• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5024 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ شهريور

دست خالي آمد و با عنوان قهرماني نيويورك را ترك كرد

تابستان شگفت‌انگيز اما رادوكانو

مرضيه حسين‌خاني

 

اما رادوكانو هيچ ركوردي در دنياي تنيس ندارد چون او تازه سه ماه پيش نخستين مسابقه حرفه‌اي‌اش را در ويمبلدون به انجام رساند. او پيش از ۲۰۲۱ هيچ‌ وقت در يك گرانداسلم شركت نكرده بود. او در هيچ تور بين‌المللي حضور نداشت. او حتي يك مسابقه در تور تنيس زنان را برنده نشده بود. بنابراين هيچ كس آنچه بامداد يكشنبه در يو اس اوپن مي‌ديد را باور نمي‌كرد. با اين وجود گاهي اوقات برخي بازيكنان با استعداد ويژه‌اي مي‌آيند و همه قوانين را به هم مي‌ريزند. 
پس از سه هفته يكي از بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي تاريخ اين رشته به ثبت رسيد. رادوكانو موفق شد يو اس اوپن را فتح كند. او در همان جايي كه شروع كرده بود رقابت را به پايان رساند و با برتري قدرتمندانه مقابل ليلا آنيه جام قهرماني را فتح كرد. اين دومين حضور اما در يك گرانداسلم است و هيچ زني در تاريخ اين رشته به اين سرعت موفق به كسب عنوان قهرماني نشده بود. رادوكانو در بين تمام تنيسورهاي مرد و زن تنها كسي است كه بعد از حضور در رقابت‌هاي مقدماتي فاتح عنوان قهرماني مي‌شود. بعد از ماريا شاراپوا كه در سال ۲۰۰۴ قهرمان يك گرانداسلم شد حالا اما رادوكانو با ۱۸ سال سن جوان‌ترين فرد به حساب مي‌آيد. 
رادوكانو در ديدار پاياني رقابت نفسگيري با ديگر تنيسور جوان و با استعداد اين رقابت‌ها يعني ليلا آنيه داشت. آنيه به نوعي سخت‌ترين رقيب اما در رقابت قهرماني لقب گرفت. او اشتباهاتي كه ساير تنيسورها انجام مي‌دادند، انجام نمي‌داد. با اين حال اما با قدرت و تسلط توانست بر بازي سوار شود. هنگامي كه اما در ست نخست با نتيجه ۵ بر ۴ پيش بود ليلا مي‌توانست به او برسد. در گيم آخر اين ست دو حريف رقابت سختي به نمايش گذاشتند و در نهايت اين تنيسور بريتانيايي بود كه برنده شد و در مجموع ست اول را با حساب ۶ بر ۴ به نفع خودش به پايان رساند. 
در ست دوم كار كمي راحت‌تر براي اما پيش رفت و ۵ بر ۲ پيش افتاد. در گيم هشتم اين ست و در حالي كه اما براي دفع يك توپ تلاش مي‌كرد سر خورد و از ناحيه زانو دچار آسيب‌ديدگي شد. خونريزي اما و از دست دادن گيم نتيجه را به ۵ بر ۳ تغيير داد. در گيم آخر رادوكانو بعد از مداوا با خونسردي كه تنها در بزرگان تنيس ديده شده بود به مسابقه برگشت و با گرفتن گيم آخر و پيروزي ۶ بر ۳ در ست دوم در مجموع دو - هيچ برنده بازي لقب گرفت. 
هنگامي كه رادوكانو سه هفته پيش وارد نيويورك شد او براي نخستين‌بار چنين تجربه دور از خانه‌اي را از سر مي‌گذراند. بر‌اي احتياط هميشه قبل از هر بازي براي او بليت بازگشت رزرو مي‌شد چون باخت يك تنيسور ۱۸ ساله كه دومين گرانداسلمش را تجربه مي‌كند، اتفاقي عادي است. با اين حال او تا روز آخر ماند و سپس به عنوان يك قهرمان نيويورك را با آخرين پرواز ترك كرد. او تابستان را ايستادن در رتبه ۳۶۶ دنيا آغاز كرد و پاييز را با ايستادن در رتبه ۲۳. درآمد حرفه‌اي او از تنيس در آغاز تابستان ۳۵ هزار دلار بود و در عرض سه هفته دو ميليون و پانصد هزار دلار به آن اضافه شد. در عرض كمتر از يك ماه اما رادوكانو به اندازه سال‌ها پيشرفت كرده است و حالا راه طولاني‌تري در انتظار اوست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون