• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

نگاهي به انصراف احتمالي حميد سوريان از انتخابات اتحاديه جهاني كشتي

هدف‌هاي تو خالي براي رسيدن به دستاوردهاي بزرگ

يونس هميالي

۱- اين روزها آنچه از آيينه ديپلماسي بين‌المللي در فدراسيون كشتي انعكاس داده مي‌شود، تصويري غيرشفاف و كدر است كه بيانگر مشكلات و بي‌تدبيري‌هاست. در اين موضوع هيچ‌گونه شك و ترديدي به دل راه ندهيد تا وقتي كه سيستم مديريت فدراسيون براي رسيدن به اهداف ترسيم شده از ابزار كارآمد، هنر به‌كارگيري افراد باتجربه و استفاده ازحداكثر ظرفيت به نحو مطلوب بهره نگيرد، رسيدن به فردايي زيبا، آفتابي و سرشار از موفقيت امكان‌پذير نخواهد بود. در واقع با اين نگاه وارونه و اين طرز تفكر بيهوده براي رسيدن به جايگاه در اتحاديه جهاني و شوراي كشتي آسيا باعث شكسته شدن سقف آرزوها مي‌شود.

۲- در فروردين ماه امسال در شهر آلماتي قزاقستان تاريخ تكرار شد و برگ‌هاي دفتر خاك خورده يك بار ديگر ورق زده شد. اين‌بار ناكامي فدراسيون كشتي در انتخابات شوراي آسيا سند مهمي در نشان دادن ضعف ديپلماسي به ثبت رساند. آري! شكست مفتضحانه‌اي به دست آمد؛ زيرا راه اصلي براي رسيدن مقصد گم شد. تلاش‌هاي خاكستري، نفس‌هاي از هم رنگ رفته، بغض‌هاي درون سينه و ضجه قلب‌ها ديده شد. در همان محل افراد مجموعه فدراسيون با حالت عصيان‌زده، خسته و خشمگين اين ناكامي بزرگ را به ديگران نسبت دادند و به خيال خود صورت‌مساله را پاك كردند. با آنكه مي‌دانستند با شكل‌گيري ذهن‌هاي منفي، جنجال و كوبيدن بر طبل حاشيه عليه افراد خودي راه به جايي نخواهند برد. عجيب‌تر از آن به هيچ‌وجه حاضر نشدند كه بپذيرند ضعف در مديريت خودشان است. اين‌بار نوبت به حميد سوريان رسيده. 
۳- وقتي بدون آگاهي از واقعيت‌هاي موجود در مسيري پرپيچ و خم گام برداشته مي‌شود، وقتي بدون محكم كردن جايگاه قدم‌هاي بعدي با اشتياق فراوان روي پله‌هاي فرسوده و پوسيده مي‌رود، نتيحه چيزي جز يك سقوط دردناك نخواهد بود كه باعث از بين رفتن سرمايه‌هاي ملي مي‌شود. مديران ما تا زماني كه قاعده بازي را به خوبي ندانند، عوامل سربلندي را شناسايي نكنند و راهبردي براي بهبود قابليت‌هاي گسترش گفت‌وگو پيدا نكنند، درد همان درد است و جز ملالت خاطر ارمغان ديگري به همراه نخواهد داشت. بايد با افزايش درجه هوشمندي، ايده‌هاي خلاقانه و با يك ديد واقع‌بينانه به دور از آنچه در متن و حاشيه كشتي مي‌گذرد، به ميدان رقابت آمد. بايد با يك تدبير خردانديشانه دورنماي قابل پذيرش براي افق‌هاي روشن ترسيم شود. اگر اين‌چنين شد، هرچه را جست‌وجو كنند، خواهند يافت. مي‌توان با بررسي مسير پرتلاطم تاريخ اين عرصه به يك شناخت و درك درست رسيد.
۴- يكي از پارامترهاي‌ مهم تاثيرگذاري و اثربخشي در ديپلماسي بين‌المللي كشتي، قدرت مالي و لابي‌هاي شخصيت‌هاي بانفوذ و باصلاحيت است. در مجموعه فدراسيون بحران ضعف نيروي انساني كارآزموده كه با علم روز دنيا در اين زمينه آشنا باشند، ديده مي‌شود. پرسش اين است كه رفت و آمد‌هايي كه براي رايزني با كشورهاي ديگر صورت گرفت چه منفعتي براي كشتي ما داشت؟ گويا نتيجه‌اي براي پيشبرد اهداف در كار نبود و تنها هياهويي براي هيچ‌گونه دستاوردي در دستور كار بوده. واقعيت اين است كه براي ايجاد تحول عظيم به برنامه‌ريزي صحيح و طرح‌هاي دقيق اجرايي و فعل خواستن احتياج است. چيزي كه در شرايط امروزي در فدراسيون كشتي به چشم نمي‌آيد. يك‌بار ديگر براي آناني كه بر اريكه مسووليت نشسته‌اند لازم است جهت جلوگيري از رسوب و درجا زدن، شرايط محيط را ارزيابي كرده، به درون خود نفوذ كرده تا مشاهد كنند ديروز چه بوديم، امروز چه هستيم و فردا چه خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون