• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5027 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۵ شهريور

روايت سارا توانا از نمايشگاه «انسان‌بودن» در گالري پروژه‌هاي آران

ظاهري زيبا براي مفهومي تلخ

نمايشگاه آثار حجمي سارا توانا با عنوان «انسان‌بودن» در گالري پروژه‌هاي آران برپاست. توانا در گفت‌وگو با هنرآنلاين درباره شكل‌گيري اين مجموعه گفت: اين آثار در طول چند سال شكل گرفته و اجزاي آن جداجدا ساخته شده‌اند. برايم اهميت داشت كه اين قطعات به چه شكلي در فضا چيدمان مي‌شوند و به همين دليل آنها را به گونه‌اي ساختم كه قابل تفكيك و در عين حال به هم مرتبط باشند. پايه اين كارها پاپيه‌ماشه است اما براي اينكه حالت صيقلي روي آنها به وجود آورم موادي را به كار اضافه مي‌كنم تا به اين فرم نهايي دست پيدا كنم. ايده اوليه اين مجموعه از داستان «زوال فرشته» اثر يوكيو مي‌شيما آمده است. در بخشي از اين داستان درباره يك موش صحبت مي‌شود كه تصور مي‌كند گربه است. يك روز موش با گربه‌اي روبه‌رو شد كه مي‌خواست او را بخورد، اما موش به گربه گفت تو نمي‌تواني مرا بخوري چون من يك گربه هستم، هرچند ممكن است شكل و شمايلم به گربه‌ها نخورد. اما گربه شروع به خوردن او كرد و موش درون تشت لباسشويي كه پر از آب و صابون بود پريد و خودش را غرق كرد.  توانا ادامه داد: من سعي كردم اين مفهوم را گسترده‌تر كنم و بگويم اگر حيوانات بخواهند به عنوان انسان شناخته‌ شده و وارد دنياي انسان‌ها شوند چه مي‌شود. اين ايده در چيدمان اصلي نمايشگاه ديده مي‌شود كه درون بدن يك پرنده تعدادي جوجه وجود دارد و آنها با خروج از بدن مادر در حال حركت روي ميزها و ورود به جامعه انساني هستند، اما در واقع مي‌روند كه خورده شوند. انساني كه مي‌خواهد جوجه‌ها را بخورد نيز موجود ناقصي است كه دوست دارد در اجتماعي ديگر به عنوان موجود ديگري پذيرفته شود. در ظاهر او نيز حالات غيرعادي وجود دارد و او خواسته است ظاهرش را شبيه آن چيزي كه مورد نظرش است كند اما باطن او فرقي نكرده است. او درباره پاهاي بريده‌اي كه در كنار هم چيدمان شده‌اند، گفت: بعضي از موجودات پاهاي‌شان بريده شده و بعضي هنوز پا دارند. مي‌خواستم بگويم آن كساني كه پا دارند هنوز اين فرصت را دارند كه از اين مهلكه فرار كنند اما آنها كه پاي‌شان بريده شده است ديگر امكان فرار ندارند. با اين حال پاهايي كه بريده شده نيز به سمتي مي‌روند يا بخش‌هايي از آنها رشد كرده است، يعني حتي بريدن اين پاها هم باعث نشده است آنها از رفتن به سمتي كه آرزوي آن را دارند باز بمانند. چيدمان ميز و جوجه‌ها بخش اصلي نمايشگاه و نشان‌دهنده همان ايده اصلي كار است. اين ايده در سالن‌هاي بعدي ادامه پيدا مي‌كند و با دنيايي مواجه مي‌شويم كه چندان حيواني نيست و بيشتر انسان‌ها را در آن مي‌بينيم، اما انسان‌هايي ناقص، سر بريده، بدون پا و... . آدم‌ها وقتي مي‌خواهند به اجتماع ديگري بروند مي‌دانند كه ممكن است در آنجا قبول نشوند، با اين حال مي‌پذيرند كه بايد بهايي بپردازند تا در اين مسير به جلو روند. انسان‌ها در ميان تلخي‌ها و با آگاهي به پوچ‌بودن زندگي، ترجيح مي‌دهند به جلو حركت كنند، ظاهر خود را آراسته نگه دارند و تا آخرين نفس نشان دهند كه به جاي ديگري آمده‌اند كه تاييد شوند و حتي اگر خورده شوند نيز ممكن است راهي براي نفرات بعدي باز شود كه خورده نشوند.  او درباره ظاهر رنگارنگ و شاد آثار اين مجموعه گفت: روايت اين داستان تلخ به همان تلخي كه درون آن وجود دارد، نمي‌توانست تصوير زيبايي ارايه دهد. بنابراين سعي كردم ظاهر متفاوتي براي آن ايجاد كنم، مانند فيلم‌هاي طنزي كه راجع به جنگ ساخته مي‌شود و زشتي‌هاي جنگ را به زبان طنز نشان مي‌دهد. نمايشگاه آثار سارا توانا 
تا ۲۶ شهريور در گالري پروژه‌هاي آران برپاست. علاقه‌مندان مي‌توانند به نشاني خيابان نوفل‌لوشاتو، كوچه لولاگر، پلاك ۵، ورودي حياط مراجعه كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون