• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

ادامه از صفحه اول

دو راهي رييسي 

راه اول راهي است كه رضايت مردم را به‌ طور نسبي تامين خواهد كرد. در حالي كه تن دادن به هر يك از خواسته‌هاي سه گروه از مخالفان فوق‌الذكر، فقط رضايت برخي از خواص و نه حتي همه آنان را به دنبال خواهد داشت. اين مساله راه ميان‌بُر هم ندارد. اگر فرصت را از دست بدهيد، دلار دير يا زود به ۴۰ هزار تومان خواهد رسيد و چنان در گرداب تورم و مسائل ناشي از آن غرق خواهيد شد كه فرصت فكر كردن به ساير امور را پيدا نخواهيد كرد. در مقابل تن دادن به راه دوم ممكن است در كوتاه‌مدت برخي از فشارها و غُر زدن‌ها را كم كند ولي هنگامي كه با بحران‌هاي بيكاري، كسر بودجه، تورم، فقدان سرمايه‌گذاري و... مواجه شويد، همه اين افراد به‌علاوه مردم، از دور شما پراكنده شده و به معترضين مي‌پيوندند. در حالي كه انتخاب راه‌حل اول نتيجه معكوسي دارد. در ابتدا قدري غر مي‌شنويد، ولي به سرعت نظر همگان تغيير خواهد كرد. مردم در پ‍ي لمس كردن تغييرات هر چند كوچك هستند. تورم ۱۰درصد كم شود، كرونا ۲۰درصد كمتر به مرگ و مير منجر شود، يك ساعت كمتر دنبال دارو بدوند، نگران دريافت حقوق ماهانه يا ثبات شغلي خود نباشند، ترس از گراني اجاره مسكن نداشته باشند و... ترديد نكنيد كه راه‌حل اول هم به نفع كشور است و هم به نفع دولت شما. نيازمند تصميم قاطع و اعلام صريح آن هستيد. از نق زدن خواص يا هو كردن مخالفان نترسيد، اين مهم‌ترين تصميمي است كه بايد بگيريد. اگر در انتخاب راه اول موفق شويد براي بقيه موارد از جمله عمل به وعده‌ها ممكن است در مسير حل يا بهبود گام ‌برداريد. در غير اين صورت نه تنها اتفاق ملموس و مفيدي رخ نخواهد داد كه قطعا وضع بدتر مي‌شود. سياستمداران براي اتخاذ تصميمات تاريخي و البته اثرگذار فرصت‌هاي زيادي نخواهند داشت. به قول امام علي:   «الفُرصه تمُّر مرِّ السحاب فانتهِزوا فُرص الخير؛ فرصت، مانند ابر مي‌گذرد، پس فرصت‌هاي خير را غنيمت بشماريد و از آنها استفاده كنيد.»  خود دانيد!


توفيق ديدار شيخ

برداشت من از دو ساعت ملاقات و طرح برخي مسائل اين است كه اگر حصر سال‌ها قبل پايان مي‌يافت و امكان ارتباط مستقيم اشخاص بيشتري با ديدگاه‌هاي متفاوت با محصورين وجود داشت از برخي خسارات پيش‌آمده جلوگيري مي‌شد. پيشنهاد مي‌كنم رييس محترم جمهور كه رييس شوراي عالي امنيت ملي هستند و نيز رييس محترم قوه قضاييه كه از اجراي عدالت مي‌گويند و بنا دارند اقداماتي در راستاي تقويت وحدت، انسجام ملي و بهبود اعتماد عمومي داشته باشند، يكي از مهم‌ترين اين اقدامات كه رفع حصر و به مصلحت نظام و كشور است و تحقق اين امر با توجه به اينكه آقايان كروبي، موسوي و سركار خانم رهنورد نيرو‌هاي باسابقه انقلاب هستند، در چند سال اخير حاصل شود. امتحان كنيد پشيمان نمي‌شويد و اطمينان داشته باشيد ملك و ملت و نظام از اين اقدام خير و ضروري سود خواهند برد.


محاسبه و محاسبه‌پذيري
بايد عرض خيابان و اتوباني (هنگام شلوغي و خلوتي) را طي كنند، بر كدامين رفتار و قاعده بايد باشند و بر كدامين محاسبه و در گام آخر، بايد در كارگاهي عملي (به وسعت جامعه) و با عملِ به‌قاعده و بهنجار خود، به مردم بياموزند (يا بهتر بگويم، بباورانند) كه ادب و آداب شهر (پوليس) و شهروندي كدام است. تا چنين نگردد، اساسا از شهر (پوليس در معناي يوناني آن) خبري نيست و تا شهر نباشد، سياست ممكن نمي‌شود.


درس  كرونا 

اين گروه‌هاي اجتماعي چه ويژگي‌هايي دارند و حاكمان خود را چگونه مي‌نگرند؟
2- الگوهاي موفق مديريت كرونا چه ويژگي‌هايي دارند. 
حركت از شواهد تجربي به تئوري‌هاي كلان، فرآيند جذابي براي دانش‌آموزان خواهد بود. فرآيندي كه متخصصان برنامه‌ريزي با آن زياد سرو كار دارند. به همين ترتيب كتاب‌درسي مي‌تواند اين كنجكاوي را در ذهن محصلان ايجاد كند تا آنها كنجكاو شوند كه كشورهاي موفق چطور به مديريت كرونا دست پيدا كرده‌اند؟ كتاب‌هاي درسي همواره دنبال آن هستند دانش‌آموز را ترغيب كنند، جست‌وجوگر باشند. اغلب سوالات كتاب‌ها با گذر زمان كليشه‌اي مي‌شوند و هيچ شوقي را در دانش‌آموز براي پيدا كردن پاسخ بيدار نمي‌كنند اما اين سوال، به جهت آن‌كه هنوز كليشه‌اي نشده و پاسخ دقيقي ندارد، حس خوبي را در محصلان براي پيدا كردن جوابش ايجاد مي‌كند.
3- باورهاي مختلف مردم درباره كرونا و درمان آن چيست؟
تامل در خصوص ارزش‌ها و نگرش‌هاي جامعه در خصوص هرچيزي مي‌تواند موضوع جامعه‌شناسي و انسان‌شناسي باشد. كتاب علوم اجتماعي مي‌تواند دانش‌آموز را ترغيب كند در خصوص جريان‌هاي مخالف علم مدرن كه كرونا را خيالبافي مي‌دانند يا مخالف تزريق واكسن هستند، فكر كند؛ يا درباره كساني كه باور دارند كرونا ويروسي است كه در آزمايشگاه‌هاي ووهان ساخته شده و هدف آن ترور بيولوژيك يا جنگ ويروسي بوده است، ايده‌پردازي كند سپس نگرش اين جريان‌ها را حلاجي كند، اجزاي آن را در حد سن و سواد خود بشكافد و در كلاس درباره چند و چون آنها با يكديگر بحث كنند؛ يا اجازه دهند دانش‌‌آموزان درباره كساني كه اصل اين بيماري را ترور بيولوژيك مي‌دانند، حرف بزنند. 
دانش‌آموز در اين بخش فرصتي دارد تا تمرين كند، درباره نگرش‌هاي مخالف باورهايش، فكر كند و اجزاي آن را شناسايي كند و درباره آنها حرف بزند. 
4- روزنامه‌نگاري و ارتباطات علم چيست؟
معرفي روزنامه‌نگاري علم و ارتباطات در حوزه علمي و شرايطي مثل كرونا، مباحث جالب و به روزي را در برابر دانش‌آموزان علاقه‌مند قرار مي‌دهد. او مي‌تواند درك درستي از شايعه و خبر و نقش خبر در ايجاد سلامت عمومي به دست آورد. بنابراين شكست ايران در مديريت كرونا و مرگ چندصد نفر روزانه مي‌تواند درس‌هاي بزرگ و ارزشمندي را به نسل آينده بدهد. آنها مي‌توانند مفاهيم عميق و مهمي را به واسطه اين شكست بياموزند و حذف اين موضوع از كتاب درسي، پاك كردن صورت مساله است. بايد بتوانيم به نسل آينده، توانايي حل مساله را بياموزيم. توانايي توصيف و شناخت اجزاي يك ابر مساله مثل كرونا را آموزش دهيم تا در مسير توسعه و آموزش و پرورشي كارآمد گام‌برداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون