• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5038 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۸ مهر

نابساماني تازه در بازار مواد پروتئيني

چرا قيمت تخم‌مرغ به شانه‌اي ۶۰ هزار تومان رسيد؟

تاخير در تامين، بارگيري و ارسال نهاده‌هاي دامي دولتي اين روزها بلاي جان مرغداران شده است و آن‌طور كه برخي فعالان اين صنعت مي‌گويند ذرت و سوياي موردنياز توليدكنندگان در سامانه بازارگاه حدود دو ماه است كه به درستي تامين نمي‌شود و نهاده‌ها نيز با تاخير يك ماه تا ۴۰ روز به دست مرغداران مي‌رسد، تامين نهاده‌هاي دامي مورد نياز توليدكنندگان صنعت طيور و دامپروري همواره چالش بزرگي براي دولت‌ها بوده است و به نظر مي‌رسد كه در دولت جديد هم ادامه‌دار شده است؛ به‌طوري كه اخيرا كمبود ذرت در سامانه بازارگاه و تاخير در ارسال نهاده‌هاي خريداري شده صداي توليدكنندگان را درآورده است و آن‌طور كه فعالان صنعت طيور مي‌گويند توليدكنندگان مجبورند نهاده‌هاي دامي مورد نياز خود را چندين برابر قيمت از بازار آزاد خريداري كنند.
همين مساله باعث افزايش قيمت تخم‌مرغ در بازار شده است به گونه‌اي كه قيمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددي در خرده‌فروشي‌هاي تهران به ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان رسيده است. براساس مشاهدات ميداني از خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران قيمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددي به وزن دو كيلوگرم متفاوت و در بازه قيمتي ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود.گفتني است حدود دو هفته پيش قيمت اين كالاي پرمصرف ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان و بيش از يك ماه پيش نيز قيمت آن در بازار حدود ۴۵ هزار تومان بود. به عبارتي مي‌توان گفت قيمت تخم‌مرغ از اواخر شهريور تاكنون ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان افزايش يافته است.افزايش قيمتي كه فعالان صنعت طيور علت آن را افزايش هزينه‌هاي توليد از جمله نهاده‌هاي دامي، واكسن، دارو، كارتن و شانه، آب، برق و گاز، دستمزد كارگر، كرايه حمل و نقل و همچنين كاهش جوجه‌ريزي، تاخير در تامين و ارسال نهاده‌ها و حذف ۱۴ ميليون قطعه مرغ تخم‌گذار از ابتداي سال به دليل دستوري بودن قيمت‌ها و ضرر و زيان توليدكنندگان مي‌دانند.
كاهش تقاضاي خريد مرغ و تخم‌مرغ
 در پي افزايش قيمت‌ها
در اين راستا كاظم حاجي محمدي، رييس اتحاديه مرغ، تخم‌مرغ و ماهي كرج از كاهش تقاضاي خريد مرغ و تخم‌مرغ در پي افزايش قيمت‌ها خبر داده و گفته است بي‌ثباتي و افزايش قيمت‌ها و كمبود مرغ باعث نارضايتي و تغيير شغل برخي واحدهاي اين صنف شده و بسياري از واحدها در اين شرايط بي‌ثباتي قيمت‌ها متضرر شده‌اند.او با اشاره به اينكه حدود ۲۸۰ واحد صنفي در اين زمينه در كرج فعاليت مي‌كنند، گفت: بزرگ‌ترين مشكل ما عدم صدور فاكتور توسط عاملان فروش است كه باعث زيان واحدهاست.حاجي محمدي افزود: به دليل اين موضوع اتحاديه نمي‌تواند قيمت خريد را به درستي محاسبه كند و از طرفي واحدها در زمان مراجعه بازرسان نمي‌توانند قيمت خريد را به درستي ثابت كنند، بنابراين نمي‌توان تخلفات را اثبات كرد.
رييس اتحاديه مرغ، تخم‌مرغ و ماهي كرج اضافه كرد: موضوع عدم صدور فاكتور از سوي عاملان فروش باعث جريمه شدن واحدها از سوي بازرسان و متضرر شدن آنهاست.حاجي محمدي خاطرنشان كرد: البته درباره صدور فاكتور چندين‌بار نامه‌نگاري انجام شد ولي نتيجه‌اي نداشت؛ لازم است جهاد كشاورزي نظارت بيشتري بر توليدكنندگان و عاملان پخش مرغ و تخم‌مرغ داشته باشد. به اين صورت ما نيز مي‌توانيم نظارت بهتري به واحدهاي صنفي داشته باشيم.
قيمت ذرت در بازار آزاد ۵۰۰۰ و سويا 9000 تومان شد
در اين خصوص چندي پيش پرويز فروغي، دبير كانون مرغداران گوشتي با اشاره به تاخير در ارسال و بارگيري نهاده‌هاي دامي به ايسنا گفت كه برخي از مرغداران هنوز بعد از ۴۰ روز نهاده‌هاي خريداري شده خود را دريافت نكرده‌اند و حدود يك ماهي مي‌شود كه ذرت و سويا در سامانه بازارگاه شارژ نشده است.او همچنين اضافه كرد كه قيمت ذرت در بازار آزاد حدود ۵۰۰۰ تومان و سويا نيز ۹۰۰۰ تومان شده است.
در اين خصوص حبيب اسدالله نژاد، نايب‌رييس كانون انجمن صنفي مرغداران گوشتي نيز ضمن انتقاد از تاخير در شارژ نهاده‌هاي دامي و ارسال آنها گفت كه وقتي نهاده دير به دست مرغدار برسد مرغدار مجبور است دوره پرورش خود را با نهاده‌هاي بازار آزاد طي كند و همين امر هزينه‌هاي توليد را بالا مي‌برد.فعالان ديگر صنعت طيور نيز در اين خصوص نظراتي مطرح كردند. حميد كاشاني، رييس هيات‌مديره اتحاديه مركزي مرغداران ميهن نيز به وضعيت تامين نهاده‌هاي بخش مرغ تخم‌گذار اشاره كرد و گفت كه در اين بخش حدود سه ماه است كه ذرت به درستي تامين نمي‌شود و تنها ۴۰درصد ذرت مورد نياز توليدكنندگان با قيمت مصوب تامين شده و مرغداران مجبورند ۶۰درصد مابقي را ۳ تا ۴ برابر گران‌تر از بازار آزاد خريداري كنند.
مرغداران بيش از دو ماه است ذرت دولتي دريافت نكرده‌اند
همچنين ناصر نبي‌پور، رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار تهران در اين خصوص گفته است: مي‌گويند نهاده‌هاي خريداري شده از سامانه بازارگاه ۷ تا ۱۰ روزه به دست توليدكننده مي‌رسد اما گاهي اوقات اين مدت زمان يك تا دو ماه هم مي‌شود. از طرفي از مرداد ماه ذرتي در سامانه قرار نگرفته كه به توليدكننده تحويل داده شود. حدود ۶۰ روز است كه مرغداران ذرت دولتي دريافت نكرده‌اند و مجبورند از بازار آزاد كيلويي ۶۵۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان خريداري كنند.او ادامه داد: هفته گذشته قيمت ذرت در بازار كيلويي۵۱۰۰ تومان بود كه در يك هفته قيمت آن افزايش يافت.اين فعال بخش خصوصي با بيان اينكه ۴۰درصد ذرت شهريور ماه تامين شده ولي هنوز به دست مرغداران نرسيده است، گفت: وعده داده‌اند كه در اين روزها همه ذرت مورد نياز واحدهاي توليدي تامين شود. اگر اين اتفاق نيفتد قيمت هر كيلو ذرت در بازار به ۸۰۰۰ تومان هم خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون