• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

خبرخوان

واردات گوشي موبايل  بيشتر از كالاي اساسي!

بررسي آمار جديدتر در مورد تجارت خارجي در مرداد امسال نيز از اين حكايت دارد كه در اين ماه مجموع تجارت خارجي حدود ۵.۳ ميليارد دلار بوده كه ۲.۵ ميليارد دلار آن به واردات اختصاص دارد.  در همين دوره، باز هم گوشي تلفن همراه نسبت به ساير اقلام بيشتر وارد شده و در رتبه اول است. طبق آمار ۲۳۹ ميليون دلار واردات گوشي تلفن همراه صورت گرفته كه با اختلاف زيادي پس از آن اقلام اساسي قرار دارد.  در اين ماه بعد از گوشي موبايل، دانه سويا با ۱۴۷ ميليون دلار، ذرت دامي ۱۱۲ ميليون دلار، گندم ۷۲ ميليون دلار و جو با ۴۰ ميليون دلار واردات در مردادماه وارد شده است. بر اين اساس، مجموع واردات گوشي موبايل در پنج‌ماهه ابتدايي سال به بيش از ۱.۴ ميليارد دلار مي‌رسد كه رقم قابل توجهي در واردات ايران كه عمدتا محدود به كالاهاي اساسي و مواد توليدي است، به شمار مي‌رود.


كمبود گاز در زمستان حتمي است
نايب‌رييس انجمن شركت‌هاي مهندسي و پيمانكاري نفت، گاز و پتروشيمي، پيش‌بيني كرد كه زمستان امسال با توجه به كمبود شديد گاز، وحشتناك‌ترين سال خواهد بود و در صورت بروز سرمايي همچون سرماي اواسط دهه ۸۰ به هيچ عنوان، هيچ‌كسي نمي‌تواند مشكل كمبود گاز را حل كند. فرزاد كرماني اذعان داشت كه با توجه به كمبود گاز در زمستان، اين معضل به يك ابرچالش تبديل خواهد شد و ادامه داد كه ايران براي بالانس مصرف گاز، از تركمنستان گاز وارد مي‌كند اما با واردكردن گاز بيشتر از تركمنستان در زمستان پيش رو هم، هيچ مشكلي حل نمي‌شود.


پژوهشكده پولي و بانكي: بازار آتي ارز تشكيل شود

پژوهشكده پولي و بانكي خواهان تشكيل بازار آتي در بورس كالا و براي پوشش ريسك نرخ ارز شد. پژوهشكده پولي و بانكي در گزارشي با اشاره به الزامات تشكيل بازار آتي ارز به منظور پوشش ريسك نرخ ارز در ايران اعلام كرد: قرارداد آتي ارز، تعهدي دو طرفه است كه بر اساس آن مقدار مشخصي از پول پايه (پول خارجي) به نرخ معاوضه مشخص در تاريخ سررسيد مشخص با پول ديگر (معمولا پول داخلي)، معاوضه مي‌شود. عمده معاملات مشتقات ارزي در سررسيد كوتاه‌مدت انجام مي‌شود. براي بيشتر ارزهاي مهم بازار پيمان آتي ارز به صورت خارج از بورس بسيار نقدشونده با سررسيدهاي يك تا شش ماه بيشتر رايج است و در موارد معدودي سررسيدهاي سه تا پنج سال نيز براي آنها وجود دارد. سررسيد كمتر از يك ماه براي مشتقات ارزي و نيز ساير مشتقات در بورس‌هاي متشكل مرسوم نيست ولي در بازار خارج از بورس سررسيدهاي كمتر از يك ماه نيز وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون