• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5038 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۸ مهر

خبر كوتاه

رانت صادرات سيب و واردات موز

 دارايي‌نژاد، رييس اتحاديه بارفروشان ميدان مركزي گفت: بخشنامه اخير معاونت بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي به مدير كل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت، فرآيند ثبت سفارش واردات موز در قبال صادرات سيب منجر به ايجاد رانت شده است. چنانچه اين مصوبه اصلاح نشود ممكن است قيمت موز تا ۱۰ روز ديگر گران شود. او افزود: طي ۸ ماه اخير قيمت موز را در ميدان مركزي ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان ثابت نگه داشتيم كه بنابر بخشنامه اخير، قيمت موز نوساناتي داشته است. وي اضافه كرد: با وجود ۶۶ قلم‌ محصولات كشاورزي، بارها پيشنهاد داده‌ايم كه واردات موز در قبال تمامي‌ محصولات كشاورزي انجام شود تا ضمن حمايت از كشاورز، صيفي‌كاري هم ارزآوري نصيب كشور كند.


ركوردهاي تورم در استان‌ها

در شهريور ١۴٠٠، بيشترين تورم ماهانه خانوارهاي كشور مربوط به يزد با ۵.٣درصد و كمترين مربوط به سيستان‌وبلوچستان با ٢.١درصد بوده است. بيشترين نرخ تورم براي خانوارهاي شهري نيز مربوط به استان يزد با ۵.۵درصد بود و استان‌هاي سيستان‌و‌بلوچستان و خراسان جنوبي با ٢.٣درصد كمترين تورم ماهانه را تجربه كردند. همچنين در شهريور، بيشترين نرخ تورم ماهانه خانوارهاي روستايي مربوط به قم با ۵.٨درصد و كمترين مربوط به استان سيستان‌و‌بلوچستان با ١.۶درصد بود. آذربايجان غربي با ۵٣.١درصد، بيشترين و همدان با ٣٨.٩درصد كمترين تورم نقطه به نقطه خانوارهاي كشور را ثبت كردند. كمترين تورم نقطه به نقطه خانوارهاي شهري را همدان با ۳۸.۹ درصد ثبت كرد و آذربايجان غربي با ۵۳.۱ درصد از اين حيث ركورددار است.


استخراج بيت‌كوين در شركت بورس در حد مزرعه نبود
محمد خدادادي بهلولي، مجري تامين برق مراكز استخراج رمزارز توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران، درباره خبر كشف چند دستگاه ماينر در ساختمان شركت بورس گفت: با بررسي مصرف برق ساختمان سعادت‌آباد شركت بورس چيزي قابل تشخيص نيست و نياز به انجام بررسي‌هاي بيشتري است كه موارد در حال پيگيري است. چرا كه انشعاب ساختمان شركت بورس نزديك به ۵۰۰ كيلووات است. با فرض اينكه مثلا دو ماينر در چنين ساختماني فعال باشند حدود نيم درصد ظرفيت آن انشعاب را دربرمي‌گيرند. او عنوان مي‌كند: اينكه بگوييم استخراج در حجم وسيع و در حد يك مزرعه بوده، درست نيست چون مصرف برق ثبت‌شده توسط كنتورهاي شركت بورس چنين چيزي را نشان نمي‌دهد. اگر اين اتفاق افتاده باشد تعداد ماينرها كم بوده و پيگيري آن از طريق الگوي مصرف برق كار راحتي نيست. با اين حال همكاران ما در شركت توزيع تهران بزرگ در حال بررسي هستند و به زودي در اين باره اطلاع‌رساني مي‌شود. به گفته وي اگر چنين تخلفي محرز شود، برخوردي شبيه به ساير متخلفان با فرد يا افراد متخلف صورت مي‌گيرد. به اين معنا كه هزينه برق به شكل غيريارانه‌اي و كامل از آنان دريافت مي‌شود، خسارت وارده به شبكه هم بايد پرداخت كنند در نهايت هم به مراجع قضايي معرفي و يك بار ديگر جريمه مي‌شوند.


چرا چين به داد ايران نرسيد؟

مجيدرضا حريري، رييس اتاق بازرگاني ايران و چين در پاسخ به اين سوال كه چرا چين براي دور زدن تحريم‌هاي امريكا به ايران كمك نكرده، گفت: بايد دو سطح سياسي و اقتصادي را از يكديگر جدا كنيم. همان‌طوركه يك شركت اروپايي از ترس تحريم امريكا با ايران معامله نمي‌كند، احتمال دارد كه يك شركت چيني نيز همين تصميم را بگيرد. در دنياي امروز بسياري از شركت‌هاي چيني حضوري گسترده دارند. براي مثال شركتي كه اپراتور بندر شانگهاي است، در 18 نقطه ديگر دنيا نيز بنادري را در اختيار دارد، اگر اين شركت تحريم شود، تمام بنادرش تحريم خواهد شد. اگر كشتي‌اي كه با ايران معامله كرده به اين بندر وارد شود، شركت و كشتي تحريم خواهند شد و تحريم‌هاي هوشمند به همين شكل عمل مي‌كنند. از اين رو چين در اين سال‌ها تلاش كرده رابطه خود با ايران را حفظ كند اما بايد توجه داشت كه وقتي بحث منافع بنگاه اقتصادي مطرح مي‌شود، يك شركت چيني نيز براساس اولويت‌هاي خود عمل مي‌كند و ما بايد براي عبور از اين شرايط تلاش كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون