• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5038 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۸ مهر

خبر

آيت‌الله سيستاني: همگان را  به مشاركت آگاهانه   در انتخابات عراق  دعوت مي‌كنم

مرجعيت عالي ديني، همگان را به مشاركت آگاهانه و مسوولانه در انتخابات آتي دعوت مي‌كند و هرچند اين امر بدون كاستي نيست اما سالم‌ترين راه براي عبور كشور به سمت آينده‌اي است كه اميد مي‌رود بهتر از گذشته باشد و از طريق آن، از خطر افتادن در ورطه هرج‌ومرج و بن‌بست سياسي جلوگيري مي‌شود. راي‌دهندگان محترم بايد از تجارب گذشته درس بگيرند و ارزش آراي خود و نقش مهم اين آرا در ترسيم آينده كشور را بدانند و اين فرصت مهم را براي ايجاد تغيير واقعي در اداره كشور و دور كردن دست‌هاي فاسد و بي‌كفايت از پست‌هاي كليدي آن غنميت بشمارند و اين امر جز با همبستگي افراد آگاه، مشاركت فعال و انتخاب احسن امكان‌پذير نيست كه در غير اين صورت، ناكامي‌هاي پارلمان‌هاي قبلي و دولت‌هاي ناشي از آن تكرار خواهد شد و آن زمان ديگر زمان پشيماني نيست. مرجعيت عالي ديني امروز نيز آنچه را كه پيش از انتخابات گذشته تصريح كرد، تاييد و عنوان مي‌كند كه از هيچ نامزد يا ليست انتخاباتي حمايت نمي‌كند و همه اينها به نظر راي‌دهندگان بستگي دارد. اما در عين حال خطاب به آنها تاكيد مي‌كند كه رزومه نامزدها را در حوزه‌هاي انتخاباتي به دقت بررسي و تنها افراد صالح و شايسته‌اي را از بين آنها انتخاب كنند كه نسبت به حاكميت عراق، امنيت و شكوفايي آن اصرار و علاقه داشته باشند و امانت‌دار ارزش‌هاي اصلي و منافع عالي آن باشند و مراقب انتخاب افراد بي‌كفايت، فاسد يا طرف‌هايي كه به اصول ثابت مردم عزيز عراق ايمان ندارند يا خارج از چارچوب قانون اساسي فعاليت مي‌كنند، باشند زيرا اين موضوع خطرات بزرگي براي آينده كشور دارد. مرجعيت همچنين تاكيد مي‌كند كه مسوولان انتخابات در راستاي برگزاري آن در فضايي مطمئن و دور از تاثيرات جانبي پول، سلاح غيرقانوني و دخالت‌هاي خارجي اقدام كنند و ناظر بر شفافيت آن و حافظ آراي راي‌دهندگان باشند زيرا امانتي بر گردن آنهاست. والله ولي التوفيق.


ميلي  به پلوسي اطمينان  داده  بود  اختيار  اتمي  ترامپ  «ضامن‌دار»   است

رييس ستاد مشترك ارتش امريكا فاش كرد كه بعد از شورش 6 ژانويه به كنگره كه رييس مجلس نمايندگان امريكا خواستار محدود شدن اختيارات ترامپ شده بود، به او اطمينان داده كه ترامپ نمي‌تواند دست به حمله هسته‌اي بي‌مقدمه بزند. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه واشنگتن اگزماينر، ژنرال مارك ميلي، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا روز سه‌شنبه در جلسه كميته سرويس‌هاي مسلح سنا به تماس تلفني با نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا اشاره كرد كه در هشتم ژانويه يا به عبارتي دو روز بعد از شورش كنگره انجام شده بود. در اين تماس تلفني ژنرال ميلي به پلوسي گفته بود كه رييس‌جمهوري امريكا تنها مي‌تواند مجوز يك حمله هسته‌اي را صادر كند، اما خودش به تنهايي دست به انجام اين كار نمي‌زند. به گفته ژنرال ميلي، دفتر پلوسي خواستار برقراري اين تماس تلفني شده بود و به مسائل فوري اشاره داشت و طي آن، رييس مجلس نمايندگان امريكا سوالي درباره اختيار رييس‌جمهور براي شليك تسليحات هسته‌اي پرسيده بود. ژنرال ميلي در كميته سنا گفت: سعي كردم به او اطمينان خاطر دهم كه شليك هسته‌اي، يك فرآيند بسيار خاص و سنجيده دارد. او نگران بود و اشارات شخصي بسياري در توصيف شخصيت اين رييس‌جمهور به كار برد. رييس ستاد مشترك ارتش امريكا افزود: به او توضيح دادم كه رييس‌جمهور تنها اختيار صدور مجوز حمله هسته‌اي را دارد و خودش به تنهايي دست به شليك نمي‌زند و من در جايگاهي نيستم كه بتوانم وضعيت سلامت روان رييس‌جمهوري ايالات متحده را مشخص كنم. يك‌سري فرآيند، پروتكل و مرحله هست و من مدام براي او تكرار مي‌كردم كه اصلا امكان يك شليك تصادفي، غيرقانوني  يا  بي‌مجوز  وجود  ندارد.


ترودو  كابينه جديد خود را  اكتبر  معرفي  مي‌كند

جاستين ترودو، نخست‌وزير كانادا مي‌گويد كه قصد دارد كابينه جديد خود را در اكتبر معرفي كند، پارلمان را پيش از پايان پاييز مستقر كند و وعده واكسن فدرال را در اسرع وقت اجرا كند. به گزارش سي‌تي‌وي نيوز، ترودو روز چهارشنبه در اولين كنفرانس مطبوعاتي مهم خود پس از انتخابات فدرال ۲۰ سپتامبر كه دولت اقليت ديگري را براي ليبرال‌ها به دنبال داشت، گفت كه با ژنرال مري مي‌سايمون، فرماندار كل كانادا در مورد قصد خود براي تشكيل دولت بعدي صحبت كرده است. او افزود: «ما به تازگي در يك انتخابات پيروز شديم و كانادايي‌ها به وضوح روشن كرده‌اند كه از ما مي‌خواهند چه كارهايي را انجام دهيم و من مشتاقانه منتظر ورود به آن هستم. هنوز تاريخ دقيقي مشخص نيست اما ما در حال ورود به يك دستوركار بلندپروازانه هستيم كه كانادايي‌ها آن را تعيين كرده‌اند.» نخست‌وزير كانادا گفت كه هفته اول پس از انتخابات به دليل آزادي مايكل كووريگ و مايكل اسپاور و همچنين تماس با نخست‌وزيران استاني و جو بايدن رييس‌جمهور امريكا هفته شلوغي‌ بوده است.


پوتين: مذاكره با تركيه هميشه ساده نيست
رييس‌جمهوري روسيه روز چهارشنبه گفت، مذاكرات ميان روسيه و تركيه هميشه هموار نبوده است اما اين دو كشور ياد گرفته‌اند تا راه سازش را پيدا كنند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در نشست با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در سوچي گفت: مذاكرات گاهي دشوار است، اما با يك نتيجه نهايي مثبت. وزارتخانه‌هاي ما ياد گرفته‌اند كه سازش‌هايي را پيدا كنند كه براي هر دو كشور مفيد باشد. پوتين همچنين گفت، مسكو و آنكارا با موفقيت روي شماري از مسائل بين‌المللي از جمله ليبي و سوريه همكاري دارند. رييس‌جمهوري روسيه افزود: در دستور كار بين‌المللي، ما به شكلي موفقيت‌آميز همكاري داريم. منظور من هم سوريه و هم تماس‌هاي ما و هماهنگي مواضع در مورد ليبي است. همچنين مركز كنترل آتش‌بس روسيه و تركيه در مرز جمهوري آذربايجان و ارمنستان به‌ طور فعال كار مي‌كند. پوتين در ادامه گفت كه همكاري اين كشورها ثبات را تضمين مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون