• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5025 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور

خبرخوان

ارز 4200 براساس قانون  بايد تا آخر سال حذف شود

مهدي طغياني، عضو كميسيون اقتصادي مجلس در مورد امكان حذف ارز 4200 توماني و مديريت بازار كالاهاي اساسي گفت: هدف از اختصاص ارز 4200 توماني اين بود كه بعد از جهش ارزي، يك ضربه‌گيري براي معيشت مردم وجود داشته باشد و كالاهايي كه به شكل مستقيم و غيرمستقيم با زندگي و معيشت مردم سر  و كار دارند دچار جهش قيمتي نشوند. وي افزود: برآيند اجراي اين سياست از سال 97 تا 99 اين بود كه ارز را پرداخت مي‌كرديم اما نه تنها اثر مثبتي از آن بر كالاهاي اساسي شاهد نبوديم بلكه قيمت‌ها افزايش هم يافتند. عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه نظر كميسيون مبني بر تغيير روش پرداخت ارز 4200 توماني از ابتداي سال بود، گفت: اين نظر در كميسيون تلفيق راي آورد اما نظر دولت دوازدهم اين بود كه ارز 4200 به شكل تدريجي در طول سال حذف شود كه حذف هم نشد. طغياني با تاكيد بر اينكه دولت سيزدهم بايد سياست خود را در مقابل بحث ارز 4200 توماني روشن كند، گفت: براساس قانون بودجه، اين ارز تا آخر سال بايد به شكل تدريجي حذف شود به‌طوري‌كه در سال 1401 چيزي تحت عنوان ارز 4200 نداشته  باشيم.


توسعه روابط با عراق مهم‌تر از پول‌هاي بلوكه‌شده است!

يحيي آل‌اسحاق رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق در مورد پول‌هاي بلوكه‌شده ايران در عراق بيان كرد:  در مورد پول‌هاي بلوكه‌شده نيز امكان پيشبرد وجود دارد. آنچه ما در عراق داريم بيشتر مربوط به بخش‌هاي نفتي و نيرو است و بخش خصوصي ما پول خود را از عراق دريافت كرده است. توافقاتي در مورد پول‌هاي بلوكه‌شده صورت گرفته و تعامل در حال انجام است، از همين روي به نظر جاي نگراني در اين مورد نيست. به هرحال توسعه روابط دو كشور مهم‌تر از اين مساله است.


مصرف  گاز  از آبان‌ماه صعودي مي‌شود
محمدرضا جولايي مدير ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: براي آنكه بتوانيم گاز مورد نياز صنايع و نيروگاه‌ها را تامين كنيم، نيازمند صرفه‌جويي در مصرف انرژي هستيم و بايد اين نكته را به خوبي بدانيم كه ركورد در ميزان توليد، مجوزي براي مصرف بي‌رويه نيست. جولايي عرف معمول براي شروع فصل سرد سال را از انتهاي آبان و اوايل آذرماه اعلام كرد و گفت: پيش‌بيني  ما اين است كه از آبان‌ماه احتمالا افزايش مصرف را خواهيم داشت، براي همين فازبندي در تامين گاز و ميزان توليد و مصرف را بايد انجام دهيم و به اين ترتيب، به استقبال ۵ ماه آخر سال برويم؛ چراكه حدود ۸۰ درصد مصرف گاز در اين بخش، صورت مي‌گيرد و ما تنها از روي مصرف اين بخش، مي‌توانيم مصارف ساير بخش‌ها را تامين كنيم. وي در خصوص ميزان مصرف خانگي، اظهار كرد: با توجه به پيش‌بيني هواشناسي براي ۵ ماه آينده، وضعيت آب‌وهوايي به غير از شمال و شمال‌شرق، تقريبا مثل همين بازه زماني در سال گذشته است، بنابراين اگر مردم هم در اين زمينه، كمك‌حال باشند، مصرف مانند سال قبل و حتي كمتر خواهد شد.


وزارت اقتصاد: هيچ دستوري براي ترخيص كالاهاي بوش نداديم

وزارت اقتصاد اعلام كرد: هيچ‌گونه دستوري از سوي اين وزارتخانه مبني بر ترخيص كالاهاي شركت بوش سرويس (كاسپين كالا دريا) به گمرك صادر نشده است. وزارت اقتصاد در پي ابهام به وجود آمده در خصوص ممنوعيت ترخيص كالاهاي شركت بوش سرويس (كاسپين كالا دريا) از گمرك ايران تاكيد كرد: تاكنون هيچ‌گونه دستوري از سوي اين وزارتخانه مبني بر ترخيص كالاهاي اشاره‌شده صادر و ابلاغ نشده و هيچ كالايي از محموله‌هاي مذكور از گمرك ترخيص  نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون