• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5036 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۶ مهر

دانمارك و خشم مسلمانان

محمود فاضلي

هر از چندي در كشورهاي اروپايي به‌ بهانه مبارزه با تروريسم و افراط‎گرايي فرد يا افرادي اقدام به رفتارهايي مي‌كنند كه موجب خشم مسلمانان در جهان مي‌شود. كشيدن كاريكاتور‌هاي موهن عليه پيامبر اسلام (ص) در سال 2005 و انتشار آنها در يك نشريه دانماركي باعث خشم مسلمانان جهان شد. اين توهين‌ها از طريق كشيدن كاريكاتور و ساخت فيلم، بي‌حرمتي نسبت به قرآن از طريق سوزاندن يا پاره كردن آن، صدمه زدن به قبرستان‌هاي مسلمانان و مساجد، حمله لفظي و فيزيكي نسبت به افرادي كه ظاهر اسلامي دارند و نسبت دادن صفاتي مانند تروريست و متجاوز به مسلمانان در دانمارك همچنان ادامه دارد.
اخيرا حزب مردم سوسياليست دانمارك (SPP) از تبديل شدن كارتون‌هاي جنجالي حضرت محمد (ص) به بخشي از برنامه درسي مدارس پيوست تا مسووليت اين كار به معلمان ربط نداشته باشد. او اعتقاد دارد «مدرسه‌ها خودشان تدريس كاريكاتورها را تنظيم كنند و كاريكاتورها در كلاس مطالعات اجتماعي يا تاريخ معاصر تدريس شوند.» تقريبا يك سال پس از قتل «ساموئل پتي» معلم فرانسوي به ‌دليل استفاده از كاريكاتورهاي توهين‌آميز به مسلمانان در تدريس مطالب، حزب چپ دانمارك پيشنهاد كرده است كه اين كاريكاتورها به عنوان بخشي از درس تاريخ دانمارك تبديل شوند! اولسن دوهر، رييس اين حزب در سخنراني خود در كنگره سالانه حزب تاكيد كرده در دانمارك ما معلماني داريم كه به ‌دليل ترس از خشونت يا تهديد، از بحث در مورد كارتون‌هاي پيامبر اسلام وحشت دارند. اين به ‌عهده خود معلم يا مدرسه است كه چگونه با اين موضوع برخورد كنند، اما ناديده گرفتن تاثير اين كاريكاتورها بر تاريخ دانمارك اشتباه خواهد بود.»
اين حزب با 15 كرسي پارلماني به‌ همراه احزاب مخالف اكنون اين امكان را دارند كه براي لايحه خود كه قبلا رد شده بود، يك اكثريت جمع‌آوري كرده كه دولت را مجبور مي‌كند بحران كاريكاتورها را در مطالب آموزشي وارد كند. اما رييس هيات‌مديره انجمن معلمان دانمارك با اين پيشنهاد مخالف است و اعتقاد دارد: «با اين كار زير پاي معلمان را خالي مي‌كنيد. اين‌طور جلوه مي‌شود كه به معلمان كمك مي‌كنيد اما در واقع خود مساله حل نمي‌شود.»
 راسموس پالودن (Rasmus Paludan) سياستمدار راست افراطي دانماركي و رييس حزب راست افراطي چندي پيش در جلسه دادرسي به درخواست تجديدنظر خود عليه يك ماه زندان به جرم نژادپرستي، به دادگاه عالي گفت نمي‌توان او را نژادپرست درنظر گرفت در حالي كه دولت بسياري از سياست‌هاي او را به اجرا گذاشته است. او سال گذشته به ‌دليل ارسال ويديوهاي ضداسلامي در شبكه‌هاي اجتماعي حزب خود محكوم شد. شكي نيست كه حزب ياد شده سياست دانمارك را به سمت راست سوق داده است. علي‌رغم استراتژي دفاعي جديد اين اسلام‌ستيز، مدعي‌العموم با ملاك قرار دادن ويديوها، توييت‌ها و اظهارنظرهاي نژادپرستانه در وب‌سايت خود سعي خواهد كرد دادگاه را متقاعد كند كه درخواست تجديدنظر او را رد كند. او سال گذشته به سه ماه زندان محكوم شد و پس از محكوميت در 14 مورد نژادپرستي از حرفه وكالت نيز محروم شد. او در 29 آوريل 2019 سياستمدار راست افراطي دانماركي در چند مرحله اقدام به سوزاندن نسخه‌هايي از قرآن كرد، او قصد داشت اين كار را دوباره در سوئد به انجام برساند كه از ورودش به اين كشور جلوگيري شد و چند فرد راست‌گراي دانماركي در سوئد اين اقدام ضد ديني را مرتكب شدند.
روزنامه دانماركي يولاندز-پستن 12 كاريكاتور با موضوع اسلام منتشر كرد كه در تعدادي از آنها پيامبر اسلام (ص) به تصوير كشيده شده بود. اين كاريكاتورها در كشورهاي فرانسه، اسپانيا، ايتاليا، آلمان، نروژ، هلند، سوييس، لهستان و جمهوري چك چاپ شد. در سال 2008 پس از آنكه پليس سه نفر را به اتهام توطئه براي قتل طراح كاريكاتورها دستگير كرد چندين نشريه دانماركي اقدام به چاپ مجدد اين كاريكاتورها كردند. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد در اين ارتباط بين دانماركي‌ها شكاف وجود دارد. 42درصد مردم معتقد بودند كه اين كاريكاتورها بايد در مدارس نشان داده شود، 33درصد مخالف آن بودند و 26درصد نيز نظري در اين ارتباط نداشتند. حفاظت از مقدسات ديني در كشورهاي غربي با عنوان قانون كفرگويي يا قانون ممنوعيت توهين به مقدسات، تعريف شده و براساس آن آزادي بيان درخصوص توهين به مقدسات، شخصيت‌هاي مذهبي، مفاهيم، آداب و باورهاي مذهبي را محدود مي‌كند. انگليس، هلند؛ ولز و اسكاتلند به ‌طور كامل قوانين مرتبط با توهين به مقدسات ديني (از جمله اسلام) را ملغي كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون