• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

فكر باطل نكنيد، سينما ازبين‌رفتني نيست

حبيب اسماعيلي

قبل از هر چيز آرزو مي‌كنم ويروس كرونا نه تنها در كشورمان كه در تمام دنيا ريشه‌كن شود تا آسايش و آرامش به زندگي همه مردم بازگردد؛ تقريبا همه ما اهالي سينما در جريان هجوم اين بيماري دچار صدمات مالي زيادي شديم و بسياري از ما داغدار هستيم. اميدوارم روزهاي خوش بار ديگر همنشين همه ما شود. روز سينماست و با توجه به سختي‌هاي يكي، دو سال اخيري كه متوجه هنر هفتم شده مي‌توان گفت هنر هيچ‌وقت ازبين‌رفتني نيست، بلكه در زمان‌هاي مختلف و با شرايط گوناگون به تكامل مي‌رسد؛ خاصه اينكه با تكنولوژي عجين شده باشد كه هر روز‌ به‌روزتر و كارآمدتر هم مي‌شود. به تئاترهايي كه در حال حاضر در كشورهاي مختلف اجرا مي‌شود نگاه كنيد تلفيقي از سينما و تئاتر است. هيچ‌وقت فكر نمي‌كردم روزي شاهد اين باشيم كه تئاتر را با سينما به صورت تلفيقي ببينيم.
 ولي آنچه اهميت دارد اينكه با تمام اين پيشرفت‌ها و ترقي‌ها سينما جذابيت خود را براي مردم داشته و دارد. از بعد از انقلاب كه فيلم‌ها در اشكال مختلف ويديويي منتشر مي‌شد با آن همه بگير و ببند‌ها، همه فكر مي‌كردند دوران سينما تمام مي‌شود. آيا اين‌گونه شد؟ نه تنها سينما از بين نرفت كه روز به روز در دل مردم بيشتر جا باز كرد. اين شانس را داشتم كه اولين فيلم بعد از انقلاب را كار كنم و از آن زمان تا به امروز در سينما فعاليت مي‌كنم و مي‌دانم چه بر سر اين سينما آمده است. به اعتقاد من سينما در همه اين سال‌ها چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن سير خودش را پيش گرفته و اگر مي‌خواست از بين برود در همان سال‌هاي ابتدايي از بين مي‌رفت. اصلا مگر همه كشورهاي بزرگ دنيا از تفريحات و سرگرمي‌هاي زيادي برخوردار نيستند ولي سينما جايگاه خودش را دارد و بازيگران استار اهميت خودشان را دارند. معتقدم سينما جداي از پيام ارزشمندي كه انتقال مي‌دهد يك نوع سرگرمي براي مردم است. مردم تا كي مي‌توانند در خانه بنشينند و فيلم‌ها را از تلويزيون تماشا كنند، بالاخره احتياج به گردش و تفريح دارند. آنقدر علاقه به حضور در سالن‌هاي سينما زياد است كه سينماهاي تك‌سالنه مخاطبي ندارد. مردم تلاش مي‌كنند فيلم‌هاي مورد علاقه‌شان را در مدرن‌ترين سينماها ببينند. چه كسي مي‌گويد سينما ازبين‌رفتني است؟ همين الان فيلم‌هاي روي پرده با كمترين تبليغات با استقبال مخاطبان همراه هستند و فروش فيلم‌ها خوب است. كساني كه فكر مي‌كنند سينما در كشورمان از بين مي‌رود فكرشان باطل است. بياييد به جاي اين جبهه‌گيري‌ها از سينما حمايت و فعالان اين عرصه را تشويق كنيم. 
سينما زنده خواهد بود ولي آن چيزي كه باعث آسيب سينما مي‌شود شرايط نامطلوبي است كه بر آن حاكم است. متوليان فرهنگي كه مدام جابه‌جا مي‌شوند و وقتي خط عوض مي‌شود انگار كه هركدام‌شان مي‌خواهند دوباره سينما را از نو بنويسند  درحالي كه نبايد اين‌گونه باشد و دولت‌ها بايد تكميل‌كننده هم باشند. اين روزها با روي كار آمدن دولت جديد وعده‌هاي خوبي به هنرمندان داده شده، صحبت‌هاي خوبي مي‌شود ولي واقعا از متوليان و مسوولان مي‌خواهيم كه شرايط را براي سينما و اهالي آن سخت نكنند، اجازه ندهند با مميزي، فيلم‌ها از بين برود، با اهالي سينما مدارا و تعامل كنند، آنها را به كار دعوت كنند، خودي و ناخودي نكنند و با سخت‌گيري‌هاي بي‌جا طوري نشود كه عرصه بر فعالان هنر تنگ شود. در روزگاري كه تمام اطلاعات يك فيلم با فلش جابه‌جا مي‌شود چگونه مي‌توانيم با ماهواره و ديگر امكانات تكنولوژي مبارزه كنيم و مردم را با سختگيري‌ها و سانسورهاي بي‌جا از تلويزيون و سينماي خودمان دور كنيم. چرا بايد تلويزيون ما به روزي بيفتد كه كمترين بيننده را داشته باشد و مردم رغبت نكنند فيلم‌ها و سريال‌هاي اين رسانه را تماشا كنند؟ مهم‌ترين فيلم‌هاي روز بعد از حضور در جشنواره‌ها به سرعت در كشورمان در دسترس مخاطبان قرار مي‌گيرد. چطور مي‌توانيم با مخاطباني كه مهم‌ترين فيلم‌هاي دنيا را بي‌سانسور مي‌بينند از سانسور و مميزي حرف بزنيم؟ بياييم شرايطي را در كشورمان به وجود بياوريم كه مخاطبان را به سمت‌ گيرنده‌هاي خودمان سوق دهيم نه آنتن ماهواره‌ها... پيشنهاد مي‌كنم از تفرقه دست‌ برداريم و با وحدت بين ارگان‌ها (صدا وسيما، شهرداري، سازمان سينمايي و...) باعث رشد و رونق سينما شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون