• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5014 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ شهريور

ذخاير واكسن در حال اتمام است

وعده ورود ميليوني واكسن از هفته آينده

گروه اجتماعي| مرگ هنوز با سرعت مي‌تازد. 643 نفر از دست رفته، آخرين آماري است كه وزارت بهداشت در قربانيان كرونا اعلام كرده است. مرگ مي‌تازد و واكسيناسيون هنوز به رسيدن به مرحله عمومي فاصله بسيار دارد. در عين حال وعده رسيدن «ميليون‌ها» دوز واكسن در طول شهريور و مهر ماه داده شده كه تا به حقيقت پيوستن آنها گروه‌هاي منتظر واكسن بايد در 
انتظار بمانند. 
روز گذشته عليرضا رييسي، سخنگوي ستاد مقابله با كرونا در جمع خبرنگاران گفت: «از هفته آينده به ‌طور مستمر ميزان قابل‌توجهي واكسن وارد كشور مي‌شود. اگر بخواهم به صورت حدودي بگويم هر هفته ۵ ميليون دوز وارد كشور خواهد شد. با اين حساب فكر مي‌كنم با احتساب واكسن‌هايي كه در هفته اول تزريق شد، در مجموع حداقل ۲۰ ميليون واكسن در شهريور ماه و حدود ۳۰ ميليون واكسن در مهر ماه به دست ما  خواهد رسيد.»
 بنا بر اعلام وزارت بهداشت، با آخرين آمار اعلام شده، تعداد مرگ‌هاي كرونا براساس موارد ثبت شده، به ۱۰۷ هزار و ۷۹۴ نفر رسيده است. شيوع دلتا روزهاي تاريكش را طي مي‌كند، آمارها نشان از كاهش بسيار تدريجي مراجعان بيمارستاني دارد اما مرگ‌ها همچنان بالاي 600 مانده است. در عين حال هنوز گروه سني تازه‌اي براي دريافت واكسن اعلام نشده است.
 روز گذشته رييسي گفت: «در اين هفته واكسن جديدي وارد نشد و موكول به آخر هفته شد، يعني به پنجشنبه و از آنجايي كه نوبت دوز دومي‌‌ها رسيده است، ترجيح‌مان اين است كه دوز دومي‌‌ها را بزنيم تا واكسيناسيون‌شان به تاخير نيفتد و كامل شود و از شنبه هفته آينده، گروه سني كه نوبت‌‌دهي شدند، دوز اول‌‌شان را دريافت مي‌كنند و از هفته آينده نوبت‌‌دهي جديد هم داريم و علاوه بر دوز دومي‌ها، دوز اول‌ها را هم
 تزريق مي‌كنيم.» 
پايگاه خبري وزارت علوم به نقل از او نوشته است كه فاز چهارم واكسيناسيون 42 ميليون نفر را شامل مي‌شود: «فاز چهارم براي واكسيناسيون افراد زير ۶۰ سال بود كه حدود تقريبا ۴۲ ميليون نفر شامل اين فاز مي‌شوند كه تقريبا حدود ۸۴ تا ۸۵ ميليون واكسن براي اين فاز نياز داريم. براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، خوشبختانه خبر خوب اين است كه از هفته آينده به ‌طور مستمر ميزان قابل توجهي واكسن وارد كشور مي‌شود و هفتگي ۵ ميليون دوز وارد كشور 
خواهد شد.  با اين حساب تصور مي‌شود كه در شهريور ماه با احتساب واكسن‌‌هايي كه در حال حاضر در اختيار داريم، مجموعا حداقل ۲۰ ميليون واكسن در شهريور ماه و حدود ۳۰ ميليون واكسن هم با توجه به اقدامات خوبي كه انجام شده در مهر ماه به دست‌مان مي‌رسد كه سرعت واكسيناسيون‌مان بالا خواهد رفت.»
 بنابر اعلام مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت، تاكنون ۱۸ ميليون و ۷۸۹ هزار و ۶۱۶ نفر دوز اول واكسن كرونا و ۸ ميليون و ۷۱۱ هزار و ۹۷۰ نفر نيز دوز دوم را تزريق كرده‌اند.
همزمان با صحبت‌هاي رييسي، نادر توكلي، معاون درمان ستاد مقابله با كروناي استان تهران به ايلنا گفته است كه «ذخيره واكسن‌ها در معاونت‌هاي بهداشتي تاحدودي رو به اتمام است و قاعدتا اين مساله بايد در دستور كار قرار بگيرد كه مشكلي ايجاد نشود.»
توكلي روز گذشته در توضيح وضعيت كرونا در كشورمان توضيح داد: «كاملا و مشخصا به قله پيك پنجم رسيده‌ايم و تغييراتي كه الان اتفاق مي‌افتد سينوسي و نوساني است. اگر كاهش روند مراجعان سرپايي بيمارستان‌ها ادامه پيدا كند، مي‌توانيم اميدوار باشيم كه به سمت كاهش كلي تعداد مبتلايان كرونا برويم.» او در پاسخ به اين سوال كه آيا نقض مقررات بهداشتي در برخي مراسم‌ها مانند اربعين كه پيش‌ رو داريم، مي‌تواند موجب افزايش آمار ابتلاي كرونا شود؟ گفت: «هرگونه اقداماتي كه منجر به ايجاد تجمع شود، اگر خارج از پروتكل‌ها باشد ممكن است تا حدي در اين مساله تاثيرگذار باشد.
 برنامه اين است كه در شرايط فعلي اگر تجمعي صورت بگيرد هم با رعايت پروتكل بهداشتي باشد. دستورالعمل‌هاي اربعين البته هنوز ابلاغ نشده و زود است كه بخواهيم درباره‌اش صحبت كنيم، اما علي‌القاعده، اين تجمعات بايد حتما با ملاحظات خاصي صورت بگيرند.»
رييسي در صحبت‌هاي روز گذشته‌اش چند بار ابراز اميدواري كرد كه با ورود انبوه واكسن، مشكلات واكسيناسيون عمومي زودتر برطرف شود: «بسيار اميدواريم با واردات واكسن انبوهي كه در راه است، بتوانيم سرعت واكسيناسيون‌مان را بسيار بالاتر برده و گروه‌هاي مدنظرمان را واكسينه كنيم. در حال حاضر گروه‌هاي حدود ۵۰ سال به بالا را داريم واكسينه مي‌كنيم و عملا وارد فاز چهارم شده‌ايم. در برخي استان‌ها مانند استان‌هاي مرزي ۴۰ سال به بالاها و در مورد عشاير كشور ۱۸ سال به بالا را واكسينه مي‌كنيم. واكسيناسيون ۱۸ سال به بالاي عشاير نيز مراحل پاياني را طي مي‌كند. در برخي از جزاير هم ۱۸ سال به بالاها واكسينه شدند. واكسيناسيون صنايع و مراكز توليدي را هم آغاز كرديم و با سرعت گرفتن واكسيناسيون مي‌توانيم گروه‌هاي سني بعدي را هم تزريق كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون