• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5019 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ شهريور

وزير بهداشت نيمه مهرماه و داشتن كارت واكسن را نقطه آغاز كلاس‌هاي حضوري اعلام كرد

دانشگاه‌ها بايد باز شوند

گروه اجتماعي| «دانشگاه‌ها بايد باز شوند»‌  وزير بهداشت روز گذشته بخشي از اظهارنظرهاي خود را به دانشگاه، دانشجويان و وضعيت پيش‌روي آموزش عالي اختصاص داد. نيمه شهريور به بعد آغاز پله به پله سال تحصيلي جديد دانشگاه‌ها و موسسه‌هاي آموزش عالي است و از وزارت بهداشت گرفته تا وزارت علوم هر روز در حال اعلام اخباري در مورد وضعيت واكسيناسيون و نحوه بازگشايي فيزيكي دانشگاه‌ها هستند. وزارت علوم اعلام كرده كه سال تحصيلي از نيمه دوم شهريور آغاز مي‌شود، در عين حال گمانه‌زني‌هاي وزير بهداشت حاكي از اين است كه از نيمه مهرماه به بعد بايد منتظر تشكيل كلاس‌هاي دانشگاه‌ها به صورت حضوري بود. 
«برگزاري كلاس‌هاي دانشگاهي در سال تحصيلي پيش‌رو به صورت تركيبي است، اما منتظر اعلام رسمي معاونت آموزشي وزارت علوم هستيم. بر اساس علم پزشكي، تزريق همگاني اكثر جامعه و دو دز براي برگزاري كلاس‌ها و رعايت ايمني دانشجويان، ‌اعضاي هيات علمي و كاركنان لازم است.» مديركل مركز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجويان روز گذشته همزمان با اعلام خبر ابلاغ پروتكل‌هاي بهداشتي به دانشگاه‌ها، به ايرنا گفت كه براي اعلام نظر قطعي در مورد نحوه برگزاري كلاس‌هاي دانشگاه در انتظار نظر رسمي وزارت علوم مي‌مانند. از سوي ديگر محمدعلي زلفي‌گل، وزير علوم، تحقيقات و فناوري يك شب پيش‌تر اعلام كرد كه براي ادامه روند واكسيناسيون و برنامه‌ريزي براي سال تحصيلي منتظر نظر وزارت بهداشت هستند. او در برنامه تيتر يك شبكه خبر گفت: «با توجه به اينكه واكسيناسيون اعضاي هيات علمي و كاركنان دانشگاه‌ها از مرداد آغاز و تاكنون انجام شده است، هم‌اكنون منتظر اعلام وزارت بهداشت براي واكسيناسيون دانشجويان هستيم تا بتوانيم بعد از فرآيند تزريق واكسن محصلان دانشگاهي در خصوص ادامه روند نوع آموزش‌ها تصميم‌گيري كنيم.» او همچنين افزود: «تصميم‌گيري نهايي در اين خصوص با ستاد ملي مبارزه با كروناست و وزارت علوم هم از آن تبعيت خواهد كرد. البته دانشجويان مقطع تحصيلات تكميلي كارشناسي ارشد و دكترا كه براي انجام كارهاي رساله و پايان‌نامه‌هاي خود نياز به كار آزمايشگاهي و ميداني داشتند، در دانشگاه‌ها حضور داشته و امكانات هم در اختيارشان قرار مي‌گيرد. اما براي ازسرگيري آموزش حضوري ساير دانشجويان، بايد منتظر تصميم ستاد ملي مبارزه با كرونا باشيم.»
وزير بهداشت نظر قاطعانه‌تري درخصوص بازگشايي دانشگاه‌ها و البته مشروط بودن حضور دانشجويان در دانشگاه به داشتن «كارت واكسن» دارد. بهرام عين‌اللهي روز گذشته اعلام كرد: «بازگشايي دانشگاه‌ها مساله مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و البته شرط ورود دانشجويان به كلاس‌ها بايد كارت واكسن باشد.» او چند روز پيش‌تر هم گفته بود كه چه مدارس و چه دانشگاه‌ها بر اساس نوع پيشرفت واكسيناسيون مي‌توانند اميد به بازگشايي داشته باشند اما حالا به نظر مي‌رسد با وعده‌هايي كه در مورد ورود محموله‌هاي واكسن به كشور داده شده، نظر وزير بهداشت در مورد امكان بازگشايي دانشگاه‌ها جدي‌تر شده است. عين‌اللهي در حاشيه نشست مشترك با اعضاي هيات رييسه دانشگاه علوم پزشكي ايران و بازديد از روند واكسيناسيون دانشجويان اين دانشگاه گفت: «از ۱۵ مهر ماه كلاس‌هاي دانشگاه‌ها بايد داير شود و اساتيد بايد در دانشگاه‌ها حاضر شوند. حضور فراگيران و دانشجويان مي‌تواند متفاوت باشد. به عنوان نمونه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا كه تعداد دانشجويان زياد نيست، ممكن است تمام دانشجويان بتوانند در كلاس‌ها حاضر شوند اما در برخي رشته‌ها و مقاطع كه تعداد دانشجويان زياد است، دانشگاه‌ها مي‌توانند به صورت تركيبي، كلاس‌ها را برپا كنند كه تعدادي به صورت حضوري و تعدادي نيز به صورت مجازي، در كلاس شركت‌ها كنند.» عين‌اللهي به آغاز فعاليت‌هاي دانشجويي دانشجويان نيز اشاره كرد و گفت: « فعاليت‌هاي دانشجويي بسته به اينكه فرد دو دز واكسن را تزريق كرده و كارت واكسيناسيون را نيز دريافت كرده باشد، مي‌تواند از سر گرفته شود. يعني دانشجوياني كه كارت واكسن مبني بر تزريق دو دز را دارند، مي‌توانند به اردو بروند و از امكانات رشته‌هاي ورزشي استفاده كنند.»
آنچه تاكنون به صورت رسمي از سوي وزارت علوم اعلام شده، اين است كه شروع سال تحصيلي دانشگاه‌ها از نيمه شهريور به صورت مجازي خواهد بود تا بعدا نسبت به اقدامات و تصميم‌گيري‌هاي وزارت بهداشت و ستاد كرونا پيش روند. روز گذشته علي خاكي‌صديق، معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به ايرنا گفت: «سال تحصيلي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور از نيمه دوم شهريور ماه آغاز مي‌شود و دانشگاه‌ها به تدريج فعاليت‌هاي آموزشي خود را آغاز خواهند كرد. با توجه به شرايط ناشي از شيوع كرونا، شايد دانشگاهي نتواند از ۱۵ يا ۲۰ شهريور ماه فعاليت خود را آغاز كند. اين‌گونه دانشگاه‌ها نيمه دوم شهريور تا اول مهر ماه را براي شروع آموزش‌ها به صورت مجازي در نظر گرفته‌اند. هر دانشگاه با توجه به توانمندي و برنامه خود، زمان بازگشايي را اعلام مي‌كند.» به گفته معاون آموزشي وزير علوم دانشگاه‌ها در صورت دريافت مجوز ستاد كروناي استان خود مي‌توانند كلاس‌ها را به صورت محدود و براي دانشجويان بومي كه واكسن دريافت كرده‌اند، برگزار كنند.
هرچند وزير بهداشت نيمه مهر ماه و داشتن كارت واكسن دانشجويان را آغازي بر كلاس‌هاي حضوري دانشگاه اعلام كرده است اما يك روز پيش از صحبت‌هاي او خبر رسيده بود كه واكسيناسيون دانشجويان در برخي دانشگاه‌ها متوقف شده است. روز يكشنبه سعيد حبيبا، معاون دانشجويي دانشگاه تهران به ايسنا خبر داد: «در حال واكسينه كردن دانشجويان دكتراي دانشگاه تهران بوديم كه حدود يك هفته پيش دستورالعملي مبني بر توقف واكسيناسيون به دست ما رسيد و اعلام كردند كه قرار است در اين خصوص تصميمات جديدي اتخاذ و اعلام شود. بنابراين منتظر برنامه جديد ستاد ملي مقابله با كرونا هستيم. دانشگاه تهران حدود ۴۵ هزار دانشجو دارد كه هنوز بسياري از دانشجويان تحصيلات تكميلي شهرستان‌ها و همچنين همه دانشجويان كارشناسي اين دانشگاه واكسينه نشده‌اند.» به گفته او در برنامه پيش‌بيني شده است تا پايان شهريورماه تمامي پرسنل دانشگاه (كارمندان و اعضاي هيات علمي) و دانشجويان تحصيلات تكميلي و تا پايان آذرماه نيز تمامي دانشجويان مقطع كارشناسي واكسينه شوند. با اين اوصاف به نظر مي‌رسد بازگشايي دانشگاه‌ها از نيمه مهر ماه تنها با شرايط خاص و در مورد برخي دانشگاه‌هاي كوچك‌تر امكان‌پذير باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون