• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5029 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ شهريور

خبر جهان

تنش در روابط ديپلماتيك فرانسه با امريكا و استراليا

وزارت خارجه فرانسه در پي تشديد تنش در روابط با استراليا و امريكا، سفيران خود را از واشنگتن و كانبرا فراخواند؛ اين اقدام در پي لغو قرارداد فروش زيردريايي‌هاي فرانسوي به استراليا موسوم به «قرارداد قرن» صورت گرفت. به گزارش ايسنا، شامگاه چهارشنبه، ايالات متحده، انگليس و استراليا از برنامه ساخت زيردريايي‌هاي هسته‌اي براي ارتش استراليا خبر دادند. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، بوريس جانسون، نخست‌وزير انگليس و اسكات موريسون، نخست‌وزير استراليا با صدور بيانيه‌اي مشترك از مشاركت جديد در زمينه‌هاي دفاعي و امنيتي به نام AUKUS و اولين پروژه در اين زمينه خبر دادند. روابط بين فرانسه و ايالات متحده از يك سو و فرانسه با استراليا از سوي ديگر وارد يك دوره بحران شده است، زيرا دولت استراليا از طريق ايجاد اين مشاركت جديد، قرارداد ۴۰ ميليارد دلاري خريد زيردريايي‌هاي فرانسوي را لغو كرده و تصميم گرفت آنها را با تسليحات هسته‌اي امريكا جايگزين كند. پاريس اين موضوع را «خيانت و خنجر از پشت» توصيف كرد. در همين راستا، ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه گفت كه سفراي كشورش در واشنگتن و كانبرا را به دليل اهميت فوق‌العاده پيمان امنيتي بين امريكا، انگليس و استراليا، فراخوانده است. وي افزود كه اين اقدام به درخواست امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه صورت گرفت. فرانسه همچنين لغو پروژه «قرارداد قرن» به دنبال شراكت امنيتي جديد متحدانش را «غيرقابل قبول» دانست. سفير فرانسه در واشنگتن نيز در پيامي توييتري نوشت: به دنبال اعلاميه‌هايي كه بر ديدگاه ما درباره متحدان‌مان تاثير مي‌گذارد، براي مشورت به پاريس احضار شدم. اين نخستين‌باري است كه فرانسه سفرايش از امريكا و استراليا را فرا مي‌خواند. در همين راستا، يك مقام كاخ سفيد اعلام كرد، ما از تصميم فرانسه براي فراخواندن سفير خود از واشنگتن متاسفيم و متعهد به حل اختلافات با اين كشور از طريق گفت‌وگو هستيم. شوراي امنيت ملي امريكا نيز اعلام كرد، در ارتباط با تصميم فراخواندن سفير پاريس با شركاي فرانسوي خود در تماس هستيم. ما موضع فرانسه را درك مي‌كنيم و براي حل اختلافات‌مان، مانند ساير مسائل با آنها همكاري خواهيم كرد. وزارت خارجه ايالات متحده نيز در واكنش به اين اقدام فرانسه اعلام كرد: به رايزني در مورد اختلافات خود با فرانسه، از جمله در جلسات مجمع عمومي سازمان ملل ادامه خواهيم داد. ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي گفت: ما با متحدان فرانسوي خود در تماس نزديك هستيم. ما موقعيت آنها را درك مي‌كنيم و از برنامه‌ آنها براي احضار سفير خود به پاريس مطلع هستيم. اين سخنگو افزود: «فرانسه يك شريك حياتي و متحد قديمي ماست و ما روابط خود را بسيار ارزشمند مي‌دانيم.»


اسلام‌آباد به دنبال مشروعيت بخشيدن به طالبان در افغانستان

نخست‌وزير پاكستان با اشاره به رايزني‌هاي اخير خود با سران كشورهاي همسايه افغانستان در حاشيه اجلاس شانگهاي، از ابتكار جديد اسلام‌آباد براي آغاز مذاكرات با دولت موقت كابل خبر داد. به گزارش ايرنا از منابع رسمي پاكستان، «عمران‌خان» روز شنبه اعلام كرد وي ابتكار تازه‌اي براي مذاكره با طالبان افغانستان آغاز كرده است. عمران‌خان در حساب كاربري خود در توييتر نوشت: پس از مذاكرات با رهبران كشورهاي همسايه به ويژه مذاكرات مفصل با رييس‌جمهوري تاجيكستان، اسلام‌آباد مذاكره با طالبان با هدف تشكيل دولت فراگير در افغانستان را كليد زد. وي افزود: با طالبان براي مشاركت دادن اقوام هزاره، تاجيك و ازبك در دولت فراگير در افغانستان مذاكرات انجام مي‌شود. نخست‌وزير پاكستان اظهار داشت: پس از ۴۰ سال درگيري در افغانستان تشكيل يك دولت فراگير صلح و ثبات را در اين كشور تضمين خواهد كرد و به نفع تمام منطقه خواهد بود. نخست‌وزير پاكستان طي مصاحبه با شبكه راشاتودي كه شب گذشته منتشر شد، بر لزوم تشكيل دولت فراگير در افغانستان تاكيد كرد و آن را هدف اصلي همسايگان براي كمك به صلح و ثبات دانست. وي همچنين از طالبان خواست تا اجازه ندهند افغانستان به مركزي براي تروريست‌ها و تهديدات امنيتي براي كشورهاي همسايه تبديل شود. 

اردوغان: نخستين نيروگاه اتمي تركيه تا 2023 افتتاح مي‌شود

رييس‌جمهور تركيه روز جمعه گفت كه اولين واحد نيروگاه هسته‌اي تركيه تا ماه مه 2023 تكميل مي‌شود. به نوشته روزنامه «يني شفق»، «رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهور تركيه در مراسمي در استان «مرسين» در جنوب تركيه، اهميت انرژي هسته‌اي را براي آينده اين كشور بيان كرد. وي گفت: «مي‌خواهم به كساني كه در خريد و ساخت اين تاسيسات راهبردي سهيم بودند، تبريك بگويم.» اردوغان با بيان اينكه در مجموع 13000 مهندس تركيه و روس براي تكميل نيروگاه كار مي‌كنند، تاكيد كرد كه اين تاسيسات با جديدترين و امن‌ترين فناوري در حال ساخت است. اردوغان گفت: «تاسيسات آق‌قويو با توليد برق و كاهش انتشار كربن به محيط زيست و پيشرفت‌هاي ما در زمينه فناوري كمك مي‌كند.» تركيه و روسيه در 12 مه‌2010 توافقنامه‌اي براي ساخت نيروگاه هسته‌اي آق‌قويو امضا كردند. اولين نيروگاه هسته‌اي تركيه شامل چهار راكتور با مجموع توان توليد 4800 مگاوات برق خواهد خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون