• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

خبر

تجمع  زنان  هوادار طالبان  در دانشگاه كابل
شماري از زنان افغانستان روز شنبه در حالي كه پرچم طالبان را در دست داشتند با تجمع در دانشگاه كابل از حجاب اعلامي طالبان حمايت كردند. به گزارش ايرنا، اين زنان كه با چادر و برقع در تظاهرات شركت كرده بودند با سر دادن شعارهاي ‌الله‌اكبر خواستار جدا كردن كلاس‌هاي درس پسران و دختران در دانشگاه‌ها شدند. يكي از زنان شركت‌كننده در اين تظاهرات با اشاره به تفاوت نظام قبلي با فعلي گفت كه دولت اشرف غني دست نشانده و تربيت شده امريكا بود ولي نظام فعلي بر ارزش‌هاي اسلام تاكيد دارد. وي اظهار داشت: هدف نظام فعلي شناسايي اسلام به مردم و نشان دادن راه حق از باطل است. به گزارش خبرگزاري آناتولي نشست اين زنان افغانستاني در حمايت از گروه طالبان كه در سالن كنفرانس دانشگاه معارف كابل در منطقه افشار برگزار شد به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي سخنراني كردند. اين نمايندگان گفتند كه از حق تحصيل و اشتغال زنان در چارچوب احكام اسلامي دفاع خواهد شد. آنها با ذكر داستان‌هايي از دوران پيامبر اسلام، بر اهميت زندگي اسلامي و پوشش با روسري تاكيد كردند. در جريان اين برنامه، ده‌ها زن در حمايت از طالبان و افغانستان شعار سر دادند. پس از اتمام برنامه، زنان در خيابان اصلي روبه‌روي دانشگاه تحت اقدامات امنيتي گسترده، راهپيمايي كردند. شركت‌كنندگان زن با حمل پلاكاردهاي «زناني كه از افغانستان خارج شده‌اند نماينده ما نيستند» و «از دستورات طالبان حمايت مي‌كنيم» شعار سر دادند. اين نخستين تجمع زنان كابل در حمايت از طالبان است . چند روز پيش تعدادي از زنان با برگزاري تجمع در برخي شهرهاي افغانستان نسبت به محدوديت ‌هاي ايجاد شده براي زنان در دولت جديد و آنچه دخالت پاكستان در اين كشور ناميدند، اعتراض كردند. «علي حكيمي» از ماموران سابق دولت افغانستان گفت حجابي كه دولت موقت اعلام كرده ربطي به اسلام ندارد و مبتني بر باورهاي قبيله‌اي پشتون است كه به نام اسلام به مردم تحميل شده است. وي اظهار داشت: اجبار زنان به پوشاندن كامل حتي صورت و گذاشتن ريش ناشي از سنت‌ها  و باورهاي  قبيله‌اي  است.


تهديد گروه‌هاي فلسطيني به لغو آتش‌بس با رژيم صهيونيستي
برخي منابع آگاه از پيام گروه‌هاي فلسطيني به مصر درباره لغو تمامي توافق‌هاي آتش‌بس با اشغالگران و كاهش مهلت لغو محاصره غزه خبر دادند. به گزارش ايسنا، اين منابع در گفت‌وگو با روزنامه الايام اظهار كردند: گروه‌هاي فلسطيني در پيامي فوري به مصر تهديد كردند با توجه به استمرار حملات عليه اسراي فلسطيني زندان‌هاي رژيم اشغالگر، تمامي توافق‌هاي آتش‌بس با اين رژيم را لغو مي‌كنند. به نوشته روزنامه الايام، مصر در پاسخ به اين نامه تعهد داد در راستاي توقف هر چه سريع‌تر اقدامات متجاوزانه اشغالگران در حق اسراي زندان‌ها، حداكثر فشار را عليه آنها اعمال كند. رژيم صهيونيستي چهار تن از شش اسيري را كه چند روز قبل موفق به فرار از زندان الجلبوع شده بودند، بازداشت كرده است. روزنامه الايام در ادامه به نقل از منابع ياد شده نوشت: گروه‌هاي فلسطيني به مصر اعلام كردند كه در اعتراض به اقدامات مجرمانه اشغالگران در حق اسراي فلسطيني، مهلت داده شده به آنها براي لغو محاصره نوار غزه از پانزدهم ماه جاري ميلادي به دوازدهم اين ماه كاهش مي‌يابد. اين منابع پيش‌بيني كردند كه پس از اتمام مهلت تعيين شده، مرزهاي نوار غزه شاهد افزايش تنش‌ها خواهد بود و احتمال دارد در صورتي كه اشغالگران هر يك از شش اسير زندان الجلبوع را اذيت كنند، شرايط پيچيده‌تر و بحراني‌تر شود. آنها افزودند: گروه‌هاي فلسطيني نهايت خويشتنداري را در پيش گرفته‌اند تا شرايط در نوار غزه به يك تقابل قطعي كه تنها با ميانجيگري مصر متوقف مي‌شود، ختم نشود.


تاكيد چين و ويتنام بر حفظ صلح و ثبات در آب‌هاي تحت منازعه
وزير امور خارجه چين و معاون نخست‌وزير ويتنام بر لزوم حفظ صلح و ثبات در آب‌هاي تحت منازعه و عدم بزرگ‌نمايي اختلافات در اين حوزه تاكيد كردند. به گزارش فارس، وانگ يي، وزير امور خارجه چين در ديدار با مقامات ويتنام بر لزوم جلوگيري از بزرگنمايي اختلافات دو كشور در مرزهاي آبي تاكيد كرد. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، وزارت امور خارجه چين روز شنبه در بيانيه‌اي نوشت، وانگ يي در ديدار با معاون نخست‌وزير ويتنام گفت: دو كشور بايد از اقدامات يك‌جانبه در خصوص درياي جنوبي چين پرهيز كنند. وزير امور خارجه چين افزود: كشورهاي حوزه درياي جنوبي چين بايد صلح و ثباتي كه در اين منطقه به سختي به دست آمده ارج نهاده و در برابر نيروهاي فرامنطقه‌اي مقاومت داشته باشند. «فام بين مين»، معاون نخست‌وزير ويتنام نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد: احترام دو كشور به حقوق مشروع و منافع يكديگر بسيار مهم است. دو طرف توافق كردند كه نسبت به نظرات مشترك در سطوح عالي پايبند بوده، اختلافات را مديريت كنند، از پيچيده كردن اوضاع يا گسترش اختلافات پرهيز كرده و مشتركا صلح و ثبات در آب‌هاي تحت منازعه را حفظ كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون