• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5031 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ شهريور

بحران‌سازي تيم ملي واليبال ايران در ژاپن

ژاپني‌ها مي‌خواهند خودكشي كنند!

گروه ورزش

تيم ملي واليبال ايران ظهر يكشنبه در ديدار پاياني واليبال قهرماني مردان آسيا موفق شد ژاپن ميزبان را با نتيجه سه بر صفر شكست دهد و به عنوان قهرماني دست پيدا كند. اين رقابت علاوه بر جنبه‌هاي ورزشي حواشي ديگري را نيز به دنبال خود داشته است. 

آن‌طور كه رصد فضاي مجازي نشان مي‌دهد قهرماني سروقامتان ايراني در خاك سامورايي‌ها و مقابل چشمان هواداران اين تيم براي ژاپني‌ها خيلي سنگين تمام شده چرا كه آنها بعد از دو برد متوالي در ليگ ملت‌ها و المپيك انتظار داشتند تيم جوان‌ شده ايران را در فينال از پيش رو بردارند و جام قهرماني را در ژاپن نگه دارند. اما بعد از شكست سنگين سه بر صفر ژاپن در فينال تعدادي از دختران تينجير ژاپني در توييتر اعلام كرده‌اند كه از باخت تيم ملي كشورشان افسرده شده‌اند و قصد خودكشي دارند! واليبال در ژاپن يكي از ورزش‌هاي محبوب به حساب مي‌آيد كه طرفداران سرسختي هم دارد. اين تيم كه پرافتخارترين تيم آسيا به حساب مي‌آيد سابقه قهرماني در المپيك مونيخ را هم در كارنامه دارد. اين تيم قدرت اول واليبال آسيا به حساب مي‌آمد تا اينكه رشد واليبال در ايران آنها را از جايگاه هميشگي‌شان پايين آورد. 
بعد از انتشار اين توييت‌ها كه سر و صداي زيادي هم به پا كرده موجي از هشتگ‌سازي به راه افتاده تا به طرفداران غمگين ژاپني دلداري بدهد. در اين پيام‌ها به دفعات تكرار شده كه تيم ملي ژاپن حتما در مسابقات آينده ايران را شكست مي‌دهد و انتقام باخت را مي‌گيرد. 
توييت‌هاي دختران ژاپني و تهديد به خودكشي از آنجايي تبديل به يك معضل شده كه ژاپن از لحاظ مرگ و مير ناشي از خودكشي در جهان وضعيت نگران‌كننده‌اي دارد به همين دليل كسي اينگونه مسائل را حتي اگر در حد يك توييت باشد شوخي قلمداد نمي‌كند. طبق آمارها ميزان خودكشي زنان در كشور ژاپن در اكتبر ۲۰۲۰ در مقايسه با ماه مشابه سال پيش از آن، افزايش بيش از ۷۰ درصدي را تجربه كرده‌ است. همچنين آمارها نشان مي‌دهد از زمان شيوع كرونا بيشترين مرگ‌ومير در كشور ژاپن ناشي از خودكشي بوده نه ابتلا به بيماري همه‌گير كوويد۱۹! در مجموع ژاپن در گذشته بيشترين ميزان خودكشي را در ميان كشورهاي توسعه يافته داشت اما طي چند دهه اخير موفق شد اين آمار را تا حدود يك سوم كاهش دهد. در ژاپن دختران نوجوان و جوان زيادي هستند كه چندين بار سابقه خودكشي دارند. 
طبق اخبار رسيده به خبرنگار «اعتماد» وزارت امور خارجه كشورمان بعد از انتشار وسيع توييت‌هاي مربوط به خودكشي و واكنش‌ها به آن قصد داشت پيامي دلگرم‌كننده براي هواداران واليبال در ژاپن ارسال كند اما به دلايلي از اين كار منصرف شد. 
در سال‌هاي گذشته به خصوص خودكشي و نزاع ناشي از باخت بيشتر مربوط به مسابقات فوتبال مي‌شد اما امروز در ژاپن نسلي ظهور كرده كه همين حساسيت و جديت را در مورد واليبال و آن هم در رده ملي دارد. حال بايد ديد در روزهاي‌ آينده برنامه حمايتي دولت و مردم ژاپن چه شرايطي را براي طرفداران غمگين ژاپني به وجود مي‌آورد. تيم ملي واليبال ژاپن براي انتقام از ايران بايد تا رقابت‌هاي ليگ ملت‌ها و بازي‌هاي آسيايي سال آينده صبر كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون