• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

طالبان با زنجيره اعتراض‌ها روبه‌رو شد

از اعتراض زنان در نيمروز تا مقاومت پنجشير

گروه جهان |گوشه و كنار افغانستان از كابل تا پنجشير از هرات تا نيمروز دستخوش تحولات متفاوت است. در حالي كه زنجيره اعتراض زنان از كابل و هرات به نيمروز رسيده و در پاره‌اي از موارد با دخالت شبه‌نظاميان طالبان به خشونت كشيده شده است، در پنجشير جريان مقاومت به رهبري احمد مسعود ادامه دارد و برخي منابع خبري از شكست طالبان در چند مرحله خبر مي‌دهند. همزمان از داخل كابل زمزمه‌هايي درباره بروز اختلاف ميان اعضاي شبكه حقاني و رهبري طالبان از جمله ملاعبدالغني برادر به گوش مي‌رسد كه البته هيچ‌كدام از اين اخبار تاكنون تاييد نشده است. 

حفظ تماس واشنگتن با طالبان 
بيش از دو هفته از سقوط كابل و به تبع آن به قدرت رسيدن طالبان مي‌گذرد و اين در حالي است كه بسياري از كشورها همزمان كه از عدم به رسميت شناختن طالبان سخن مي‌گويند تاكيد دارند كه تعامل با اين گروه را حفظ خواهند كرد. درحالي كه نيروهاي امريكايي هفته گذشته رسما با خارج كردن آخرين سربازان باقيمانده در افغانستان به 20 سال حضور نظامي در اين كشور پايان دادند، «آنتوني بلينكن» وزير خارجه امريكا مي‌گويد كه واشنگتن كانال‌هاي ارتباطي با طالبان را درباره موضوعات مهم نظير اجازه دادن براي خروج از افغانستان براي كساني كه خواستار آن هستند، حفظ مي‌كند. به گفته بلينكن هفته آينده كنفرانسي در سطح وزيران درباره افغانستان با حضور 20 كشور برگزار خواهد شد. به گزارش «اعتماد»، هنوز مشخص نيست كه چه كشورهايي در كنفرانس مورد ادعاي وزير خارجه ايالات متحده حضور خواهند داشت.  «محمد سهيل شاهين» سخنگوي طالبان در مصاحبه با فاكس‌نيوز، خطاب به امريكا گفت: ما براي تغيير فرهنگ شما تلاش نمي‌كنيم، شما هم نبايد در تلاش براي تغيير فرهنگ ما باشيد. به جاي تلاش براي تغيير، بايد روي امكان همكاري سازنده با دو كشور تمركز كنيم. شاهين همچنين مدعي شد كه زنان در افغانستان در دولت جديد از حقوق خود محروم نخواهند شد و هيچ مشكلي در زمينه كار و تحصيل آنها نخواهد بود. سهيل شاهين همچنين گفت: طالبان با نظرات غربي مبني بر «تحصيل زنان بدون حجاب» مخالف است. اين تغيير فرهنگ است. آنها  (زنان) مي‌توانند با حجاب آموزش ببينند و كار كنند. شاهين در مورد روابط آينده با ايالات متحده نيز گفت: ما بايد تمركز كنيم كه چگونه مي‌توانيم باهم به نحو مثبت و سازنده‌اي كار كنيم كه به نفع هر دو طرف است.

احمد مسعود: خسته  نمي‌شويم 
شامگاه جمعه به دنبال انتشار اخباري از سقوط پنجشير به دست طالبان، احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت در واكنشي گفت: «مبارزه چه مثل پنجشير كه تاكنون محكم ايستاده و چه مثل خواهران با غيرت هراتي ما كه فرياد حق‌خواهي را شجاعانه بلند كردند نشان‌دهنده اين است مردم از خواسته‌اي بر حق خويش دست نكشيده و از مبارزه بر حق خويش خسته نمي‌شوند ‌و از هيچ تهديدي نمي‌هراسند. شكست تنها وقتي اتفاق مي‌افتد كه از مبارزه بر حق خويش دست بكشيد و خسته شويد و مردم ما هيچ‌وقت با توكل  به خدا خسته نمي‌شويم و تا ساختن افغانستاني آباد و آزاد و مستقل به پيش خواهيم رفت. عصر روز گذشته منابع محلي پنجشير اعلام كردند كه تا ساعاتي ديگر احمدمسعود رهبر جبهه پنجشير در ميان بيش از ۱۰۰۰ تن از اسراي طالبان و در مورد حملات و غنايم به دست آمده سخنراني مي‌كند، اما تا لحظه تنظيم اين خبر سخنراني انجام نشد.  فهيم دشتي، سخنگوي جبهه پنجشير در اظهاراتي گفت: طالبان به دليل انفجار كوه از در منطقه دشت ريوت تحت محاصره قرار گرفته و تمام وسايط و تجهيزات‌شان به جا مانده است. درگيري شديد در منطقه ادامه دارد و گذرگاه خاواك نيز قطع شده و هزاران عضو طالبان نيز در شهرستان پريان محاصره شده‌اند.

تيراندازي مشكوك در كابل 
شامگاه جمعه كابل شاهد شليك‌ تيرهايي از سوي طالبان بود. به گفته اورژانس بيمارستان كابل در نتيجه تيراندازي‌ها 17 تن كشته شده و 41 تن ديگر نيز زخمي شدند. دليل اين تيراندازي‌ها از منابع مختلف عنوان شد كه تاكنون هيچ‌كدام از آنها تاييد نشده است. به گزارش خبرگزاري فارس، برخي اخبار غيررسمي از درگيري‌هاي شبكه حقاني و نيروهاي ملابرادر در كابل خبر مي‌داند؛ طبق اخبار تاييدنشده كشمكش ميان طالبان بر سر سهم‌گيري از قدرت آغاز شده است. برخي منابع نيز اعلام كردند گروه حقاني عليه ملاهيبت‌الله كودتا كرده است. تيرهاي هوايي شليك‌شده نيز از سوي گروه حقاني بوده است و گفته مي‌شود ملابرادر و ملايعقوب كشته شده‌اند. در حالي كه رسانه‌هاي طالبان علت اين تيراندازي‌ها را جشن سقوط پنجشير اعلام مي‌كردند برخي گزارش‌ها حاكي از حضور جنگنده‌هاي امريكا بر فراز آسمان كابل و تيراندازي نافرجام نيروهاي طالبان بود. ملا محمد يعقوب عمر، عضو ارشد طالبان در پيامي صوتي به همه اعضاي طالبان كه تيراندازي مي‌كردند هشدار داد كه از اين كار صرف‌نظر كنند. در همين حال «ذبيح‌الله مجاهد» سخنگوي طالبان نيز در پيامي از اعضاي اين گروه خواست تا از تيراندازي خودداري كنند.

رييس آي‌اس‌آي، مهمان طالبان 
روز گذشته ژنرال فيض حميد، رييس سازمان اطلاعات پاكستان (آي‌اس‌آي) به دعوت شوراي رهبري طالبان وارد كابل شد. ژنرال حميد يكي از عالي‌ترين مقام‌هاي خارجي‌ است كه بعد از سقوط افغانستان به كابل سفر مي‌كند. در حالي كه تاكنون هدف و جزييات بيشتري از سفر ژنرال فيض حميد منتشرنشده اما اين سفر و هويت مهمان با توجه به جو ضدپاكستاني حاكم بر افكار عمومي در افغانستان با بازخوردهاي منفي در فضاي مجازي روبه‌رو شد. طالبان در حالي ميزبان رييس آي‌اس‌آي پاكستان بود كه به گفته مقام‌هاي اين گروه، در اولين سفر خارجي مقاماتي از امارات به كابل سفر كرده و با اعضاي اين گروه رايزني كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون