• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5019 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ شهريور

خبر كوتاه

توليد ۳ ميليون خودرو طرح وزير نيست، سند راهبردي است

سهيل معمارباشي، مديركل صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صمت اظهار داشت: توليد 3 ميليون خودرو برنامه آقاي وزير نيست بلكه سند راهبردي اهداف خودرو است كه سال‌ها پيش تدوين شده و در چارچوب سند چشم‌انداز افق 1404 بوده است. بر اساس برآوردهايي كه در آن سال‌ها انجام شد، هدف‌گذاري اين بود كه بتوانيم در سال 1404 به ميزان 3 ميليون دستگاه خودرو توليد كنيم. 
وي در مورد مباحث مطرح شده پيرامون توليد 3 ميليون خودور در سال اظهار كرد: براي اينكه شركت‌ها فعال شوند بايد حتما مساله تامين مواد اوليه داخلي و خارجي مورد توجه قرار بگيرد، امروز بحراني كه در تامين قطعات الكترونيكي ايجاد شده، خودروسازان را تحت تاثير قرار داده است و اين موضوع بايد مدنظر قرار بگيرد. به دليل افزايش قيمت مواد اوليه نياز به نقدينگي نيز بين خودروسازان افزايش يافته است. به دليل زيان‌ده بودن نقدينگي زيادي از اين شركت‌ها خارج شده و بايد تامين مالي انجام شود. همچنين نياز ارزي بايد مورد توجه و مساعدت قرار بگيرد.

بخش زيادي از صادرات زعفران از راه‌هاي غيرقانوني بود

علي شريعتي مقدم، رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: سياست‌هاي اشتباه در بازار ارز، رواج قاچاق و همين‌طور محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي متوالي به خاطر پاندمي كرونا، صادرات و فروش داخلي زعفران را تحت تاثير قرار داد و باعث شد تا به رغم افزايش حجم صادرات، قيمت اين محصول مهم ايراني در بازار جهاني كاهش جدي داشته باشد و به يك‌سوم برسد. در واقع اگرچه حدود ۱۷ درصد افزايش حجم محصولات صادراتي داشته‌ايم اما صادركنندگان واقعي نتوانستند فعاليت كنند و بخش زيادي از خروج زعفران در كشور از طرق غيراصولي يا قاچاق و افراد غيرمتخصص و غيرمتعهد صادر شده است، اين ارقام اگرچه بيانگر خروج بخش بيشتري از زعفران در قالب صادرات است، ولي صنعت زعفران و فعالان و توليدكنندگان از اين موضوع آسيب جدي ديدند.

مردم چقدر چك رمزدار و عادي مبادله كردند؟ 

جديدترين آمار بانك مركزي بيانگر اين است كه از مجموع چك‌هاي مبادله شده بيش از شش ميليون فقره وصول شده كه از اين تعداد بالغ بر ۵.۵ ميليون فقره عادي و حدود ۰.۵ ميليون فقره رمز‌دار بوده است؛ بنابراين در كل كشور ۹۲ درصد از كل چك‌هاي وصولي را چك‌هاي عادي و هشت درصد را چك‌هاي رمز‌دار تشكيل مي‌دهند. از نظر مبلغي نيز، از ۲۷۰ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان چك‌هاي وصولي در كل كشور بيش از ۱۷۰ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان براي چك‌هاي عادي و حدود ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان خاص چك‌هاي رمزدار بوده است. بر اين اساس، در كل كشور ۶۲.۹ درصد از كل مبلغ چك‌هاي وصولي را چك‌هاي عادي و ۳۷.۱ درصد ديگر را چك‌هاي رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.

خسارت واحدهاي فولادي از قطع برق چقدر است؟  

سعيد زرندي، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ميزان خسارت ناشي از قطعي برق واحدهاي فولادي (تنها در زيرمجموعه ايميدرو) را هفته‌اي ۲۳۵ ميليون دلار اعلام كرد و گفت: براي دستيابي و تحقق هدف ۵۵ ميليون تني فولاد، حداقل ۵۰۰۰ مگاوات كمبود برق وجود دارد. وزارت صمت در كنار رايزني‌ها و پيگيري‌هايي كه با وزارت نيرو جهت تامين برق بخش صنعت انجام داد، پيگيري موضوع سرمايه‌گذاري در حوزه برق را نيز در دستور كار خود قرار داد.

آغاز توزيع ۱۰۰ هزار تن  برنج خارجي در بازار

يزدان سيف، مديرعامل شركت بازرگاني دولتي از آغاز توزيع ۱۰۰ هزار تن برنج تايلندي، هندي و پاكستاني در سطح فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، تعاوني‌هاي مصرف و اتحاديه‌ها خبر داد. مديرعامل شركت بازرگاني دولتي تاكيد كرد كه در بخش تامين برنج از ذخاير، وضعيت خوبي حاكم است و واردات خوبي هم قبل از ممنوعيت برنج در فصل كشت انجام شده و وضعيت بازار برنج وارداتي در شرايط متعادلي است. او ابراز اميدواري كرد كه در اين شرايط از شتاب افزايش قيمت در بازار برنج داخلي هم كاسته شود.

هيچ دستگاهي حق تعطيلي واحد توليدي را ندارد

يدالله صادقي، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) تاكيد كرد كه استمرار و فعاليت واحد توليدي، هدف كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد است و هيچ دستگاهي حق تعطيلي توليد را ندارد.وي افزود: واحدهاي توليدي كه مشمول قانون رفع موانع توليد هستند جهت طرح مسائل و مشكلات خود از طريق سامانه بهين‌ياب كه درگاه خدماتي وزارت صمت است يا با مراجعه مستقيم به درگاه ستاد تسهيل، مشكلات و مسائل پيش روي توليد را وارد كنند. پس از ثبت درخواست مراتب در دستور كار سازمان و در كارگروه تخصصي قرار گرفته و توافقات صورت گرفته در اولين جلسه كارگروه اصلي كه روزهاي يكشنبه در محل استانداري برگزار مي‌شود مطرح و تصميمات آن ابلاغ مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون