• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5019 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ شهريور

تراز تجاري كشور مثبت شد

كاهش 9 درصدي در ارزش كالاهاي صادراتي

پس از مدت‌ها تراز تجاري كشور در مرداد سال جاري به مثبت يك ميليارد و 263 ميليون دلار رسيد. لطيفي، سخنگوي گمرك در اين خصوص گفت: «طبق اين گزارش، در مرداد ماه سال جاري هشت ميليون و ۴۵۲ هزار تن كالا به ارزش 5 ميليارد و ۳۷۸ ميليون دلار بين ايران و كشورهاي جهان تبادل شد كه سهم صادرات 3 ميليارد و ۳۲۳ ميليون دلار و سهم واردات در اين ماه 2 ميليارد و ۵۵ ميليون دلار بود؛ بنابراين تراز تجارت غيرنفتي كشور يك ميليارد و ۲۶۳ ميليون دلار را نشان مي‌دهد. سرجمع تجارت غير نفتي كشور در رويه‌هاي صادرات و واردات در پنجمين ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزني 8 ميليون و ۴۵۲ هزار تن به ارزش 5 و ۳۷۸ ميليون دلار بوده است كه سهم صادرات در اين ماه (۳۱ روز)، 7 ميليون و ۱۴۲هزار تن به ارزش 3 ميليارد و ۳۲۳ ميليون دلار بوده كه نسبت به صادرات كشور در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزني بدون كاهش ۹.۵ درصدي و از لحاظ ارزش رشد ۵۴ درصدي داشته است.» تراز تجاري مثبت در مرداد سال جاري در حالي است كه صادرات كشور نسبت به تيرماه 14 درصد كاهش در وزن و 9 درصد كاهش در ارزش داشته است. در ميان مقاصد مهم صادراتي ايران، همچنان كشورهاي چين، عراق و امارات قرار دارند. به نظر مي‌رسد پس از اعمال تحريم‌ها تغيير بزرگي در مقاصد كالاي ايراني رخ داده و البته كالاهاي ايراني آن‌گونه كه بايد به كشورهاي همسايه صادر نمي‌شوند. 

مقصد كالاهاي ايراني كجاست؟
بر اساس گزارش گمرك مهم‌ترين مقصد كالاي ايراني در ماه مورد بررسي كشور چين بوده كه 2 ميليون و 436 هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و 505 ميليون دلار از ايران وارد كرده كه 34 درصد وزن و 45 درصد كل ارزش صادرات كشور را شامل مي‌شود. گفتني است كه اين ميزان صادرات كالا به چين نسبت به تير كاهشي 12 درصدي در وزن و افزايش 20 درصدي در ارزش را داشته است. دومين مقصد كالاي صادراتي ايران نيز عراق بود كه در اين ماه نسبت به تيرماه ۱۸ درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش خريد كالا از ايران كاهش داشته است و يك ميليون و ۸۳ هزار تن كالا به ارزش ۳۴۶ ميليون دلار كالا از ايران خريده است. امارات با ۷۳۴ هزار تن به ارزش ۲۸۵ ميليون دلار (كاهش ۱۳ درصدي در وزن و ۱۹ درصدي در ارزش)، تركيه با ۳۶۲ هزار تن به ارزش ۱۸۴ ميليون دلار (رشد چهار درصدي در وزن و كاهش ۴۴ درصدي ارزش) و افغانستان با ۳۶۴ هزار تن به ارزش ۱۲۷ ميليون دلار (كاهش ۱۲ درصدي در وزن و ۵۰ درصدي در ارزش) پنج مقصد اصلي صادرات كالاهاي ايراني در مردادماه بودند.

۱،۳ ميليون تن واردات انجام شد
در خصوص ميزان واردات در پنجمين ماه سال نيز يك ميليون و ۳۱۰ هزارتن كالا به ارزش 2 ميليارد و ۵۵ ميليون دلار به صورت ترخيص قطعي وارد كشور شد كه نسبت به واردات در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۳۶ درصد كاهش و از لحاظ ارزش ۲۶ درصد كاهش داشته است. اما در مقايسه با تير ماه ۱۴۰۰ كاهش ۶۸ درصدي در وزن و ۵۳ درصدي در ارزش را نشان مي‌دهد. البته ميزان ترخيص درصدي كالا با دستورات معاون اول رييس‌جمهور و دولت سيزدهم ۷۹۸ هزار تن بوده كه به دليل درصدي بودن و تكميل نشدن اسناد قطعي ترخيص در آمار واردات قطعي اعلام نمي‌شود. در خصوص كشورهاي مبدا خريد كالاهاي وارداتي نيز امارات با ۳۶۸ هزار تن به ارزش ۷۱۱ ميليون دلار نسبت به تيرماه كاهش ۷۶ درصدي در وزن و ۵۳ درصدي در ارزش واردات قطعي داشته است. چين با ۱۲۷ هزار تن كالا به ارزش ۴۷۶ ميليون دلار نسبت به ماه قبل كاهش ۶۲ درصدي در وزن و ۵۶ درصدي در ارزش را تجربه كرده است. تركيه با ۲۶۲ هزار تن كالا به ارزش ۲۸۱ ميليون دلار كاهش ۳۸ درصدي در وزن و ۴۲ درصدي در ارزش صادرات به ايران را نسبت به تيرماه را داشته است. آلمان با ۸۰ هزار تن كالا به ارزش ۱۰۵ ميليون دلار كاهش ۲۸ درصدي در وزن و ۲۹ درصدي در ارزش كالاهاي معامله شده براي بازار ايران را داشته و نهايتا سوييس با ۲۰ هزار تن كالا به ارزش ۳۳ ميليون دلار كاهش ۹۰ درصدي در وزن و ۷۸ درصدي در ارزش را براي فروش كالا به ايران در مرداد ماه نسبت به تير ماه داشته است.در اين ماه تلفن همراه با ۲۳۹ ميليون دلار با فاصله زياد با ساير كالاها در صدر واردات كشور قرار گرفته و پس از آن دانه سويا با ۱۴۷ ميليون دلار، ذرت دامي با ۱۱۲ ميليون دلار، گندم با ۷۲ ميليون دلار و جو با ۴۰ ميليون دلار قرار دارند.  لطيفي درخصوص كالا‌هاي عبوري از ايران در پنجمين ماه سال گفت: در مرداد ماه امسال ۹۷۴ هزار تن كالا ي خارجي از مسير ايران عبوركرده است كه نسبت به كالاي عبوري از كشورمان در مرداد ماه ۹۹ كه ۵۰۱ هزار تن بوده است رشد ۹۴ درصدي داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون