• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5013 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ شهريور

خبر

بورل در واكنش به تحولات افغانستان: 

 اروپا  بايد «نيروي نظامي واكنش سريع» تشكيل  بدهد

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به دليل تحولات افغانستان پيشنهاد تشكيل نيروي ويژه واكنش سريع را داد. جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا پيشنهاد داد كه اين اتحاديه نيروي ويژه دايمي تشكيل دهد كه بتواند در وضعيت فوق‌العاده بين‌المللي واكنش سريع نشان دهد. پيشنهاد بورل به وضعيت افغانستان و تحولات آن به بعد از عقب‌نشيني امريكا و ناتو مربوط است. بورل گفت: مردم افغانستان به دليل تغيير قواعد بازي در روابط بين‌المللي شاهد فاجعه هستند. امريكا از اين به بعد آماده جنگ به خاطر درگيري‌هاي ديگران نيست براي همين ما بايد از منافع‌مان حمايت كنيم. او در مصاحبه با روزنامه «كوريره دلا سراي» ايتاليا اظهار كرد: استقرار نيروهاي امريكايي در افغانستان در مدتي كوتاه همزمان با نامساعد شدن اوضاع امنيتي در اين كشور نياز اتحاديه اروپا براي تسريع در سياست‌گذاري دفاع مشترك را نشان داد و بايد از اين تجربه درس گرفت. بورل خاطرنشان كرد: ما به عنوان اروپايي‌ها نتوانستيم ۶۰۰۰ نيرو را براي استقرار در اطراف فرودگاه كابل جهت تامين امنيت منطقه بفرستيم. اما امريكا اين كار را كرد و ما نتوانستيم. او اشاره كرد: كشورهاي اروپايي كه تعدادشان ۲۷ كشور است بايد نيروي واكنش اوليه با ۵۰۰۰ سرباز داشته باشند. ما مي‌خواهيم قدرت مداخله فوري را داشته باشيم. زمان آن رسيده است و مي‌توانيم به شكل‌هاي مختلف تلاش كنيم.

كمك امريكا  به مصر  در گروي بهبود  وضعيت  حقوق بشر

منابع ديپلماتيك مصر از وجود تماس‌هايي ميان قاهره و واشنگتن براي بررسي موضع وزارت خارجه امريكا در مورد كمك 300 ميليون دلاري به مصر خبر دادند؛ مبلغي كه پرداخت آن مشروط به بهتر شدن وضعيت حقوق بشر در مصر است اما حلقه نزديك به رييس‌جمهوري اين كشور اميدوار است به طريقي اين كمك را دريافت كند. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت العربي الجديد، منابع ديپلماتيك مصر گفتند، تماس‌هايي بين قاهره و واشنگتن براي بررسي موضع وزارت خارجه امريكا در مورد كمك ۳۰۰ ميليون دلاري اين كشور به مصر برقرار شده است. اين مبلغ بخشي از كمك سالانه امريكاست و پرداخت آن به تصميم آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا برمي‌گردد. اگر وي تحولاتي در تعامل دولت مصر با پرونده‌هاي حقوق بشري و حوزه عمومي ملاحظه كند، اين مبلغ پرداخت مي‌شود. قرار است بلينكن تصميمش را در اين خصوص پايان ماه سپتامبر اعلام كند اين در حالي است كه برخي از دموكرات‌ها و اعضاي كنگره خواهان تعويق در پرداخت اين مبلغ هستند زيرا از يك طرف جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا در كارزار انتخاباتي خود متعهد شده بود كه با سيستم‌هاي سركوبگر تعاملي نداشته و ارزش‌هاي دموكراتيك را نشر دهد و از طرفي هم دولت مصر پيشرفتي در زمينه‌هاي مورد بررسي در سطح داخلي نداشته است. اين مخالفان حتي تلاش داشتند اقداماتي را انجام دهند كه نشان دهد واشنگتن دستكاري پرونده‌هاي حقوق بشري توسط مصر را نمي‌پذيرد و بايد به همه مطالبات امريكا پاسخ دهد. منابع مذكور مصري گفتند كه در تماس‌هاي اخير بر ضرورت انجام برخي اقدامات برجسته در پرونده حقوق بشر طي چند هفته آينده تاكيد شده است تا فشارها بر دولت امريكا كمتر شود.

پليتيكو  ادعا  كرد 

اطلاع  پنتاگون  از حمله  به اطراف  فرودگاه  كابل

پليتيكو دوشنبه از اسناد محرمانه مربوط به نشست پشت درهاي بسته فرماندهان نظامي امريكا پرده برداشت كه نشان مي‌دهد ۲۴ ساعت قبل از وقوع دو انفجار در اطراف فرودگاه كابل فرماندهان ارشد پنتاگون نشست روزانه خود را براي بررسي اوضاع نابسامان افغانستان برگزار كردند. به گزارش پليتيكو وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) از حمله خونباري كه نزديك فرودگاه بين‌المللي حامد كرزاي در روز پنجشنبه رخ داد ساعاتي قبل از وقوع آن مطلع بود. اين نشريه اسناد محرمانه‌اي را فاش كرد كه از نشست‌هاي پشت درهاي بسته فرماندهان نظامي امريكا درز يافته بودند. در اين اسناد آمده، لويد آستين، وزير دفاع امريكا در سخنراني خود خطاب به بيش از ۱۰ فرمانده وزارتخانه گفته آماده حادثه‌اي است كه مفري از آن نيست و قربانيان زيادي به همراه خواهد داشت. در اين اسناد محرمانه آمده است، ژنرال مارك ميلي، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا داده‌هاي اطلاعاتي مهم را به اطلاع آنها رساند كه اشاره به برنامه‌ريزي داعش براي حمله‌اي گسترده داشتند. در عين حال فرماندهان نظامي در تماس‌هاي تلفني از كابل گفتند دروازه شرقي «آبي» منتهي به فرودگاه بيشتر در معرض خطر است و آستين تصريح كرد در اين باره تصور نمي‌كند مردم ميزان خطر حضورشان را در اين مكان بدانند. طبق اين اسناد، فرماندهان نظامي در كابل طرح خود براي بستن در آبي را بعدازظهر ۲۶ اوت پيشنهاد كردند اما فرماندهان نظامي تصميم گرفتند اين دروازه را براي مدت بيشتري باز نگه دارند تا هم‌پيمانان انگليسي فرآيند خروج كارمندان‌شان از كابل را ادامه دهند.

 

پوتين  خطاب  به  لوكاشنكو: 

 همواره   بر حمايت   روسيه  حساب  كنيد

رييس‌جمهور روسيه در پيام تبريك تولد به «آلكساندر لوكاشنكو» رييس‌جمهور بلاروس كه دوشنبه ۶۷ ساله شد، گفت كه دوستان در بلاروس هميشه مي‌توانند روي حمايت مسكو حساب كنند. به گزارش خبرگزاري «تاس» در پيام «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه خطاب به رييس‌جمهور بلاروس آمده است: «دوستان ما در بلاروس هميشه مي‌توانند بر حمايت روسيه حساب كنند. شك ندارم كه ما به همكاري خود براي تقويت روابط روسيه و بلاروس در زمينه‌هاي مختلف ادامه خواهيم داد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون