• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5038 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۸ مهر

بیانیه‌ای در پایان دوره‌ هفتم سازمان نظام پزشکی

گروه اجتماعي: هشتمين انتخابات نظام پزشكي كشور، روز جمعه 25 تير ماه و در 222 حوزه انتخابيه در استان‌هاي كشور برگزار شد و 6 گروه پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، علوم آزمايشگاهي، مامايي، كارشناسان پروانه‌دار با 6000 نامزد در اين انتخابات شركت كردند درحالي‌كه به دنبال ردصلاحيت‌هاي گسترده نامزدهاي انتخاباتي در اين دور از انتخابات نظام پزشكي، پيش‌بيني مسوولان وقت اين نظام صنفي، كاهش مشاركت اعضاي جامعه پزشكي در انتخابات بود، حال با گذشت بيش از 70 روز از برگزاري انتخابات، قرار است رييس جديد اين سازمان صنفي كه بزرگ‌ترين صنف نخبگان كشور به شمار مي‌رود، با راي‌گيري مجمع عمومي سازمان، انتخاب و به وزير بهداشت معرفي شود تا در صورت تاييد از سوي رييس‌جمهوري، هدايت دور جديد فعاليت هيات‌مديره سازمان را عهده‌دار شود. انتخاب رياست جديد به منزله پايان فعاليت رييس كل دور هفتم و مجموع عمومي و هيات‌مديره اين نظام صنفي خواهد بود. در همين راستا، انجمن اسلامي جامعه‌ پزشكي ايران با صدور بيانيه‌اي به مناسبت پايان دوره هفتم سازمان نظام پزشكي، نكاتي را متذكر شده است.  در اين بيانيه آمده است: «در كوران هجمه‌هاي برنامه‌ريزي‌شده عليه جامعه‌ پزشكي كه گاهي دوستان را هم به اشتباه مي‌انداخت يا اخبار و اطلاعات نادرستي كه رسانه‌ ملي و رسانه‌هاي هم‌سو با آن، قلب سلامت ايرانيان يعني طبابت را نشانه رفته بود و كارشناس‌نماها با انواع آمار ساختگي مي‌رفتند تا يكي از معدود مشاغل مرجع مردمي را هم به ناكجا‌آباد سوق دهند، دوره‌ هفتم نظام پزشكي پس از استعفاي آقاي دكتر ايرج فاضل سكان كشتي نظام پزشكي را به دكتر محمدرضا ظفرقندي سپرد. حكم رييس‌جمهور چهارساله بود اما اصرار دكتر ظفرقندي باعث شد حكم به دو سال تقليل يابد تا دوره‌ هفتم طبق روال قانوني و در موعد مقرر خاتمه يابد.
انجمن اسلامي جامعه‌ پزشكي ايران بر خود فرض مي‌داند به پاس چهار سال تلاش بي‌وقفه منتخبين دوره‌ هفتم نظام پزشكي سراسر كشور، مجمع عمومي، شوراي عالي و ديگر اركان اين سازمان و همچنين تقديم سپاسگزاري خود محضر رييس ‌كل محترم اين سازمان (محمدرضا ظفرقندي) پس از قريب به سه سال حضور فعال و موثر در جايگاه ركن اجرايي اين سازمان مطالبي چند را تقديم نمايد: 
۱- رابطه‌ مردم و جامعه پزشكي كه مي‌رفت تا با رفتار نامناسب برخي رسانه‌ها دچار خدشه و تلاطم شود، در دوره‌ تصدي ايشان و تيم همراه او با بهره‌گيري از اصول خدشه‌ناپذير اخلاقي و علمي به بهترين وجه ممكن ترميم و تقويت شد. بهترين نمونه‌ تاييدكننده اين موضوع در همه‌گيري كرونا، اهتمام سازمان در دو بخش آموزش همگاني و مطالبه‌گري واكسيناسيون عمومي بود. در تلخ‌ترين روزهايي كه كمتر مسوول يا گروهي به خود اجازه مي‌داد در مقابل انحراف حركت مديريتي كرونا از مسير علمي به مسير سياسي و اعتقادي سخن بگويد، اين رييس‌ كل سازمان نظام پزشكي بود كه برگرفته از روحيه‌ آزادگي و طلايه‌داري دوران دفاع مقدس لب به سخن گشود و در بيانيه‌ها و مكاتبات متعدد، زبان اكثريت جامعه علمي و سلامت كشور شده و دلسوزانه هشدار داد كه موضوع كرونا و واكسيناسيون را سياسي نكنيد. اين هشدار، البته با تاخير غير قابل توجيه، پذيرفته شده و امروزه شاهد حجم نسبتا خوب واردات واكسن از برندهاي متفاوت هستيم چنان‌كه مخالفان واردات اين واكسن‌ها خود مدافع تهيه و خريد آن شده‌اند. مردم عزيز ايران به خوبي اين مواضع را مشاهده و قضاوت مي‌كنند.
۲- در دوره‌ هفتم نظام‌پزشكي حتي رابطه درون‌گروهي جامعه‌ پزشكي نيز به ميزان قابل قبولي ترميم شد. مطالعه‌ علمي و بررسي هزينه‌هاي تمام‌شده و تعيين تعرفه‌ واقعي خدمات پزشكي، تعامل با مسوولان ارشد نظام سياسي، سلامت و بيمه‌ها براي نيل به تعرفه‌هاي واقعي در بخش سلامت، مهم‌ترين اتفاقي بود كه افزايش حداقلي و بدون برنامه سالانه تعرفه‌ها را به مسيري مستند و نظام‌مند هدايت كرد.
۳- بازگشت مرجعيت مردمي و رسانه‌اي؛ بر اساس اطلاعات موجود جامعه‌ پزشكي جزو چند گروه مرجع اصلي مورد اعتماد مردم است. اين مرجعيت كه به مدد برخي رسانه‌هاي ضد پزشك روال نزولي به خود مي‌گرفت، در دوران تصدي دكتر ظفرقندي مجددا سير صعودي گرفت چنان كه هم‌اكنون نه تنها در بين مردم بلكه در رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي نيز اين مرجعيت زبانزد است و پيام دبير كل سازمان بهداشت جهاني در روز پزشك خطاب به ايشان نمونه‌ واضحي از اين روند است.
۴- پر واضح است نگرش حمايت از سلامت و حقوق ملت، يك اصل خدشه‌ناپذير دوره‌ هفتم نظام پزشكي بود. در دوران تصدي دكتر ظفرقندي در نظام پزشكي، حمايت از صنف پزشكي به منزله‌ دفاع از مردم نيز بود. يك‌ نگاه موشكافانه به مواضع، مصاحبه‌ها و بيانيه‌هاي سازمان نظام پزشكي در سال‌هاي ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ نشان مي‌دهد دكتر ظفرقندي و ديگر اركان سازمان نظام پزشكي اگر چه در برخي موارد اختلاف مختصري هم داشته‌اند اما بر سر حقوق عامه جامعه با هيچ گروه يا فردي معامله نكرده‌اند. اين خصوصيت جايگاه ايشان و تيم همراه را نزد ايرانيان چندين مرتبه بالاتر از قبل برد. عزت نزد مردم با ارزش‌ترين افتخار هر صنفي است و اميد مي‌رود جايگزين‌هاي ايشان در آينده نگذارند اين گوهر باارزش به راحتي قرباني مطامع زودگذر گروهي يا فردي شود.
۵- سازمان نظام پزشكي اكنون در رتبه‌اي قابل قبول از اعتماد مردمي و صنفي به سر مي‌برد كه هر آيينه قابل تقويت و تضعيف است. دكتر ظفرقندي در آخرين اقدام خود به‌رغم ميل و اصرار بسياري از بزرگان و اعضاي جامعه‌ پزشكي براي شركت در انتخابات، ترجيح داد به سلك معلمي و استادي دانشگاه بازگردد تا نيروهاي تازه‌نفس براي خدمت به صنف و مردم جايگزين شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون