• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5028 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور

مجوز مصرف اضطراري واكسن‌هاي «جانسون ‌و جانسون» و «اسپوتنيك‌لايت» در ايران صادر شد

واردات بیش از ۵۸ میلیون دوز واکسن

رييس سازمان غذا و دارو: دليلي ندارد مكاتبات و مراحل تاييد يك واكسن را اعلام كنيم

گروه اجتماعي

رييس سازمان غذا و دارو از بررسي واكسن «اسپوتنيك‌لايت» در كميته علمي واكسن و تاييد آن توسط متخصصان علمي خبر داد و گفت: «كميسيون قانوني ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترين مرجع قانوني كشور در زمينه ثبت و ورود دارو و واكسن، اسپوتنيك‌لايت را بررسي و تاييد كرد و مجوز مصرف اضطراري اين واكسن نيز صادر شده است.» 

 محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با ايسنا افزود:  «اسپوتنيك‌لايت و جانسون و جانسون، واكسن‌هاي تك‌دوز هستند. واكسن‌هاي ثبت‌شده در ايران، متنوع و زياد است. هيچ مساله محرمانه‌اي در اين رابطه وجود ندارد و البته دليلي براي اعلام مكاتبات و مراحل تاييد و ثبت يك واكسن در كشور نيز وجود ندارد.» 
سازمان جهاني بهداشت: روند تاييد واكسن اسپوتنيك V را  تعليق كرديم
يك مقام سازمان بهداشت جهاني WHO از تعليق در روند تاييد واكسن كروناي توليد روسيه موسوم به «اسپوتينك‌‌وي» خبر داد. جارباس باربوسا، يكي از مديران ارشد سازمان بهداشت جهاني گفت: «روند تاييد اين واكسن موقتا از ماه مه (ارديبهشت) تعليق شده تا زماني كه دست‌كم يك كارخانه روسي براي توليد واكسن  بازرسي شود. به گفته باربوسا، روند تاييد واكسن روسي «اسپوتينك‌‌V» به دليل نواقصي كه در كارخانه‌هاي محل توليد اين واكسن به وجود آمده، تعليق مي‌شود. طبق گفته اين مقام بهداشتي، درخواست روسيه براي صدور مجوز اضطراري پس از بروز اين خطا در بازرسي سازمان جهاني بهداشت در روسيه در ماه مه متوقف شده  است. يكي از اشكالات اين بوده است كه براي پيشگيري از آلودگي بطري‌هاي حاوي واكسن تدابيري اتخاذ نشده است.
پس از انتشار يافته‌هاي اين سازمان، كارخانه سازنده واكسن متذكر شد كه با اين حال بازرسان، ايمني يا اثربخشي واكسن را زير سوال نبردند. هرچند دانشمندان مستقل به «مسكو تايمز» گفتند كه نقض توليد مي‌تواند بر كيفيت  واكسن تاثير  بگذارد.
به گزارش دويچه وله، در عين حال كارخانه روسي سازنده واكسن اسپوتينك‌ v در واكنش به درخواست سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده كه اين ايرادها را برطرف كرده  است.
بيش از 41  ميليون  دوز  واكسن
 در  كشور  تزريق  شد 
بنا به اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته مجموع واكسن‌هاي تزريق‌شده در كشور به ۴۱ ميليون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دوز رسيد كه از اين مجموع، ۲۷ ميليون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ نفر، دوز اول واكسن كرونا و ۱۳ ميليون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر، دوز دوم را تزريق كرده‌اند. بنا به آخرين گزارش مهرداد جمال ارونقي، معاون فني امور گمركي كشور، از 15 بهمن سال گذشته تا 26 شهريور 1400 در مجموع و طي 54 محموله، 58 ميليون و 323 هزار و 606 دوز واكسن سينوفارم، آسترازنكا، اسپوتنيك V، بهارات و واكسن‌هايي از سبد كوواكس وارد ايران شده كه از اين مجموع، 48 ميليون و 726 هزار و 396 دوز واكسن سينوفارم چيني، 2 ميليون و 911 هزار و 810 دوز واكسن آسترازنكا از ژاپن، يك ميليون و 345 هزار دوز واكسن اسپوتنيك V از روسيه، 963 هزار دوز واكسن آسترازنكا از روسيه، 650 هزار دوز واكسن آسترازنكا از اتريش، 125 هزار دوز واكسن بهارات از هند و باقي هم از سبد كوواكس از مسير ايتاليا و كره جنوبي و چين بوده است كه آخرين محموله‌هاي وارداتي واكسن طي دو روز گذشته به ايران رسيد كه شامل ۳۰۰ هزار دوز واكسن اسپوتنيك‌ V، ۱۵۰ هزار دوز آسترازنكا و 5 ميليون دوز سينوفارم بود. از بهمن ماه سال گذشته تا كنون، 12 محموله واكسن اسپوتنيك V وارد ايران شده و در حالي كه آغاز واكسيناسيون از 21 بهمن هم با واكسن‌هاي وارداتي اسپوتنيك V بود، 6 محموله از اين واكسن روسي از ارديبهشت‌ماه به ايران رسيده است . 
هفته اول شهريور، در وب‌سايت سازمان بهداشت جهاني اعلام شد كه از مجموع 22 واكسن كرونا كه در حال حاضر در كشورهاي جهان مصرف مي‌شود، اين نهاد بين المللي فقط براي 7 واكسن مجوز مصرف اضطراري صادر كرده است. طبق توضيحات مندرج در وب‌سايت trackingvaccines.org كه از موسسات وابسته به سازمان بهداشت جهاني است، 60 كشور جهان، خط توليد بيش از 550 واكسن كرونا راه‌اندازي كرده‌اند اما راه‌اندازي اين خطوط و حتي طي شدن مراحل كارآزمايي باليني در كشورهاي مبدا، به معناي دريافت تاييديه از سازمان بهداشت جهاني نيست چنان‌كه كه تاكنون از مجموع 22 واكسن كه تمام مراحل كارآزمايي باليني را در كشور مبدا طي كرده و حتي برخي از آنها در چند كشور جهان هم در حال مصرف است، فقط 7 واكسن براي استفاده عموم مردم جهان به تاييد سازمان بهداشت جهاني رسيده و باقي واكسن‌ها، هنوز تاييد استفاده در ساير كشورها ندارد. واكسن‌هاي مدرنا، فايزر/بيو ان تك، جانسون، آكسفورد، كوويشيلد (موسسه سرم هند با فرمول آكسفورد / آسترازنكا)، سينوفارم (پكن) و سينوواك (چين) تنها واكسن‌هاي مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني هستند كه مجوز اضطراري مصرف دريافت كرده‌اند.  طبق همين گزارش، تا 30 مردادماه، واكسن مدرنا در 69 كشور جهان، فايزر در 98 كشور جهان، جانسون در 59 كشور جهان، آكسفورد / آسترازنكا در 121 كشور جهان، كوويشيلد در 45 كشور جهان، سينوفارم (پكن) در 60 كشور جهان و سينوواك در 39 كشور جهان تاييد شده است در حالي كه در فهرست مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني، هنوز نامي از واكسن‌هاي توليدشده در ايران، واكسن بهارات هند و واكسن اسپوتنيك v روسيه وجود ندارد در حالي كه 22 كشور جهان و از جمله ايران، كشورهاي آسياي ميانه و آسياي جنوب شرقي در حال مصرف واكسن اسپوتنيك v هستند و واكسن بهارات هندي هم در كشورهاي هند، ايران و فيليپين در حال مصرف است. طبق گزارش همين وب‌سايت، ايران در فهرست 19 كشور سازنده بيش از 10 واكسن كرونا قرار دارد و در حال حاضر امريكا با توليد 75 واكسن كرونا، در صدر جدول كشورهاي توليد‌كننده واكسن ايستاده و پس از امريكا به ترتيب، چين با 56 واكسن، آلمان با 23 واكسن، روسيه با 21 واكسن، انگليس با 20 واكسن، برزيل، آرژانتين و كره جنوبي هر يك با 17 واكسن، بلژيك با 16 واكسن، استراليا با 15 واكسن، ايران، كوبا، اسپانيا، آفريقاي جنوبي، كانادا، هر يك با 12 واكسن، تركيه با 11 واكسن و فيليپين با 10 واكسن در رديف‌هاي بعد قرار گرفته‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون