• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5027 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۵ شهريور

خبر كوتاه

وزير صمت: همه كالاها و زنجيره‌ها راهي بورس كالا مي‌شوند
سيدرضا فاطمي‌امين، وزير صمت با اشاره به اينكه با عرضه محصولات در بورس اگر مازاد تقاضايي باشد و درآمد ايجاد شود ديگر به جيب دلالان نمي‌رود و اين درآمد به جيب توليدكننده مي‌رود، گفت: در زمينه بورس كالا، همه كالاها و زنجيره‌هاي مربوطه را درنظر داريم.  او گفت: موضوعات ساخت مسكن و صادرات براي اين وزارتخانه اهميت بسيار دارد و اميدواريم بتوانيم در قالب يك تعامل و همكاري، نمونه‌اي متعالي از حكمراني هوشمند را به نمايش بگذاريم. اين عضو كابينه سيزدهم با بيان اينكه به ‌شدت با تصميمات خلق‌الساعه مخالف هستم، به روز راي اعتماد به وزرا در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و گفت: حتي صبح  همان روز كه هنوز معلوم نبود در جلسه راي اعتماد مجلس چه خواهد  گذشت، برخي‌ها  با  من تماس گرفتند كه «صادرات سيمان را ممنوع كنيد»، اما با آن مخالفت كردم.


تمديد خودكار اجاره‌نامه‌ها

محمود محمودزاده، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه تمام قراردادهاي اجاره به صورت خودكار، تمديد شده حساب مي‌شود، گفت: اجراي مصوبه كرونايي تعيين نرخ اجاره‌بها بدون تغيير ادامه دارد مگر اينكه توافقي بين مالك و مستاجر انجام شود. او درباره وضعيت بازار اجاره در پايتخت، اظهار داشت: ما نظر وزارت راه و شهرسازي را درباره قيمت زمين، ساختمان و نرخ اجاره چندين‌بار اعلام كرده‌ايم. اعداد و ارقام اعلام شده توسط ساير نهادها قابل تسري به همه جاي شهر نيست و اگر به صورت محله‌اي يا منطقه‌اي اعلام شود، مشخص خواهد شد كه نرخ‌ها در يكسري از مناطق برخوردار شهر عدد بالاتري است و در مناطقي از شهر بسيار پايين‌تر از قيمت اعلام شده است.او درباره ساماندهي بازار اجاره گفت: اخذ مصوبات و ابلاغ آن براي اجرا مهم‌ترين برنامه وزارت راه براي ساماندهي بازار اجاره در شرايط فعلي بوده است. اما بحث كنترل بازار فرق دارد و موضوع جدايي است كه متاسفانه دست ما براي نظارت بر كنترل بازار اجاره به دليل عدم پشتوانه قانوني بسته است و چون هر اقدامي توسط دولت بايد با پشتوانه قانوني انجام شود بايد اين شرايط با كمك مجلس تغيير كند.


شرايط ارايه تسهيلات به تالارداران 

اتاق اصناف ايران در اطلاعيه‌اي، شرايط تعيين شده براي ارايه تسهيلات ۱۵۰ تا ۴۵۰ ميليون توماني به تالارداران آسيب ديده از كرونا و چگونگي ثبت‌نام آن را اعلام كرد. اتاق اصناف ايران، با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام ‌كرد: ستاد ملي مقابله با كرونا به پيشنهاد اتاق اصناف ايران و به موجب خسارت سنگين تالارداران در ۱۹ ماهه گذشته از شيوع كرونا و تعطيلي‌هاي مكرر صنوف، تسهيلات ويژه‌اي به تالارها و باغ‌تالارها اختصاص داد كه براساس متراژ آنها تعيين و تاييد خواهد شد. اين اطلاعيه مي‌افزايد: براساس هماهنگي به عمل آمده توسط اتاق اصناف ايران، مهلت ارسال فهرست تالارهاي متقاضي دريافت تسهيلات از سوي اتاق اصناف شهرستان و ثبت آن در سايت ايرانيان اصناف تا پايان مهر ۱۴۰۰ تمديد شده و لازم است تالارداران هرچه سريع‌تر و پيش از اين تاريخ درخواست خود را به اتحاديه مربوط برسانند.


افزايش ۴۳۰درصدي واردات از عراق
روح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرك ايران جزييات تجارت خارجي ايران با عراق در پنج ماهه نخست امسال را تشريح كرد و گفت كه عراق دومين كشور خريدار كالاهاي ايراني در چند سال اخير بوده كه در سال گذشته به دليل شيوع كرونا، چند مرز با اين كشور ماه‌ها مسدود شد و مانند بسياري از كشورها تجارت‌مان در سال گذشته كاهش يافت. براساس اين گزارش، در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه، واردات ايران از عراق از لحاظ ارزش ۴۳۰درصد افزايش پيدا كرده و صادرات نيز ۳۱درصد رشد را تجربه كرده است. همچنين در پنج ماهه نخست امسال با بي‌اثر شدن آثار كرونا بر تجارت خارجي روند تجارت خارجي كشور رو به رشد بوده و همين امر درخصوص عراق به عنوان دومين شريك صادراتي كشورمان نيز موثر بوده است. صادرات كشورمان به عراق نيز تا پايان مرداد ماه، بيش از ۱۲ ميليون و ۲۴ هزار تن به ارزش سه ميليارد و ۱۶۳ ميليون و ۳۴۳هزار و ۲۴۸ دلار بوده است كه نسبت به پنج ماهه نخست سال قبل، از لحاظ وزني ۵۳درصد رشد و از لحاظ ارزش ۳۱درصد رشد داشته است.


كشتار دام‌هاي مولد با شتاب زيادي ادامه دارد
افشين صدر دادرس، مديرعامل اتحاديه مركزي دام سبك كشور با اشاره به اينكه كشتار ميش‌هاي مولد با شتاب ادامه دارد، اظهار داشت: رييس اتحاديه دام‌هاي سبك كشور با بيان اينكه كشتار دام‌هاي مولد با شتاب زيادي ادامه دارد، خواستار تغيير فوري مديران دولت قبل شد.او افزود: اين اتفاق با توجه به كمبود شديد و گراني بي‌سابقه نهاده‌هاي دامي و خشكسالي كه در كشور اتفاق افتاده، شرايط كرونايي، كاهش مصرف گوشت و عدم اجراي برنامه‌هاي حمايتي مثل خريد داخلي و صادرات كه دام انباشته شده را از چرخه توليد خارج مي‌كند كاملا طبيعي است، چراكه دامداران در شرايط بسيار سختي قرار دارند و كسي نيز به آنها كمك نمي‌كند.او با اشاره به اينكه دامداران با توجه به شرايط دشواري كه در آن قرار گرفته‌اند ناچار به كشتار دام‌هاي مولد هستند، افزود: در حال حاضر توليد‌كنندگان نه تنها سود نمي‌كنند بلكه براي جلوگيري از زيان بيش از حد ناچار به كشتار دام‌هاي خود هستند.اين فعال بخش خصوصي با بيان اينكه مسوولان وزارت جهاد كشاورزي از اسفند سال گذشته تا همين الان مي‌گويند كه ۴ ميليون تن نهاده دامي در گمركات وجود دارد اما در بسياري از استان‌ها كمبود نهاده‌ها همچنان معضل بسيار بزرگي براي صنعت دامپروري است كه معاونت امور دام نيز در سفر به فيروزكوه به آن اذعان داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون