• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5022 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور

رييس قوه قضاييه در جريان بازديد از ندامتگاه دماوند با زندانيان گفت‌وگو كرد

رسيدگي به نامه‌ها و پيگيري واكسيناسيون زندانيان

رييس قوه قضاييه صبح روز جمعه (۱۹ شهريور) با حضور در زندان دماوند، ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف اين زندان، به گفت‌وگوي چهره به چهره با تعداد كثيري از زندانيان پرداخت و مسائل و مشكلات آنها را از نزديك جويا شد. به گزارش مركز رسانه قوه قضاييه، غلامحسين محسني‌اژه‌اي صبح روز جمعه ۱۹ شهريورماه، به مدت ۳ ساعت از بخش‌هاي مختلف ندامتگاه دماوند بازديد كرد. رييس قوه قضاييه در جريان اين بازديد، ضمن گفت‌وگوي چهره به چهره با تعداد كثيري از زندانيان، پرسش‌هايي را پيرامون دليل محكوميت و مدت زمان سپري شده از حبس آنها و همچنين شرايط بهداشتي و غذايي زندان مطرح كرد.
محسني‌اژه‌اي در ديدار با زندانيان ابراز اميدواري كرد كه زندان بازگشتگاهي به جامعه باشد و كسي كه يك بار زندان را تجربه كرده دوباره اين تجربه تلخ را تكرار نكند. رييس دستگاه قضايي گفت: زندان بايد به معني واقعي نه «بازداشتگاه» كه محل باز اجتماعي شدن فرد و «بازگشتگاه» به جامعه باشد.
رييس دستگاه قضا پس از آنكه يكي از زندانيان اعلام كرد كه براي چهاردهمين بار است به زندان مي‌آيد، گفت: من دلم مي‌سوزد از اينكه مي‌بينم يك فرد در ميانسالي و جواني ۱۴ بار به زندان آمده است؛ لازم است براي همه اين افراد برنامه‌ريزي شود تا هم خود آنها اصلاح شوند و هم شرايطي فراهم شود كه ديگر به زندان برنگردند. هم قوه قضاييه و هم ساير نهاد‌ها در اين زمينه مسووليت دارند و بايد انجام وظيفه كنند. خود زندانيان و خانواده آنها نيز بايد در اين زمينه نقش ايفا كنند.

گفت‌وگوي زنداني كه ۱۴ بار به زندان آمد
 با رييس قوه قضاييه
محسني‌اژه‌اي با بيان اينكه درپي ورود يك فرد به زندان، خانواده او بزرگ‌ترين صدمه را متحمل مي‌شوند، خطاب به زندانيان گفت: اجازه ندهيد خانواده‌هاي‌تان در اين زمينه صدمه و آسيب ببينند. «واكسيناسيون زندانيان» ديگر موضوعي بود كه رييس قوه قضاييه در گفت‌وگو با زندانيان در خصوص آن كسب اطلاع كرد كه به گفته زندانيان ندامتگاه دماوند هر دو دز واكسن كرونا به آنها تزريق شده است.
يكي از مسائل ديگري كه رييس قوه قضاييه در گفت‌وگوي خود با زندانيان از آنها پرسيد اين موضوع بود كه آيا قضات به زندان سر مي‌زنند و با زندانيان گفت‌وگو مي‌كنند يا خير. همچنين حضور در كارگاه اشتغالزايي زندان دماوند و مشاهده فعاليت‌هاي زندانيان در اين كارگاه، بخش ديگر بازديد محسني‌ا‌ژه‌اي بود. رييس دستگاه قضا در جريان بازديد از اين بخش، خواستار ارايه آماري از ميزان اشتغال زندانيان شد كه مسوولان سازمان زندان‌ها در پاسخ گفتند: ميزان اشتغالزايي زندانيان استان تهران در سال گذشته ۵۴ درصد بود كه اين آمار در سال جاري به ويژه طي ماه‌هاي اخير رشد چشمگيري داشته و به ۶۸ درصد رسيده و اين در حالي است كه هدف‌گذاري سازمان زندان‌ها براي اشتغالزايي زندانيان، شاخص ۸۰ درصدي است. مسوول كارگاه اشتغالزايي ندامتگاه دماوند كه خود نيز يك فرد زنداني بود، با بيان اينكه زندانيان فعال در اين كارگاه به صورت روزانه درآمد كسب مي‌كنند، گفت: غير از حرفه‌آموزي به زندانيان، محصولات كارگاه اشتغالزايي ندامتگاه دماوند به نام برند‌هاي مشهور الكترونيكي كشور توليد مي‌شود و يكي از باكيفيت‌ترين و پرفروش‌ترين محصولات بازار است.
محسني‌اژه‌اي در بخش ديگري از اين بازديد، با بيان اينكه زندانيان هر مطلب و درخواستي را كه دارند بنويسند، تاكيد كرد كه تك‌تك اين نامه‌ها به صورت دقيق مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت. رييس قوه قضاييه در همين زمينه، حوزه رياست قوه قضاييه و سازمان زندان‌ها را مامور كرد كه به تك‌تك درخواست‌هاي زندانيان رسيدگي كنند و به سرعت به آنها پاسخ دهند. محسني‌اژه‌اي در پايان حضور خود در زندان دماوند با تشكر از زندانبانان و تلاش سخت و شبانه‌روزي آنها كه مورد نظر و تقدير زندانيان هم قرار گرفته است، توصيه كرد كه پيوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببينند و مواظب باشند حق كسي ضايع نشود. 
رييس دستگاه قضا طي دو ماه و نيم گذشته، بار‌ها و بار‌ها در جريان بازديد‌هاي ميداني و نشست‌هاي مختلف با مسوولان قضايي كشور، توصيه‌ها و دستورهاي متعددي را در خصوص ضرورت رسيدگي به وضعيت زندان‌ها و زندانيان مطرح و بر اجراي سياست حبس‌زدايي و كاهش جمعيت كيفري تاكيد كرده است؛ «بازديد روساي كل دادگستري‌ها، دادستان‌ها و قضات از زندان‌هاي سراسر كشور»، «گفت‌وگوي چهره به چهره و بدون واسطه با زندانيان و رسيدگي به مسائل و مشكلات آنها» و همچنين «رسيدگي به وضعيت خانواده‌هاي زندانيان نيازمند»، از جمله توصيه‌هاي مكرر حجت‌الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي در مدت اخير بوده است. بازديد از زندان دماوند، چهارمين بازديد رييس دستگاه قضا از زندان‌هاي كشور در هفتاد و يكمين روز خدمت در كسوت رياست قوه قضاييه بود؛ پيش‌تر و طي ۲ ماه گذشته محسني‌اژه‌اي در زندان‌هاي مركزي ايلام و رجايي‌شهر كرج نيز حضور يافته بود و در عصر روز جمعه ۱۵ مرداد امسال نيز ضمن حضور در بخش‌هاي مختلف زندان اوين تهران، به گفت‌وگوي چهره به چهره با زندانيان بازداشت موقت پرداخته و مشكلات و مسائل آنان را از نزديك جويا شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون