• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5035 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر

خبر جهان

بررسي آخرين تحولات سوريه و افغانستان در ديدار لاوروف و گوترش
«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه و «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل بر اهميت تقويت نقش اين سازمان در عرصه جهاني و توسعه همكاري بين سازمان ملل و روسيه در حاشيه نشست مجمع عمومي تاكيد كردند. به گزارش خبرگزاري «تاس» وزارت خارجه روسيه روز شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «هر دو طرف بر اهميت تقويت بيشتر نقش محوري سازمان ملل در عرصه جهاني و بر قصد خود براي توسعه همكاري‌هاي سودمند متقابل بين روسيه و سازمان جهاني تاكيد كردند.» در بخش ديگر اين بيانيه آمده است، طرفين نظرات خود را در مورد تعدادي از مسائل بين‌المللي، از جمله مبارزه با همه‌گيري كرونا و آماده شدن براي بيست و ششمين اجلاس كنوانسيون سازمان ملل متحد در مورد تغييرات آب و هوايي، تبادل نظر كردند. اين وزارتخانه افزود: «طرفين در اين ديدار به اهم موضوعات مهم منطقه، از جمله وضعيت افغانستان، شرق اوكراين، سوريه و ليبي اشاره كردند و در مورد انتصاب مقامات ارشد سازمان ملل به تبادل نظر پرداختند. لاوروف چهارشنبه گذشته در راس يك هيات عاليرتبه براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد وارد شهر نيويورك در امريكا شد. وزير خارجه روسيه همچنين در ديدار با رييس شوراي رياست ليبي، خواستار تقويت روابط بين ليبي و روسيه شد. وزير خارجه روسيه روز جمعه با «محمد منفي» رييس شوراي رياست ليبي در نيويورك و در حاشيه نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد ملاقات كرد. بر اساس بيانيه شوراي رياست‌جمهوري ليبي، منفي بر اهميت نقش مسكو در موفقيت روند سياسي ليبي تاكيد كرد. لاوروف نيز بر ضرورت همزمان خروج مزدوران و نيروهاي خارجي از ليبي و همچنين پيشبرد تلاش‌هاي آشتي‌جويانه براي اطمينان از برگزاري به موقع انتخابات تاكيد كرد. اين ديپلمات ارشد روس همچنين از شوراي رياست‌جمهوري ليبي به دليل تلاش جهت آشتي ملي در ليبي قدرداني كرد.


عربستان يك زن فعال اجتماعي را به ۱۸ سال حبس محكوم كرد
دادگاه كيفري رياض براي «دلال الخليل» زن فعال اجتماعي حكم حبس ۱۸ ساله صادر كرد. الخليل از سپتامبر ۲۰۱۷ در زندان الطرفيه واقع در منطقه القصيم بازداشت است. طبق گزارش وبگاه «العهد»، الخليل در زمينه امدادرساني و امور اجتماعي فعاليت مي‌كرده تا اينكه نيروهاي امنيتي عربستان سپتامبر ۲۰۱۷ با يورش به منزل آنها در القصيم، او و همسرش را بازداشت كردند. در همين ارتباط سازمان حقوقي «سند» حكم صادره عليه اين فعال اجتماعي را ظالمانه خواند و از نهادهاي دولتي مربوطه در عربستان خواست تا به حقوق زنان بازداشتي احترام گذاشته و بدون هيچ شرطي زندانيان ديدگاه و عقايد و فعالان حقوقي را آزاد كنند.


نشست سه‌جانبه عراق، مصر و اردن درباره انتخابات اكتبر
وزراي خارجه مصر و اردن در ديداري كه در حاشيه نشست اخير مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با همتاي عراقي خود داشتند، بر حمايت كشورهاي‌شان از انتخابات آتي عراق تاكيد كردند. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت خبري ۲۴، طبق بيانيه وزارت خارجه عراق، فواد حسين، وزير خارجه اين كشور در حاشيه هفتاد و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل با سامح شكري، همتاي مصري و ايمن الصفدي، همتاي اردني خود نشستي براي پيشبرد روند همكاري‌هاي سه‌جانبه و رايزني درباره مسائل مهم مشترك سه كشور داشت. وزراي خارجه عراق، مصر و اردن در اين نشست از سازوكار تاييد شده و نتايج مثبت آن براي سه كشور تقدير و حمايت خود را از انتخابات اكتبر آتي عراق اعلام كرده و براي آن آرزوي موفقيت كردند. اين سه وزير در ادامه نيز بر اهميت آغاز اجراي پروژه‌هاي توافق شده در حوزه‌هاي اقتصاد، انرژي و برق، تنظيم جدول زماني براي اجراي آنها، تعيين طرف‌هاي مسوول پيگيري و خدمات و منافع آنها براي تمامي سطوح تاكيد كردند. همچنين بر اساس بيانيه وزارت خارجه عراق، در اين نشست درباره آخرين تغييرات و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و پيامدهاي آنها براي منطقه گفت‌وگو شده و سه طرف بر لزوم ايجاد بستري مناسب و مشترك جهت توسعه روابط ميان كشورهاي منطقه تاكيد كردند. شركت‌كنندگان در اين نشست درباره برگزاري ديداري در آينده نزديك در امان جهت پيگيري روند اجراي پروژه‌هاي اتصال برق توافق كردند.


پرايس: امريكا اميدوار است كره‌شمالي به ميز مذاكره بازگردد
سخنگوي وزارت خارجه امريكا تاكيد كرد كه امريكا هيچ گونه قصد خصمانه‌اي در مقابل كره شمالي ندارد؛ در حالي كه از كره شمالي مي‌خواهد تا به ميز مذاكره بازگردد. به گزارش يونهاپ، اظهارات ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در حالي مطرح شد كه يك معاون وزير خارجه كره شمالي پيشنهاد مون جائه‌ اين، رييس‌جمهوري كره جنوبي را براي اعلام پايان رسمي جنگ كره، رد كرد و سياست خصمانه امريكا عليه كشورش را عامل اصلي بي‌ثباتي در شبه جزيره كره خواند. پرايس در پاسخ به اين سوال كه آيا امريكا اعلام پايان جنگ را كه توسط رييس‌جمهوري كره جنوبي پيشنهاد شده، مي‌تواند به عنوان نقطه عطف باور كند يا بايد تا زمان خلع سلاح هسته‌اي كره شمالي صبر كند، گفت: ما اين موضوع را بارها گفته‌ايم؛ اما ما هيچ‌گونه قصد خصمانه‌اي نسبت به «جمهوري دموكراتيك خلق كره» نداريم و همچنان آماده‌ايم تا بدون هيچ قيد و شرط از پيش تعيين شده‌اي با «جمهوري دموكراتيك خلق كره» مذاكره كنيم. پرايس در يك كنفرانس خبري در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه به صورت مجازي برگزار شد، افزود: اميدواريم «جمهوري دموكراتيك خلق كره» به توسعه رابطه با ما جواب مثبت بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون