• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

حراج مجموعه ۶۰۰ ميليون دلاري پيكاسو، وارهول، جاكومتي و ديگران

۶۵ اثر هنري موجود در گنجينه هري مكلو، ميلياردر امريكايي دربرگيرنده شاهكارهاي بزرگ‌ترين هنرمندان قرن بيستم، از پابلو پيكاسو و اندي وارهول تا آلبرتو جاكومتي و جكسن پولاك به ارزش بيش از ۶۰۰ ميليون دلار در ساتبيز نيويورك حراج مي‌شود. هنرآنلاين گزارش مي‌دهد، هري مكلو و همسر پيشين او ليندا در مدت بيش از ۵۰ سال اين گنجينه بسيار ارزشمند هنري را جمع كردند كه در فهرست آنها نام هنرمنداني چون پيكاسو، جاكومتي، وارهول، پولاك، مارك روتكو، گرهارد ريشتر و ساي تومبلي به چشم مي‌خورد. مكلو كه از ميلياردرهاي امريكايي فعال در عرصه املاك و ساختمان‌سازي است، پس از ۵۹ سال زندگي مشترك از ليندا جدا شد و حراج شدن اين گنجينه هنري بخشي از فرآيند قانوني شدن جدايي اين دو است.
مكلو و ليندا سال ۲۰۱۶ اعلام كردند به حدود شش دهه زندگي كنار يكديگر پايان مي‌دهند. فرآيند تقسيم دارايي‌ها و قانوني شدن طلاق حدود پنج سال طول كشيد و سه سال پيش يك قاضي نيويوركي اعلام كرد گنجينه هنري اين زوج ميلياردر بايد حراج و درآمد آن بين دو نفر تقسيم شود. از آنجا كه هري و ليندا بر سر ميزان ارزش گنيجنه توافق نداشتند، قاضي يك دلال سرشناس آثار هنري به نام مايكل فايندلي را مامور نظارت بر فرآيند حراج مجموعه ملكو كرد.
قرار بود گنجينه خاندان مكلو ماه مارس ۲۰۲۰ چوب حراج بخورد اما به دليل همه‌گيري كرونا كار به تاخير افتاد. مديران دو حراج‌خانه بزرگ و معتبر دنيا يعني ساتبيز و كريستيز براي به دست آوردن حق قانوني برگزار كردن اين حراجي استثنايي باهم رقابت كردند و سرانجام قرعه به نام ساتبيز افتاد. كريستيز پيش‌تر يكي از بزرگ‌ترين حراجي‌هاي تاريخ را به نمايندگي از خاندان راكفلر (ديويد و پگي) ميزباني كرده بود كه سال ۲۰۱۸ رقمي در حدود ۸۳۵ برايش آورده داشت.
انتظار مي‌رود حراج گنجينه مكلو بيش از ۶۰۰ ميليون دلار گردش مالي براي ساثبيز داشته باشد. مرحله اول اين حراجي نوامبر امسال با نمايش و عرضه ۳۴ اثر هنري برگزار مي‌شود و آزموني خواهد بود براي بازار هنر پساكرونا. يكي از ارزشمندترين تابلوهاي موجود در اين مجموعه «۹ مريلين» اندي وارهول است كه سال ۱۹۶۲ كشيده شده و با قيمت پايه ۴۰ تا ۶۰ ميليون چكش مي‌خورد. وارهول ۲۰ تابلو با چهره مونرو خلق كرده كه فقط در شش مورد آن چهره بازيگر امريكايي ۹ بار تكرار شده است.
يك تنديس از جاكومتي به ارزش ۶۰ تا ۸۰ ميليون دلار، تابلو «شماره ۷» از روتكو به ارزش ۶۰ تا ۸۰ ميليون دلار، يك نقاشي از تومبلي به ارزش ۴۰ تا ۶۰ ميليون دلار و اثري ۴۶ ساله از ريشتر به ارزش ۲۵ تا ۳۵ ميليون دلار ديگر آثار ارزشمند مجموعه مكلو هستند. اين گنجينه ابتدا در هنگ‌كنگ و تايپه و لندن به نمايش درمي‌آيد و سپس در نوامبر ۲۰۲۱ و مه ‌۲۰۲۲ در ساتبيز نيويورك چوب حراج مي‌خورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون