• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5013 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ شهريور

خبر

درخواست شوراي صنفي دانشجويان براي تعويق آزمون‌ها

دبيران شوراي صنفي مركزي دانشجويان علوم پزشكي در نامه‌اي خطاب به دكتر عين‌اللهي وزير بهداشت از او درخواست كردند با تعويق يا لغو آزمون‌هاي جامع شهريورماه ۱۴۰۰ موافقت كند.
به گزارش مهر و به نقل از شوراي صنفي مركزي دانشجويان وزارت بهداشت، سيامك اشرفي‌برزيده دبيركل و مهدي سقاوي نايب دبيركل شوراي صنفي مركزي دانشجويان وزارت بهداشت در نامه‌اي خطاب به دكتر بهرام عين‌اللهي وزير بهداشت درخواست كرده‌اند آزمون‌هاي جامع شهريورماه ۱۴۰۰ به دلايلي كه در نامه ذكر شده به تعويق بيفتد يا لغو شود.
در اين نامه آمده است: «با توجه به نزديكي آزمون‌هاي جامع علوم پزشكي شهريورماه و نظر به ابراز نگراني بسياري از دانشجويان و خانواده‌هاي آنها در خصوص حفظ سلامتي و درخواست از شوراهاي صنفي به عنوان نمايندگان قانوني بيش از ۲۰۰ هزار نفر دانشجوي علوم پزشكي كشور در جهت رساندن صداي اين افراد به وزير بهداشت بر خود واجب مي‌دانيم در راستاي رسالت خويش به عنوان مشروع‌ترين نهاد پيگيري‌كننده مطالبات دانشجويان درخواست تعويق يا لغو آزمون‌هاي جامع شهريور ماه را ارايه دهيم.
يك: در شرايط آمار بالاي ابتلا و مرگ و مير بر اثر گسترش سويه دلتا در اين پاندمي و وضعيت فوق قرمز اكثر شهرهاي كشور و تاكيد مكرر وزارت بهداشت مبني بر عدم تردد در شهرهاي فوق قرمز و ممنوعيت برگزاري هرگونه تجمعات غيرضروري، برگزاري آزمون‌هاي غيرضروري با درصد قبولي بالاي ۹۵ درصد (همچون آزمون‌هاي علوم پايه و پيش كارورزي) منطقي به نظر نمي‌رسد. دوم: عدم تكميل واكسيناسيون و عدم اثرگذاري صددرصد واكسن‌هاي موجود بر اساس پژوهش‌هاي انجام شده از يك سو و خطر بالاي انتقال سويه دلتا در محيط‌هاي باز و با شدت بيشتري در محيط‌هاي بسته از سوي ديگر خطر برگزاري اين آزمون‌ها را بيش از پيش خواهد كرد. سوم: اسكان در خوابگاه‌هاي دانشجويي جهت شركت در آزمون و عدم امكان رعايت فاصله‌گذاري در محل اسكان. چهارم: مراجعه اتباع خارجي به كشور جهت شركت در آزمون به دليل محدوديت‌هاي بين‌المللي دچار اختلالاتي شده و با توجه به شناسايي واريانت لامبدا ممكن است شاهد ورود ويروس توسط دانشجويان خارجي به كشور باشيم.»


استرداد اشياي تاريخي ايران ادامه دارد
مديركل موزه‌ها و اموال منقول تاريخي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اشاره به‌ عدم امكان بازديد عمومي از موزه‌ها گفت: بازگشت الواح هخامنشي از امريكا يكي از موضوعاتي است كه بايد پيگيري شود و بايد ديد دولت بايدن در اين خصوص چه مي‌كند. چند پرونده ديگر نيز در ساير كشورها در جريان است كه تا به نتيجه نرسند نمي‌توان در خصوص آنها صحبت كرد.
به گزارش ايلنا، محمدرضا كارگر (مديركل موزه‌ها و اموال منقول تاريخي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي) در خصوص آخرين وضعيت بازگشايي موزه‌ها بعد از گذشت حدود ۵ ماه تعطيلي گفت: تا زماني كه وضعيت شيوع ويروس كرونا قرمز باشد امكان بازگشايي موزه‌ها به روي بازديدكنندگان وجود ندارد. شايد اگر شرايط نارنجي شود، بتوانيم بازديد را براي عموم با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي امكان‌پذير كنيم. او ادامه داد: در حال حاضر نمي‌توان گفت موزه‌ها به‌طور كامل تعطيل هستند، چراكه علاوه بر بخش اداري، كارشناسان و موزه‌داران نيز حضور دارند. در مخازن شناسنامه‌ها را كامل مي‌كنند و اگر پژوهشگر يا محققي براي انجام تحقيقات خود به شي‌ء نياز داشته باشد در اختيار او قرار داده مي‌شود. فقط در شرايط كنوني بازديد عمومي نداريم و اين امر تقريبا در تمام دنيا رعايت مي‌شود.
هرچند كارگر از ادامه تعطيلي موزه‌ها و عدم امكان بازديد از آثار خبر داد اما موسسه فرهنگي بنياد مستضعفان از بازگشايي مجموعه فرهنگي و موزه‌اي سردار آسماني (ساختمان دفينه)، موزه هنر ايران (كاخ مرمر)، موزه زمان، مجتمع فرهنگي موزه‌اي شهداي رامسر (موزه عمارت مرمر، موزه تخصصي عاج ايران، موزه حمام قديم، موزه مردم‌شناسي شمال ايران، موزه آوندهاي تاريخي، نمايشگاه موزه‌اي و باغ موزه گياه‌شناسي در شهر رامسر) خبر داده است كه براي بازديد از موزه هنر ايران (كاخ مرمر) و مجتمع فرهنگي موزه‌اي سردار آسماني (دفينه) همچون گذشته به ثبت‌نام قبلي در سايت موسسه به نشاني                       https://cio-museums.org/ و گرفتن نوبت بازديد نياز است. به گفته او چندي پيش شاهد انتشار خبرهايي در خصوص استرداد مجموعه‌اي از آجرهاي تزئيني ايراني كه قدمت آنها به حدود ۷۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح بازمي‌گردد، بوديم. اين اموال كه به يغما رفته بودند، در يك انبار در كشور سوييس كشف شدند. آجارهاي منقوش لعاب‌دار باستاني به ايران بازگردانده شده‌اند و پس از كاهش موج كرونا براي علاقه‌مندان به نمايش گذاشته خواهند شد. هرچند اين خبر به نقل از منابع خارجي منتشر شد و به نوعي استرداد اين آجرها در سكوت خبري صورت گرفته بود اما كارگر از ادامه استرداد اشياي باستاني به ايران خبر داد و گفت: درحال حاضر چندين پرونده در جريان است و البته ممكن است در طول سال شاهد وقوع اتفاقاتي باشيم كه از قبل نمي‌دانيم و ناگهان پليس يك كشور اشيايي را كشف كند و اطلاع دهد. با اين وجود بازگشت الواح هخامنشي از امريكا يكي از موضوعاتي است كه بايد مجدد پيگيري شود و بايد ديد دولت بايدن دراين خصوص چه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون