• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5025 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور

دعوت همگاني اصفهان از كمدي‌نويسان ايران

دبير سومين جايزه سراسري نمايشنامه‌نويسي كمدي «خندستان» از برگزاري اين رويداد در تابستان و پاييز 1400 خبر داد. سعيد امامي اظهار داشت: سومين دوره جايزه سراسري نمايشنامه‌نويسي كمدي «خندستان» به همت تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگي، اجتماعي، ورزشي شهرداري اصفهان و حوزه هنري اصفهان، در دو بخش اصلي و جنبي به دريافت آثار شركت‌كنندگان مي‌پردازد. وي افزود: شركت‌كنندگان در بخش اصلي كه ويژه نمايشنامه‌نويسي است، آثار خود را در دو حوزه نمايشنامه‌نويسي كمدي «تاليفي» و نمايشنامه‌نويسي كمدي «اقتباسي» ارايه كرده و در بخش جنبي نيز كه ويژه پژوهش است، اولين جايزه سراسري متون پژوهشي كمدي (مقاله، جستار، تجربه نگاري) و اولين جايزه سراسري مطالعه چهره شاخص كمدي (يادبود زنده‌ياد مهدي مميزان) برگزار مي‌شود. دبير سومين جايزه سراسري نمايشنامه‌نويسي كمدي «خندستان» تصريح كرد: اصفهان به واسطه برخورداري از سابقه‌اي درخشان و ارزشمند در حوزه نمايش كمدي كه از قبل از دوران هنرنمايي مرحوم ارحام صدر آغاز شده و تا بعد از آن نيز ادامه داشته است، در حال حاضر نيز اين ظرفيت را دارد كه به قطب نمايش كمدي كشور تبديل شود. بايد توجه داشت كه اين ظرفيت نه صرفا در ميان هنرمندان اصفهان، بلكه در ميان عموم مردم نيز رواج دارد و «طنازي» از ويژگي‌هاي بارز اين مردم است. امامي ادامه داد: در ميان جريان‌ها و ژانرهاي مختلفي كه در حوزه نمايش در كشور فعاليت دارند، ژانر كمدي در اصفهان سابقه بيشتري دارد، تا جايي كه مي‌توان از اين ظرفيت به عنوان يك صنعت خلاق ياد كرد.  وي در ادامه، از استقبال رضايت بخش مركز هنرهاي نمايشي كشور از جايزه خندستان خبر داد و گفت: جايزه خندستان در اصفهان با نگاهي حرفه‌اي به نمايشنامه‌نويسي كمدي در سطح سراسري شروع به فعاليت كرده و با تاكيد بر اهميت نوشتن، مي‌تواند بخشي از جريان هنرهاي نمايشي را در مسيري رو به اعتلا قرار دهد، علاوه بر اينكه اصفهان را به مركز توليد هنر نمايشنامه‌نويسي و همچنين اجراي كمدي تبديل كند.  برگزاري جشنواره نمايش‌هاي كمدي در اصفهان بي‌سابقه نيست، چنانكه در گذشته چهار دوره از اين جشنواره از سوي تالار هنر اصفهان برگزار شده است. امامي با اشاره به اين موضوع افزود: چهار دوره جشنواره نمايش‌هاي كمدي در سطح شهر اصفهان برگزار شده و اگرچه آثاري از ديگر شهرها نيز در اين جشنواره‌ها مورد داوري قرار گرفتند، اما جشنواره به صورت غيرسراسري برگزار شد. در اين دوره قصد ما بر احيا و تثبيت اين جشنواره در سطح ملي بود تا به دنبال آن اصفهان را به عنوان قطب هنر نمايش كمدي در سطح كشور معرفي كنيم.  وي درباره روند سراسري شدن جشنواره خندستان تصريح كرد: با مركز هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد مكاتبه كرديم و با توجه به سوابقي كه اصفهان از اجراي نمايش‌هاي كمدي داشت، نهايتا مجوز اجراي اين جشنواره را به صورت ملي اخذ كرديم. اكنون فراخوان جشنواره اعلام شده و تا 15 مهرماه فرصت ارسال آثار وجود دارد. 
معرفي چهره‌هاي شاخص كمدي اصفهان
مدير تالار هنر اصفهان يكي از وجوه بارز سومين جايزه سراسري نمايشنامه‌نويسي كمدي «خندستان» را تمركز بر حوزه مطالعه چهره‌هاي شاخص كمدي دانست و گفت: اين پيشنهاد مطرح شد كه در صورت احيا و تثبيت جشنواره نمايش‌هاي كمدي اصفهان، هرسال يك چهره شاخص كمدي معرفي شود و زندگينامه، آثار، انديشه‌ها و خدمات او محور مطالعه و بررسي قرار گيرد. امسال باتوجه به تمركز جشنواره بر نمايشنامه كمدي، شخصيت « مهدي مميزان» را كه بزرگ نمايشنامه‌نويسي كمدي در اصفهان بوده و نگارش آثار ارحام صدر را برعهده داشته، انتخاب كرديم. امامي اظهار داشت: شركت‌كنندگان مي‌توانند آثار خود را در قالب‌هاي مختلف درباره اين شخصيت براي ما ارسال كنند و در پايان، كليه آثار و پژوهش‌ها درباره اين شخصيت جمع‌آوري و به منبعي براي پژوهشگران و علاقه‌مندان تبديل مي‌شود. وي ادامه داد: دبيرخانه جشنواره براي بخش اول از جهت تعداد اثر ارسالي محدوديت قرار داده، چنانكه هر شخص مي‌تواند چهار اثر (دو اثر در بخش تاليفي و دو اثر در بخش اقتباسي) ارسال كند. البته شركت در بخش نمايشنامه محدوديت خاصي به لحاظ اينكه نمايشنامه چاپ شده باشد يا در جشنواره‌اي شركت كرده يا به روي صحنه رفته باشد ندارد و آثار توليدي نمايشنامه‌نويسان مختلف به‌راحتي مي‌تواند در اين جشنواره شركت داده شود. حتي درباره موضوع اثر هم محدوديتي نيست و تنها رعايت استانداردهاي كمدي براي ما اهميت دارد. وي بيان كرد: با توجه به اينكه در اين رويداد به دنبال جمع‌آوري و آرشيوسازي رويدادهاي بزرگ در حوزه نمايشنامه و پژوهش‌هاي كمدي هستيم  و مي‌خواهيم مرجعي براي پژوهش‌ها و آثار نمايشنامه‌هايي باشيم كه به رشد جريان كمدي در كشور كمك ‌كند در بخش پژوهش هيچ محدوديتي حتي در تعداد آثار ارسالي وجود ندارد.

گردآوري و چاپ آثار برگزيده 
در قالب يك كتاب
يكي از ديگر اقدامات دبيرخانه سومين دوره جايزه نمايشنامه‌نويسي كمدي خندستان، تهيه كتابي شامل آثار برگزيده در حوزه نمايشنامه و پژوهش است كه با عنوان « خندستان » از سوي انتشارات سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري اصفهان چاپ و منتشر خواهد شد. سعيد امامي با اعلام اين خبر افزود: درصدديم پژوهش‌هاي برگزيده در اين رويداد به جز چاپ در كتاب، در برخي مراجع علمي كشور و سايت‌هاي معتبر مرجع براي پژوهش‌هاي علمي منتشر شوند كه نتايج بيشتري براي پژوهشگران داشته باشد. همچنين در تلاش هستيم تا نمايشنامه‌ها نيز به صورت گسترده‌تر معرفي شده و كارگردان‌ها بتوانند از اين آثار بهره مند شوند. وي در پايان از به روز شدن سايت جشنواره خبر داد و خاطرنشان كرد: شركت‌كنندگان در اين جشنواره براي كسب اطلاعات بيشتر و ارسال آثار خود به دبيرخانه جشنواره مي‌توانند به سايت www.khandestan-isf.ir مراجعه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون