• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

دولت سيزدهم پس از تجديدميثاق با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي رسما آغاز به كار كرد

عكس يادگاري در بهشت‌زهرا ، سفر به خوزستان

شامگاه چهارشنبه هفته‌اي كه گذشت، بالاخره «ماراتن كابينه 13» به پايان رسيد و درحالي كه درنهايت 18 نفر از 19 وزيري كه از ابتداي هفته گذشته رقابت خود را در اين مسير پر افت‌وخيز آغاز كرده بودند، به‌ سلامت از خط پايان گذشته و تنها يك نفر از كاروان هيات وزيران پيشنهادي بازماند، بالاخره دولت سيزدهم صبح روز پنجشنبه رسما تشكيل‌ جلسه داد. 
 سكانس نخست؛ دولت سيزدهم در مرقد امام
پيش از برگزاري نخستين جلسه رسمي دولت اما بنابر عرف مالوف و هميشگي، رييس‌جمهوري و اعضاي دولت سيزدهم در مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي گردهم آمده و در حضور يادگار امام با آرمان‌هاي رهبر فقيد انقلاب تجديدميثاق كردند. رويدادي كه البته خالي از حاشيه نبود و در شرايطي كه اين مراسم به ‌صورت زنده و مستقيم از طريق صداوسيماي جمهوري اسلامي پوشش داده شد، سخنراني سيدحسن خميني، توليت حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي پخش نشد. اتفاقي كه با واكنش‌هايي در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد و ازجمله دبير كل حزب مجمع ايثارگران در حساب كاربري‌اش در توييتر نسبت‌ به آن انتقاد كرد. جواد امام ضمن طرح پرسش در رابطه با علت آنچه «بايكوت خبري سيدحسن خميني و قطع سخنان او در پخش زنده يك مراسم رسمي» عنوان كرد، خواهان پاسخگويي معاونت سياسي صداوسيما شد و نوشت: «چرا كشور ما بايد از داشتن يك «رسانه ملي» محروم باشد؟!»  هرچه بود اما اين ديدار و تجديدميثاق رييس و اعضاي دولت سيزدهم با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي در نهايت با سخنراني ابراهيم رييسي انجام شد و بر اين اساس، رييس‌جمهوري در سخناني، با اشاره به جايگاه خدمت به مردم در انديشه و آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي، گفت: «نگاه امام خميني(ره) به مردم تشريفاتي و سياسي نبود و امام حقيقت مردم را باور داشت. اگر امام خميني(ره) فرمود ميزان راي ملت است، به آن باور داشت. محور اين دولت نيز امانتداري مسووليت براي خدمت به مردم است.» رييسي همچنين به «اعتماد به داشته‌هاي ملت» به عنوان ديگر نكات و آموزه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي اشاره كرد و در ادامه گفت: «يقين دارم امدادهاي غيبي الهي به مدد ما خواهد آمد. » رييس دولت سيزدهم درحالي سخنانش را با تاكيد بر نياز دولت متبوعش به «همه آحاد ملت و سليقه‌ها و گروه‌ها» چنانكه اشاره شد بخشي از همين مراسم كه به سخنان سيدحسن خميني اختصاص يافت، از بازتاب رسانه‌اي صداوسيما محروم شد. رييسي اما ضمن تقدير از يادگار امام تاكيد كرد: «دولت نسبت به همه مردم با هر سليقه سياسي، گويش و در هر نقطه‌اي از كشور خود را مكلف دانسته و آنها را صاحب حق مي‌داند.» 
سكانس دوم؛ عكس يادگاري در بهشت زهرا
رييسي پس از خروج از محوطه مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي اما پيش از آنكه براي تشكيل نخستين جلسه رسمي خود راهي «پاستور» شود، به مجتمع عروجيان بهشت‌زهرا(س) رفت و با كاركنان اين مجتمع ديدار كرد. ديداري كه به‌بهانه فرارسيدن روز كارمند انجام شد.
سكانس سوم؛ نشست نخست دولت سيزدهم
اين اما تنها برنامه روز نخست كار دولت سيزدهم نبود و در شرايطي كه ابراهيم رييسي از چندي پيش كار خود را آغاز كرده، روز پنجشنبه بالاخره در نخستين جلسه رسمي دولت سيزدهم با حضور هيات وزيران حاضر شد و در سخناني ضمن تاكيد بر لزوم تغيير شرايط كشور و حركت به سوي وضعيتي كه شايسته ملت ايران باشد، گفت: «در برخي حوزه‌ها عقب‌ماندگي‌هاي جدي داريم كه بايد با كار و تلاش شبانه‌روزي جبران شود.» اين در حالي بود كه رييسي مهم‌ترين انتظار مردم را از دولت خود، «مساله مهم و جدي مبارزه با فساد» عنوان كرد و در ادامه پس از تكرار وعده ساخت يك ميليون مسكن در سال و تاكيد بر لزوم تحقق اين وعده در ميدان عمل خاطرنشان كرد: «تجربيات دولت‌هاي پيشين عبرت‌هاي مهمي براي اين دولت است.» اين درحالي بود كه رييسي در نخستين نشست رسمي دولت سيزدهم با حضور هيات وزيران، «مقابله با كرونا»، «مهار گراني» و همچنين «تامين معيشت مردم» را به عنوان اولويت‌هاي مهم دولت سيزدهم برشمرد. اعضاي هيات وزيران همچنين در نخستين نشست هيات دولت سيزدهم با امضاي عهدنامه‌اي، بر تعهد و وظايف خود نسبت به اصول و ارزش‌هاي ده‌گانه كه برآمده از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، گفتمان امامين انقلاب و ناظر بر برنامه‌هاي دولت است، تاكيد كردند.
 سكانس چهارم؛ تكميل دولت با انتصاب سرپرست
در شرايطي كه طي هفته گذشته از 19 وزير پيشنهادي ابراهيم رييسي، تنها وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بود كه از حضور در جمع دولت بازماند، ابراهيم رييسي نيمروز پنجشنبه با صدور حكمي عليرضا كاظمي را به سرپرستي وزارت آموزش و پرورش منصوب كرد. بر اين اساس عليرضا كاظمي كه مسووليت معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت، به‌طور موقت تا انتخاب وزير پيشنهادي و معرفي به مجلس جهت كسب راي‌اعتماد به سمت سرپرست اين وزارتخانه منصوب شد. 
 سكانس پنجم؛ يك نشست ديپلماتيك 
ادامه روز پنجشنبه اما همچنان برنامه‌هايي در دستوركار ابراهيم رييسي قرار داشت. برنامه‌هايي كه البته درنهايت به يك ديدار ديپلماتيك مهم ختم شد. آن‌هم در شرايطي كه طي روزها و هفته‌هاي گذشته اوضاع و احوال يكي از دو كشور همسايه شرقي به‌شدت ناخوشايند و متلاطم است و درنتيجه ديدار رييس دولت سيزدهم با وزير امور خارجه ديگر كشور همسايه شرقي حايز اهميت بود. ابراهيم رييسي در ديدار شاه‌محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان خروج امريكا از افغانستان را نقطه‌عطفي در تعامل همه گروه‌هاي افغاني براي صلح و امنيت و ثبات در افغانستان دانست و گفت: «رويكرد مبتني بر قيم‌مآبي در قبال افغانستان مردود است.» 
 سكانس پاياني؛ سفر به خوزستان
بامداد جمعه همزمان شد با موعد نخستين سفر استاني رييس دولت سيزدهم. سفري يك‌روزه به مقصد خوزستان كه در آن، جمعي از اعضاي كابينه سيزدهم ازجمله وزراي نيرو، كشور، جهاد كشاورزي، بهداشت و درمان و رييس سازمان برنامه و بودجه ابراهيم رييسي را همراهي مي‌كنند و آن‌طوركه پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري در گزارشي مورد تاكيد قرار داده به منظور رسيدگي به مشكلات استان خوزستان و بررسي راهكارهاي فوري اين مسائل در دستور كار ابراهيم رييسي و دولتش قرار گرفته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون