• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5040 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۱ مهر

روز جهاني كاهش سوانح

تا از شوراي امنيت ملي كشور در جست‌وجوي راه‌حلي جامع براي جلوگيري از وقوع مجدد سيل‌هاي ويرانگر حمايت كنند.  مركز به دنبال راه‌حل‌هايي جامع براي كاهش ريسك مخاطرات است كه در شرايط اقليمي متغير كشور بسيار خسارت‌بارند.  نشست جهاني سازمان ملل متحد در مارس 2015 - اسفند 1392 - در شهر سنداي ژاپن در جايي برگزار شد كه زلزله و سونامي بسيار مخرب چهار سال قبل‌تر از آن در همان ماه مارس در 11 مارس 2011 به پر خسارت‌ترين سانحه ثبت شده تاريخ با حدود 300 ميليارد دلار خسارت و انفجار نيروگاه هسته‌اي فوكوشيما منجر شد. 
 اطلاعات بيشتر و آموزش جوامع براي كاهش آثار اجتماعي ريسك‌هاي آينده ضروري است. مركز ارزيابي عملياتي مخاطرات دانشگاه فيليپين (UP NOAH) روش‌هايي را براي كمك به جامعه براي پاسخگويي به اثرهاي پيچيده و آشفتگي در مواقع بروز سوانح طبيعي مختلف، مانند توفان، رانش زمين يا فوران آتش‌فشان توسعه داده و اجرا كرده است. 
اين مركز يك برنامه مديريت سراسري سوانح دارد كه هدفش بهبود توانايي دولت و مردم فيليپين در پاسخ به اثر شرايط اقليمي شديد است. اين مركز ضمنا محل انجام پژوهش‌هاي پيشرفته، ارزيابي جامع و چندرشته‌اي مخاطرات و توسعه ابزارها و فناوري‌ها براي استفاده در فرمانداري‌ها و استانداري‌ها، توسط مديران، سياستگذاران و برنامه‌ريزان است تا خانواده‌ها و شهروندان توانمندتر در كاهش تبعات سوانح مشاركت كنند.  در اولين كنفرانس جهاني سوانح سازمان ملل در يوكوهاما در سال 1994، مشكلات مهم، دسترسي به اطلاعات و روش‌هاي علمي و فني در سطح بين‌المللي به ويژه براي توليد هشدار و اطلاع‌رساني پيش هنگام سوانح بودند. در اين 25 سال پيشرفت‌هاي مهمي در دنيا در اين زمينه حاصل شده است. هشدار پيش‌هنگام زلزله علاوه بر ژاپن، تايوان، امريكا، ايتاليا و مكزيك، در روماني، تركيه، مالزي، اندونزي و هند نيز نصب شده و در ايران ما نيز زيرساخت‌هاي اوليه براي برقرار سامانه هشدار پيش‌هنگام زلزله در تهران فراهم شده است. هشدارهاي گردباد نيز اكنون قابل اطمينان‌تر هستند و جوامع بيشتري را قادر مي‌سازد تا اقدامات پيشگيرانه را انجام دهند.  در سال 1994 مطرح شد كه هشدارها در مورد سوانح طبيعي به دليل حساسيت‌هاي ملي نمي‌تواند آزادانه بين كشورها منتقل شود. اين به آن معناست كه در چندين فاجعه، اگر چه هشدارهاي مراكز بين‌المللي دقيق بود، اما به هزاران نفر در مناطق در معرض خطر مانند خطوط ساحلي نرسيد، مانند زلزله و سونامي 26 دسامبر 2004 اندونزي - اقيانوس هند و توفان برمه در سال 2010.   همه مردم مستحق دسترسي به اطلاعاتي هستند كه بر پايه علم تهيه شده و تجزيه و تحليل آنها بر پايه روش علمي انجام شده است. اكنون در سال 1400 افراد بيشتري در دنيا مي‌توانند از طريق اينترنت براي انجام اقدامات معنادار براي جلوگيري يا كاهش ريسك سوانح اقدام كنند.   يكي از پيشرفت‌هاي مهم قابل انتظار در دولت سيزدهم ايجاد بستر بين دولتي و در سطح بين‌المللي براي كاهش ريسك سوانح است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون