آيا مددي قائدي را در شرايط سخت بسيار ارزان‌تر از حد معمول فروخته يا حتي خيلي بيشتر از حد معمول اما قرار نيست همه اين پول صرف امور باشگاه شود، اينكه چه كساني در اين انتقال ذي‌نفع بوده‌اند يا چگونگي هزينه‌كرد اين پول به چه صورتي خواهد بود سوالاتي است كه امروز هواداران استقلال و دنبال‌كنندگان فوتبال مي‌پرسند و طبيعتا مديرعامل استقلال نمي‌تواند با چسباندن برچسب «محرمانه» از زير بار پاسخگويي شانه خالي كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون