• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5027 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۵ شهريور

تاكيد رييس سازمان انرژي اتمي بر ابهام‌زدايي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران

گروه ديپلماسي

 ديدار محمد اسلامي رييس سازمان انرژي اتمي ايران با رافائل گروسي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه روز شنبه در تهران انجام شد هرچند غائله صدور قطعنامه عليه ايران در نشست دوره‌اي شوراي حكام را فعلا ختم به خير كرد، اما حاشيه‌هاي آن چه در تهران و چه در وين ادامه دارد. روز گذشته محمد اسلامي با حضور در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي توضيحاتي درباره جزييات نخستين ديدار با گروسي ارايه داد. 
به گزارش خبرگزاري فارس، اسلامي پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران درباره سفر رافائل گروسي گفت: دشمنان قسم خورده ايران مخالف پيشرفت كشور هستند و اين پيشرفت‌ها را برنمي‌تابند. آنها طبق توافق هسته‌اي مكلف بودند به ايران كمك كنند، اما كمك نكردند، آنچه ايران در زمينه هسته‌اي به‌ دست آورده بر اساس تحقيق و توسعه داخلي بوده است و كسي نمي‌تواند اين پيشرفت را متوقف كند. براي ما هدف‌گذاري‌هاي مهمي كه در دستور كار ماست و مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور بر آن تاكيد دارند، اين است كه در برنامه فوري سقف برق نيروگاه‌هاي هسته‌اي را به ۸ هزار مگاوات برسانيم كه با اين كار مردم آثار برنامه هسته‌اي را در كشور مشاهده ‌كنند و در حوزه سلامت، محيط زيست و كشاورزي نيز اين موضوع تحقق يابد.
او با بيان اينكه براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مهم است كه ما طبق قوانين و موازين حركت كنيم، افزود: مجلس شوراي اسلامي بر اجراي قانون اقدام راهبردي تاكيد دارد، از اين‌رو فضايي كه در مذاكرات دنبال كرديم و در ملاقات‌هاي آينده هم دنبال خواهيم كرد را براي كميسيون تشريح كرديم.
اسلامي درباره دوربين‌هاي مستقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم گفت: طبق مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و پادمان، در تعداد بسياري از فرآيندها دوربين‌هاي آژانس وجود دارد و اين تداوم دانش و آگاهي از فرآيند‌هاي هسته‌اي در كل جهان صورت مي‌گيرد و شامل حال ما مي‌شود و از روز نخست بوده و الان هم هست. افزون بر تعهداتي كه طبق پادمان بر عهده ايران است و مكلف هستيم اين شفاف‌سازي را انجام دهيم، تعدادي از دوربين‌ها متاثر از تفاهم برجام نصب شده بود كه با توجه به اينكه طرف‌هاي مقابل هيچ كدام به تعهدات‌شان پايبند نبودند، ديگر ضرورتي وجود نداشته كه آن دوربين‌ها و نظارت‌ها براي جايي كه طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده است، وجود داشته باشد.در عمليات اخير تروريستي در برخي جاها تعدادي از اين دوربين‌ها آسيب ديده بود كه شامل دوربين‌هاي پادماني هم بود و اينها به دو گزارش فوق‌العاده سختگيرانه و مخرب منجر شد و براي ما رفع ابهام و شفاف‌سازي اين ملاقات و ديدار با (گروسي) گام اوليه‌اي بود كه از ابهام‌زايي و ايجاد اشكال در روند اجرايي برنامه‌هاي هسته‌اي كشور جلوگيري كنيم. مطمئن هستيم با دستاوردي كه در اين مرحله داشتيم، به ياري خدا اين را به گونه‌اي مديريت خواهيم كرد كه اولا هيچ ابهامي براي برنامه‌هاي هسته‌اي ايران كه كاملا صلح‌آميز و مطابق مقررات است براي آژانس به وجود نيايد و ثانيا تعهدات برجامي كه طبق قانون مجلس ادامه پيدا نمي‌كند، متاثر از قانون آنها را ادامه ندهيم و به قانون اقدام راهبردي مقيد باشيم.هفته آينده نشست عمومي سازمان انرژي اتمي برگزار مي‌شود و به ياري خدا در آن شركت خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون