• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5029 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ شهريور

خبر ديپلماسي

برجام؛ سوژه گفت‌وگوي وزير خارجه بريتانيا با همتاي آلماني

هايكو ماس، وزير خارجه آلمان با  ليز تراس همتاي انگليسي جديد خود درباره روابط دو كشور و موضوع برجام، رايزني تلفني برقرار كردند. وزارت خارجه آلمان در پيامي توييتري و كوتاه، از تماس تلفني هايكو ماس وزير خارجه اين كشور با «ليز تراس» كه به تازگي جانشين دومينيك راب وزير خارجه انگليس شد، خبر داد. طبق اين پيام، وزير خارجه آلمان با همتاي انگليسي جديد خود درباره روابط دو كشور، موضوعات سياست خارجي و امنيتي به همراه برجام گفت‌وگو كرد. وزارت خارجه آلمان اعلام كرد: «ما (آلمان و انگليس) همكاري بريتانيا-آلمان در خصوص سياست دفاعي و خارجي را ادامه خواهيم داد. توافق شد كه به احياي مذاكرات با ايران در موضوع برجام نياز فوري وجود دارد.»
وزراي خارجه انگليس و امريكا با محوريت ايران گفت‌وگو كردند. به گزارش ايلنا و به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت خارجه امريكا، آنتوني بلينكن وزير خارجه امريكا امروز با ليز تراس وزير امور خارجه بريتانيا گفت‌وگو كرد. بلينكن انتصاب تراس به عنوان وزير خارجه را به وي تبريك گفت و بر اهميت روابط دوجانبه ايالات متحده و انگليس در حمايت از دموكراسي، نظم بين‌المللي مبتني بر قوانين در سراسر جهان تاكيد كرد. آنها همچنين اولويت‌هاي مشترك سياست خارجي از جمله افغانستان، جمهوري خلق چين، ايران و مشاركت چندجانبه براي مقابله با بحران آب و هوا را مورد بحث قرار دادند.


عمران‌خان: تفاهم ايران و عربستان سعودي به نفع ماست

نخست‌وزير پاكستان با بيان اينكه متشنج شدن روابط ايران و عربستان سعودي بر قيمت نفت تاثير مي‌گذارد، تفاهم ميان اين دو كشور را به نفع پاكستان دانست. به گزارش فارس، «عمران‌خان» نخست‌وزير پاكستان در مصاحبه با شبكه «روسيا اليوم» به سوالاتي در خصوص طالبان و روابط ايران و عربستان سعودي پاسخ داد. بر اساس مصاحبه‌اي كه ديروز (شنبه) در وب‌سايت روسيا اليوم منتشر شده، نخست‌وزير پاكستان در پاسخ سوالي در ارتباط با روابط پاكستان با كشورهاي عربي و ميانجيگري اسلام‌آباد ميان تهران و رياض گفت: «ايران همسايه ماست و با همسايه بايد همزيستي كرد. هر چه روابط شما با همسايگان بهتر وتمدني‌تر شود، اين هم براي بازرگاني و هم براي تمام منطقه بهتر خواهد بود». عمران‌خان ادامه داد: «عربستان سعودي نزديك‌ترين متحد پاكستان است و دوستي است كه در گذشته در زمان نياز، به پاكستان بارها كمك كرده است از اين‌رو منافع اصلي ما اين است كه آنها به تفاهم برسند. براي پاكستان فاجعه‌بار خواهد بود اگر درگيري ميان ايران و عربستان سعودي رخ دهد. نه‌تنها براي پاكستان بلكه براي تمام جهان در حال توسعه اين‌گونه خواهد بود، زيرا هرگونه اختلاف ميان اين دو كشور روي قيمت نفت تاثير خواهد گذاشت.» وي اضافه كرد: «به علت شيوع كوويد۱۹ و كمبود عرضه در جهان، قيمت كالاها در سراسر جهان افزايش پيدا مي‌كند و تورم بر اغلب مناطق جهان در حال توسعه و بر همگان تاثير مي‌گذارد. افزايش قيمت كالا در جهان در حال توسعه تاثير بسزايي بر فقر و افزايش آن خواهد گذاشت.» نخست‌وزير پاكستان در پايان اظهار داشت: «اگر برخوردي ميان ايران و عربستان سعودي رخ دهد، اين بر قيمت نفت تاثير خواهد گذاشت. اين مساله تاثير ويرانگري بر فقراي تمام كشورها به‌ويژه در كشورهاي در حال توسعه دارد بنابراين من بر اين باورم كه نه فقط پاكستان بلكه همه بايد تلاش كنند تا دستيابي تفاهم ميان اين دو كشور تضمين شود.» 

تحريم و حمايت از تحريم ملت‌ها جنايت عليه بشريت است

اسماعيل بقايي‌هامانه، نماينده ايران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو در سخنراني خود در چهل وهشتمين نشست شوراي حقوق بشر كه موضوع آن «تاثير منفي اقدامات قهري يك‌جانبه بر برخورداري از حقوق بشر»  است، به انتقاد از تحريم‌هاي امريكا كه حتي در شرايط همه‌گيري بيماري كرونا پا برجا بود، پرداخت و تاكيد كرد: حتي وجود چنين شرايط اورژانسي در دنيا سبب نشد تا امريكا از خود انسانيت نشان دهد و در طول دو سال گذشته گستردگي و لايه‌هاي اين اقدامات قهري بيشتر و سخت‌تر هم شد. به گزارش ايسنا، بقايي با بيان اينكه «واكسن‌هاي مقابله با كوويد-١٩ و سيستم كوواكس از اين تحريم‌ها مستثني نشده است»، افزود: پاسخگويي بايد بخشي از هر طرحي براي رسيدگي به تاثيرات اقدامات قهري يك‌جانبه بر برخورداري كشورها از حقوق بشر باشد. اكنون، زمان آن فرا رسيده است كه امريكا به عنوان مقصر اصلي و آن دسته از كشورهاي اروپايي كه مدت‌هاست تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا عليه كشورهاي هدف را اجرا كرده‌اند، مسوول دانسته شوند. وي در ادامه تاكيد كرد كه اين كشورها با اقدامات عمدي خود كه تاثيراتي آزاردهنده و گسترده بر مردم بي‌گناه از طريق قرار دادن آنها در معرض مشكلات شديد اقتصادي تا حد قحطي و گرسنگي دارد، مرتكب جنايت عليه بشريت مي‌شوند. اين ديپلمات ارشد كشورمان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار داشت: هيچ دليل خوب ادعايي، چه برسد به بهانه‌هاي سياسي نمي‌تواند رنج انسان را توجيه كند. همچنين نقض گسترده حقوق بشر تحت عنوان «خسارت جانبي» چنين دلايلي قابل چشم‌پوشي نيست. در همين راستا، ما از گرايش فزاينده برخي كشورها به استفاده از تحريم‌هاي غيرقانوني يك‌جانبه تحت عنوان «حقوق بشر» به ‌شدت متاسفيم. وي همچنين گفت: ترديدي وجود ندارد كه اقدامات قهري يك‌جانبه تقريبا تمام اصول حقوق بشر را در معرض خطر قرار مي‌دهد. اقدامات قهري يك‌جانبه اساسا ضد حقوق بشر هستند. آنها براي محروميت‌زايي، مجازات، انسانيت‌زدايي و كشتن طراحي شده‌اند. آنها طراحي شده‌اند تا از طريق قرار دادن كل جمعيت يك كشور در معرض رنج دايمي از سيستم حاكميتي كشور مورد هدف امتيازات سياسي بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون