• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

علي‌اصغر بروجردي معروف به اصغر قاتل

«علي‌اصغر بروجردي» معروف به اصغر قاتل اولين قاتل زنجيره‌اي ايران به حساب مي‌آيد. او طي مدتي كه در عراق زندگي مي‌كرد ۲۵ كودك را به قتل رساند و پس از مدت‌ها زندان و پس از آخرين قتل در عراق به ايران مي‌گريزد. در ايران هم مرتكب ۸ قتل مي‌شود. اصغر قاتل در ايران در تاريخ ۶ خرداد ۱۳۱۳ در تهران محاكمه و در ششم تير ماه همان سال به ‌دار آويخته شد. اصغر قاتل، عامل قتل بيش از ۳۳ پسر خردسال و نوجوان به عنوان اولين قاتل زنجيره‌اي ايران شناخته شده است.  
جنايات در عراق: علي‌اصغر با فروش تنقلات به كودكان و نوجوانان آنها را به خلوتي مي‌كشيد و به آنان تجاوز مي‌كرد. او در سن ۱۴ سالگي به علت اذيت و آزار كودكان در بغداد دستگير شد و به زندان افتاد. سن او باعث شد تا اعمالش جدي گرفته نشود و با رضايت والدين كودكان، آزاد شود. او از سن ۲۷سالگي براي در امان ماندن از دست پليس و دادگاه، تصميم گرفت بعد از تجاوز به طعمه‌هايش، آنان را سر به نيست كند. در عراق ۲۵ كودك را به قتل رساند. هنگامي كه آخرين كودك را در بغداد كشت، توسط كودك ديگري ديده شد. براي همين از عراق فرار كرد و روانه ايران شد.
جنايات در ايران: اصغر در كاروانسراي رضاخان در تهران ساكن و مشغول به كارهاي دوره‌گردي و به‌ويژه باميه‌فروشي شد. طعمه‌هاي او اين‌بار بيشتر نوجوانان شهرستاني بودند كه براي يافتن كار به تهران آمده بودند. اصغر قاتل ۸ نفر را در تهران كشت و جنازه‌هاي آنها را در جنوب تهران رها كرد. كشف جسدهاي مثله شده قربانيان در كوره‌ها و قنات‌هاي منطقه شترخان، باعث وحشت فراوان در تهران شده بود. ۱۰ دي ماه ۱۳۱۲ در بيابان شترخان در جنوب تهران، يك چوپان سر بريده كودكي را مي‌بيند. ماموران اداره تامينات تهران با حضور در محل، جسد ۳ كودك را كشف مي‌كنند. در ۲۳ بهمن همان سال نيز، جمجمه‌اي در ميدان جلاليه (پارك لاله) پيدا مي‌شود. 5 روز بعد هم جنازه بدون سر فردي 30 ساله در قنات امين‌آباد منطقه دولت‌آباد كشف مي‌شود. بدين گونه پليس و دادگستري به تلاش براي يافتن سرنخي از قتل‌ها مشغول مي‌شوند.
سردار تيمورخان مفتش تامينات تهران، پيگيري اين قتل‌هاي زنجيره‌اي در جنوب تهران شد. در اسفند همان سال اصغر قاتل در حوالي شازده عبدالعظيم دستگير مي‌شود. ماموران به محل زندگي او در كاروانسراي رضاخان مي‌روند و لباس‌هايي خونين در اتاق او پيدا مي‌كنند. همسايه‌ها با شناسايي اين لباس‌ها به ماموران مي‌گويند؛ لباس‌ها متعلق به پسربچه‌اي است كه اصغر قاتل او را برادر خودش معرفي كرده بود.  دادگاه اصغر قاتل در خرداد و تير ماه ۱۳۱۳ تشكيل شد. دادگاه او را به ۹ سال حبس و اعدام محكوم كرد. با اعتراض علي‌اصغر، راي به ديوان عالي تميز رفت كه در آنجا نيز حكم او مجددا تاييد شد. سحرگاه روز چهارشنبه ششم تير ۱۳۱۳ حكم اعدام او در ميدان توپخانه در جلوي تشكيلات نظميه مملكتي اجرا شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون