• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5027 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۵ شهريور

اقتصاد بين‌الملل

مجموع بدهي جهان ركورد زد

موسسه مالي بين‌الملل اعلام كرد: ‌در سه ماهه نخست امسال مجموع بدهي كشورها در سراسر جهان به يك ركورد جديد و نزديك 300 تريليون دلار رسيده است.اين بدهي شامل، بدهي عمومي دولت‌ها، خانوارها، شركت‌ها و بانك‌ها بوده و با 4.8 تريليون دلار رشد به 296 هزار ميليارد دلار رسيده است.به‌رغم آنكه اين بدهي در سه ماهه نخست امسال كمي كاهش يافته بود، اما حالا رشد كرده و 36 تريليون دلار بالاتر از زمان پيش از شيوع ويروس كروناست.امر تيفتيك، دبير تحقيقات موسسه مالي بين‌الملل مي‌گويد: در صورتي كه ميزان استقراض و بدهي در جهان با همين سرعت پيش رود انتظار داريم كه از 300 هزار ميليارد دلار نيز عبور كند. كشورهاي در حال توسعه و بازارهاي نوظهور البته سريع‌ترين افزايش ميزان بدهي را تجربه كرده به گونه‌اي كه مجموع بدهي‌ آنها در سه ماهه دوم امسال 3.5 تريليون دلار نسبت به سه ماهه نخست رشد كرده و به 92 تريليون دلار رسيده است.


براي نفت بيشتر تا ماه آينده صبر كنيد

آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) اعلام كرد: جهان براي عرضه بيشتر نفت بايد تا اكتبر منتظر بماند، زيرا توليد از دست رفته پس از وقوع توفان آيدا افزايش توليد اوپك پلاس را خنثي كرده است. آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ماهانه خود اعلام كرد: مصرف‌كنندگان بايد از رشد قوي توليد برخوردار مي‌شدند، زيرا اوپك و متحدانش به تسهيل محدوديت عرضه ادامه مي‌دهند اما عرضه جهان در آگوست به دليل مختل شدن غيرمنتظره توليد امريكا ۵۴۰ هزار بشكه در روز كاهش پيدا كرد و ماه جاري ثابت مي‌ماند. تقاضاي جهاني براي نفت از جولاي به دليل افزايش آمار ابتلا به كوويد ۱۹ و وضع محدوديت‌هاي جديد در آسيا، كاهش پيدا كرده است. نفت خام در بازار نيويورك ماه جاري نزديك به ۷۰ دلار در هر بشكه معامله شده است.آژانس بين‌المللي انرژي برآورد كرد مصرف جهاني سوخت از جولاي تا سپتامبر به‌طور ميانگين هر ماه ۳۱۰ هزار بشكه در روز كاهش پيدا كرده است. با اين حال نشانه‌هايي از مهار شدن موج اخير شيوع ويروس كرونا وجود دارد و انتظار مي‌رود تقاضاي ماه آينده بهبود چشمگيري پيدا كرده و ۱،۶ ميليون بشكه در روز افزايش پيدا كند و روند رشد آن تا پايان سال ادامه داشته باشد.


لائوس ‌كشور   بعدي كه احتمالا ارزهاي مجازي را قانوني اعلام مي‌كند
دولت لائوس يك برنامه آزمايشي جهت استخراج ارزهاي مجازي و تجارت آنها در داخل كشور براي 6 شركت تصويب كرده است.طبق بيانيه‌اي كه توسط دفتر نخست‌وزيري اين كشور صادر شده، 4 شركت ساخت و ساز، يك شركت فناوري اطلاعات و بانك دولتي جي‌دي‌پي اجازه دارند ارزهاي مجازي را استخراج و معامله كنند. اين 6 شركت مجوز انجام معاملات با استفاده از بيت‌كوين و لايت‌كوين را دارند.دولت لائوس همچنين از بسياري نهادها از جمله بانك مركزي خواسته استانداردهاي لازم براي استفاده از ارزهاي مجازي در كشور را فراهم كنند.طبق اطلاعيه بانك مركزي، مردم لائوس از خريد و فروش ارزهاي مجازي منع شده‌اند و در صورت سرپيچي، بايد مخاطرات استفاده از سرمايه‌هاي ديجيتال را قبل از سرمايه‌گذاري و خريد و فروش آنها بپذيرند.


بحران انرژي در اروپا با توقف وزش باد بدتر شد

قيمت انرژي در اروپا به خاطر كمبود گاز طبيعي و توليد كمتر از حد انتظار برق بادي به بالاترين رقم رسيده است. برخي كشورهاي اروپايي حتي مجبور شده‌اند نيروگاه‌هاي برق زغال‌سنگ خود را براي تامين نياز مصرف‌كنندگان باز كنند.انگليس بيشترين آسيب را از كاهش توليد برق بادي خورده كه نتيجه هواي ساكن در اين كشور است. انگليس كه همواره به ظرفيت توليد برق بادي خود مي‌باليد و نخست‌وزير آن در سال گذشته اعلام كرده بود، مي‌تواند تا 2030 برق كل خانه‌هاي كشور را با باد تامين كند، حالا چندين روز است كمتر از يك گيگاوات برق بادي توليد مي‌كند. انگليس قبلا 24 گيگاوات برق از انرژي باد توليد مي‌كرد.در اين بين، قيمت گاز به خاطر افزايش تقاضا به دنبال باز شدن اقتصادها در اتحاديه اروپا و برداشته شدن قرنطينه‌ها و محدود شدن عرضه به بالاترين رقم رسيده است.قيمت عمده‌فروشي گاز در اروپا 450درصد يك‌سال گذشته افزايش يافته و باعث شده قيمت برق در آلمان و فرانسه ركورد بزند.اگر همين روند در فصل زمستان با افزايش بيشتر تقاضا ادامه داشته باشد، اروپا با مشكل جدي مواجه مي‌شود.


بيت‌كوين با قدرت وارد كانال ۴۶ هزار دلاري شد
ارزش بيت‌كوين و ارزهاي ديجيتالي مهم نسبت به روز سه‌شنبه افزايش محسوسي را تحربه كرد.در حالي كه بسياري از نهادهاي نظارتي نسبت به رمزارزها سختگيرتر شده‌اند، رييس كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا در موضعي نسبتا نرم، تنها از صرافي‌هاي ارايه‌دهنده خدمات مرتبط با ارزهاي ديجيتالي خواسته است تا مجوزهاي قانوني را اخذ و اطلاعات مربوط به تراكنش‌هاي خود را ثبت كنند، از اين‌رو به نظر مي‌رسد قيمت رمزارزها با اتخاذ اين موضع كمي قدرت بگيرد و بالا رود. مجموع ارزش بازار جهاني ارزهاي ديجيتالي در حال حاضر ۲۰۳۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه اين رقم نسبت به روز سه‌شنبه ۴،۱۷ درصد كمتر شده است. در حال حاضر قيمت بيت‌كوين 46 هزار و 558 دلار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون