• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

خبر

تيم مشترك واشنگتن و تل‌آويو براي بررسي بازگشت امريكا به برجام
نخست‌وزير اسراييل به بيان اظهاراتي در مورد برجام پرداخت. به گزارش ايلنا به نقل از جروزالم‌پست، نفتالي بنت نخست‌وزير اسراييل در كنفرانسي در مورد ملاقات با رييس‌جمهور امريكا گفت: پس از اين ديدار يك تيم مشترك از اسراييل و ايالات متحده براي رسيدگي به مساله ايران تشكيل شد. بنت گفت: «ما با توافق هسته‌اي مخالفيم، اما من درك مي‌كنم كه امريكا در اين مورد كجا ايستاده است به جاي جنگيدن تمام روز در مورد توافق هسته‌اي، ما آن را تنها بخشي از يك استراتژي بسيار بزرگ‌تر مي‌دانيم. استراتژي ما فقط در مورد بازگشت يا عدم بازگشت به توافق هسته‌اي نيست.» بنت افزود: «جو بايدن دوست واقعي اسراييل است. ما با يكديگر صادق خواهيم بود. ما با يكديگر دوست خواهيم بود. ما به يكديگر حقيقت را مي‌گوييم و هنگامي كه مواردي وجود دارد كه ما در مورد آن توافق نداريم، در مورد آنها صحبت خواهيم كرد و بي‌سر و صدا آنها را حل مي‌كنيم.»


همكاري دمشق و بيروت براي تامين انرژي لبنان
دبير كل شوراي عالي لبنان و سوريه، از موافقت دمشق با درخواست لبنان براي صدور مجوز انتقال گاز از مصر و برق از اردن به لبنان از طريق خاك سوريه خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از ميدل ايست نيوز، «نصري خوري» دبير كل شوراي عالي لبنان و سوريه، از موافقت دمشق با درخواست لبنان براي صدور مجوز انتقال گاز از مصر و برق از اردن به لبنان از طريق خاك سوريه خبر داد. خوري پس از جلسه مذاكرات هيات وزارتي لبناني در ساختمان وزارت خارجه سوريه در دمشق، به خبرنگاران گفت كه طرف لبناني خواستار كمك سوريه به لبنان با صدور مجوز انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان از خاك سوريه شده است و افزود كه سوريه از اين درخواست استقبال مي‌كند و آماده صدور مجوزهاي لازم است. او گفت كه طرفين توافق كرده‌اند كه يك تيم مشترك از دو كشور ابعاد فني موضوع را بررسي كنند. خوري افزود: سوريه همواره در تمام رويكردهايش موضع مثبتي داشته و به رغم زخم‌هايي كه به دليل مواضع متعدد خورده همواره پاسخگو بوده و بر همكاري و حمايت از لبنان اصرار دارد. پيش از ظهر ديروز يك هيات وزارتي لبناني به رياست «زينه عكر»، معاون نخست‌وزير و وزير دفاع و سرپرست وزارت خارجه لبنان، با حضور وزراي دارايي و نيرو و رييس سازمان امنيت لبنان وارد دمشق شد. اين هيات با «فيصل مقداد»، وزير خارجه سوريه و ديگر مقامات لبناني ديدار كرد. اين نخستين سفر هياتي لبناني در اين سطح به دمشق در ۱۰ سال گذشته است.


اتمام‌حجت حماس درباره لزوم لغو محاصره غزه
سخنگوي حماس گفت، ملت فلسطين در نوار غزه فعاليت‌هاي اعتراضي براي شكست محاصره اين منطقه را ادامه مي‌دهد و تمام ابزارها براي اعمال فشار بر اشغالگر و ملزم كردن آن به رفع محاصره غزه در دسترس است. به گزارش فارس، «عبداللطيف القانوع» سخنگوي جنبش حماس گفت تا زماني كه گشايش گسترده‌اي درخصوص نوار غزه رخ ندهد، فعاليت‌هاي اعتراضي براي شكست محاصره اين منطقه با ابزارهاي مختلف ادامه خواهد داشت. براساس گزارش خبرگزاري «معا»، القانوع تصريح كرد، ملت فلسطين در نوار غزه بر تحقق تمام مطالبات و شكست محاصره غزه اصرار دارد و ديگر كاهش تدريجي محاصره را نمي‌پذيرد. او تاكيد كرد: گزينه‌هاي ملت ما نامحدود است و تمام ابزارها و ادوات براي اعمال فشار بر اشغالگر و ملزم كردن آن به رفع محاصره غزه در دسترس است. غزه هفت گذرگاه دارد و به غير از گذرگاه رفح كه زيرنظر مصر است شش گذرگاه ديگر يعني «بيت حانون يا ايزر»، «الشجاعيه»، «القراره يا كوسوفيم»، «العوده يا صوفا»، «كرم ابوسالم» و «المنطار» زيرنظر رژيم صهيونيستي است. تمام اين گذرگاه‌ها به جز سه گذرگاه رفح، ابوسالم و ايزر كه با مقررات خاص گاهي باز مي‌شوند، بسته هستند. اخيرا، «بسام راضي» سخنگوي رياست‌جمهوري مصري گفت، كار ساخت و ساز در نوار غزه به منظور بازسازي اين منطقه طي روزهاي آينده آغاز خواهد شد.


بغداد: دخالت‌هاي نظامي تركيه در شمال عراق را پيگيري مي‌كنيم
وزير خارجه عراق با اشاره به دخالت‌هاي نظامي تركيه در شمال كشورش گفت: بغداد اين دخالت‌هاي نظامي را از راه ديپلماتيك پيگيري مي‌كند. به گزارش مهر به نقل از الفرات نيوز، «فواد حسين» وزير خارجه عراق در كنفرانس آكادمي ديپلماتيك اتريش كه تحت عنوان «همكاري و مشاركت» برگزار شد، سخنراني كرد. بر اساس اين گزارش، در كنفرانس مذكور شخصيت‌هاي سياسي و پژوهشگران مسائل غرب آسيا حضور يافتند. فواد حسين تصريح كرد: دولت عراق از راه ديپلماتيك مساله دخالت‌هاي نظامي تركيه در شمال كشور را پيگيري مي‌كند. وزير خارجه عراق در ادامه اظهارات خود گفت: تركيه به بهانه مبارزه با پ.‌ك.‌ك در محور شمالي عراق دخالت‌هاي نظامي انجام مي‌دهد. ما از طريق يك ديپلماسي درست اين دخالت‌ها را پيگيري مي‌كنيم و به دنبال واكنش متقابل نيستيم. ما معتقديم كه مشكلات بايد بر سر ميز مذاكره حل و فصل شوند. پيش‌تر «شيخ قيس الخزعلي» دبير كل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق به اقدامات اخير تركيه عليه حاكميت ملي اين كشور واكنش نشان داد و آن را به‌شدت محكوم كرد. دبير كل جنبش عصائب اهل الحق عراق در اين زمينه اظهار داشت: سكوت در برابر تجاوزات تركيه به حاكميت ملي عراق شرم‌آور و عجيب است. عجيب است كه دولت موضعي در اين زمينه اتخاذ نمي‌كند. قيس الخزعلي افزود: سكوت در برابر اقدامات تركيه موجب مي‌شود تا آنكارا براي انجام تجاوزات بيشتر عليه خاك عراق ترغيب و تشويق شود. ممكن است كه در صورت ادامه اين سكوت، تجاوزات آنكارا وارد مراحل خطرناك‌تري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون