• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

خبر

مذاكرات تركيه و امارات براي همكاري  در بخش انرژي

يك مقام تركيه‌اي از مذاكرات آنكارا و ابوظبي درباره سرمايه‌گذاري امارات در بخش انرژي تركيه خبر داد. به گزارش عربي۲۱، آلپ ارسلان بيرقدار، وزير انرژي تركيه در جريان كنفرانسي درباره انرژي در دوبي اعلام كرد كه كشورش درحال مذاكره با ابوظبي درباره سرمايه‌گذاري امارات در طرح‌هاي انرژي تركيه است. او به ماهيت طرح‌هاي مذكور اشاره‌اي نكرد. بيرقدار در اين باره تصريح كرد: اماراتي‌ها پيش از اين به توليد برق علاقه نشان داده بودند و انتظار مي‌رود كه مذاكرات بيشتري با سهيل المزروعي، وزير انرژي امارات انجام شود. او گفت: زمينه‌هاي مختلفي وجود دارد كه ما مي‌توانيم در آنها با يكديگر همكاري كنيم. مقامات امارات تا بدين لحظه واكنشي به اظهارات وزير انرژي تركيه نشان نداده‌اند. اختلاف تركيه و امارات در طول سال‌هاي گذشته تا مرحله دشمني شديد نيز پيش رفت و عميق‌تر و پيچيده‌تر از اختلاف تركيه و عربستان شد. اما ريشه اين اختلافات به رقابت منطقه‌اي و مواضع متضاد دو كشور در كانون‌هاي درگيري و بحران از جمله قطر و مصر و ليبي مربوط مي‌شد كه با كاهش تنش در اين كشورها نيز از شدت اختلاف ابوظبي و آنكارا نيز كاسته شد.


شكايت ترامپ از برادرزاده‌اش و نيويورك‌تايمز

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا عليه مري ترامپ، برادرزاده خود و همچنين نيويورك‌تايمز و سه تن از خبرنگاران درخصوص ماجراي ۲۰۱۸ پيرامون مساله‌ پرونده‌هاي مالياتي‌اش شكايت كرد. او اين عمل را «توطئه‌ موذيانه» آنها خواند كه «با انگيزه‌ انتقام شخصي» انجام شده است. به گزارش ايسنا، به نقل از هيل، اين شكايت كه در «داچس كانتي» نيويورك ثبت شده است، مخصوصا از خبرنگاران نيويورك‌تايمز از جمله سوزان كريگ، ديويد بارستو و راسل بيوتنر نامبرده شده است؛ آنها با همكاري يكديگر مجموعه‌اي را در سال ۲۰۱۸ بر اساس اسناد مالي و ماليات محرمانه كه ترامپ سال‌ها در برابر افشاي آنها مقاومت كرده بود، منتشر كردند. گزارش‌ها حاكي از اين است كه ترامپ به ارزش امروز معادل دست‌كم ۴۱۳ ميليون دلار از املاك و مستغلات پدرش به دست آورده است اما سعي كرده از پرداخت ماليات آن فرار كند. خبرنگاران نيويورك‌تايمز به علت انتشار مجموعه‌هايي گسترده درخصوص پرونده مالياتي خانواده ترامپ، جايزه پوليتزر را در سال ۲۰۱۹ از آن خود كردند. ترامپ در شكايت خود خاطرنشان كرده درحالي‌كه برادرزاده‌اش در سال ۲۰۰۱ يك قرارداد محرمانه را امضا كرده بود كه اسناد محرمانه را فاش نكند، اما توسط روزنامه‌نگاران نيويورك‌تايمز ترغيب شد كه «اسنادي را از دفتر وكيلش بيرون آورده و به نيويورك‌تايمز بدهد.» ترامپ اظهار كرده كه نيويورك‌تايمز سعي كرده با استفاده از انتشار مقالات مختلف خبري، اسناد محرمانه‌اي را كه به دست آورده بزرگ جلوه دهد و مري ترامپ هم در اين راستا با استفاده از اين «مطالب كم‌ارزش»، از فروش كتابش تحت عنوان «سيري ناپذير: چطور خانواده من خطرناك‌ترين مرد جهان را خلق كردند» بهره‌برداري كرده است. يك قاضي در سال ۲۰۲۰ در اقدامي قانوني سعي بر اين داشت كه مري ترامپ و ناشران كتاب از جمله سيمون و شوستر را از انتشار اين كتاب منع كند. اما اين در حالي است كه قرارداد محرمانه‌ ۲۰۰۱ كه مري ترامپ و ساير اعضاي خانواده امضا كرده بودند، بسيار مبهم تعريف شده بود و از طرفي هم ناشر كتاب، امضا‌كننده اين قرارداد نبوده است؛ بنابر اين قانون نمي‌توانست او را مجبور به رعايت آن كند. با اين وجود، ترامپ در دادخواست خود برادرزاده‌اش را به نقض اين قرارداد و همچنين در اختيار گذاشتن مدارك محرمانه براي نيويورك‌تايمز محكوم كرد. رييس‌جمهور سابق در شكايتش اظهار كرده كه گرچه نيويورك‌تايمز نسبت به اين قرارداد آگاه بود اما بي‌امان به دنبال مري ترامپ بود تا عامدانه اين قرارداد را نقض كند. ترامپ در پي شكايت خود كه اولين‌بار از «ديلي بيست» گزارش شد، نوشت كه او در مجموع «حداقل يك ميليون دلار» از متهمان خسارت مي‌خواهد. مري ترامپ در پاسخ به «ديلي بيست» گفت كه ترامپ بازنده‌اي بيش نيست: «اين عادت هميشگي اوست كه به دنبال عوض كردن موضوع و پاك كردن صورت مساله است.»

پكن: امريكا و انگليس از همكاري اتمي براي منافع ژئوپليتيكي استفاده مي‌كنند

ماجراهاي معاهده امنيتي- نظامي جنجالي امريكا، انگليس و استراليا در حوزه هند و اقيانوس آرام با هدف توليد زيردريايي اتمي، همچنان ادامه دارد و دولت چين بار ديگر از اين توافق انتقاد كرد. ژائو لي‌جيان سخنگوي وزارت خارجه چين روز چهارشنبه گفت: «معاهده همكاري استراليا، انگليس و امريكا روي زيردريايي‌هاي اتمي، عواقب بسيار جدي روي اشاعه اتمي دارد.» به نوشته وبگاه «چاينا ديلي» ژائو در اين باره توضيح داد: «اين توافق بار ديگر اثبات كرد كه امريكا و انگليس استانداردهاي دوگانه‌اي را اتخاذ مي‌كنند تا از همكاري‌هاي اتمي به عنوان ابزاري براي منافع ژئوپليتيكي خود استفاده كنند.» او درباره تبليغات منفي واشنگتن عليه پكن در عرصه جهاني نيز تصريح كرد: «چين مخالف حيله‌گري‌هاي امريكا در قبل يا بعد از گفت‌وگوهاي دوجانبه است؛ [حيله‌گري‌هايي] كه شامل اتهام‌زني و تهديد چين به تحريم است.» چاينا ديلي در خبر ديگري به نقل از سخنگوي وزارت خارجه چين نوشت: «[پكن] تلاش‌هاي امريكا براي كسب موضع قدرت از طريق فشار حداكثري و اتخاذ رويكردي تحقيرآميز در قبال چين را رد مي‌كند.» هفته قبل بود كه سران كشورهاي امريكا، انگليس و استراليا توافقنامه همكاري در حوزه‌هاي ديپلماتيك، امنيتي و نظامي در سراسر منطقه هند و اقيانوس آرام اعلام كردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون