• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5041 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۲ مهر

خبر

وزير خارجه دولت سيزدهم: 

امريكايي‌ها بخشي از اموال ما را آزاد كنند

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه شامگاه شنبه در برنامه نگاه يك شبكه اول سيما به پاره‌اي از پرسش‌ها درباره سياست خارجي و تصميم‌ دولت سيزدهم براي بازگشت به مذاكرات وين پاسخ داد. بخشي از پاسخ وزير خارجه درباره پيشنهاد او براي اثبات متفاوت بودن دولت جو بايدن با دولت پيشين ايالات متحده با واكنش‌هاي متفاوتي روبه‌رو شد و بسياري از شرط‌گذاري ايران براي بازگشت به مذاكرات وين خبر دادند. به گزارش خبرگزاري فارس، اميرعبداللهيان در پاسخ به پرسشي درباره آنچه در نيويورك گذشت، گفت: امريكايي‌ها تلاش كردند خيلي از كانال‌ها را باز كنند و به يك شكلي تماسي با من بگيرند و پيام‌هايي را منتقل كنند. به يكي از كساني كه حامل پيام بود گفتم آيا امريكايي‌ها نيت واقعي دارند؟ گفت تصور مي‌كنم نيت واقعي دارند، گفتم اگر نيت واقعي دارند بخشي از اموال ما مثلا ۱۰ ميليارد دلار از دارايي‌هاي مربوط به خود ما را در بانك‌هاي خارج از كشور آزاد يا به كشور برگردانند. يك حركتي كنند كه ما بتوانيم بگوييم بايدن با ترامپ يك تفاوتي دارد. به همه اروپايي‌ها و دبيركل سازمان ملل و... به همه گفتم اين نمي‌شود كه بايدن صحبت از اين كند كه روش ترامپ را قبول نداريم، ولي همان‌گونه عمل كند.


توضيحات خرازي درباره انتصاب عراقچي: نظر رهبري بود 

كمال خرازي رييس شوراي راهبردي روابط خارجي كه در حكمي عباس عراقچي معاون سابق وزير امور خارجه را به سمت دبير شوراي راهبردي روابط خارجي منصوب كرد درباره اين حكم گفت: يكي از سياست‌هاي حكيمانه مقام معظم رهبري استفاده از نيروهاي قابلي است كه در پي تغيير دولت‌ها با افراد جديد جايگزين مي‌شوند. اين سياست همواره مدنظر معظم‌له بوده است و بدين ترتيب از نيروهايي كه حاصل سال‌ها سرمايه‌گذاري و تجربه هستند، در مناصب، مجامع و شوراهاي مختلف استفاده شده است. تركيب شوراي راهبردي روابط خارجي نيز از نيروهايي است كه در گذشته مسووليت‌هاي بالايي داشته‌اند و پس از اتمام دوره مسووليت به عضويت شورا در آمده‌اند. نظر مقام معظم رهبري در مورد آقاي عراقچي نيز اين بوده كه از ايشان در شورا استفاده شود؛ لذا براي دبيري شورا درنظر گرفته شدند و اكثر اعضاي شورا نيز با شناختي كه از توانايي‌هاي ايشان دارند و با اطلاع از نظر مقام معظم رهبري از اين گزينش استقبال كردند، گرچه مراسم راي‌گيري رسمي صورت نگرفت. به هر صورت، اميدوارم ايشان بتوانند به نحو احسن از عهده وظايفي كه برعهده دبير شوراست برآيند و اعتماد موجود را همچنان حفظ كنند.


انفجار در كابل 

بعدازظهر روز گذشته انفجاري در نزديكي در ورودي مسجد جامع عيدگاه در شهر كابل به‌وقوع پيوست. به گزارش خبرگزاري فارس، «ذبيح‌الله مجاهد»، سخنگو و معاون سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نيز تاييد كرد كه عصر روز يكشنبه انفجاري در ورودي مسجد عيدگاه كابل در ميان تجمع غيرنظاميان صورت گرفته است. به گفته‌ او، در اين انفجار به چندين غيرنظامي تلفات وارد شده است. مجاهد شمار دقيق تلفات را اعلام نكرده است. در همين حال مقامات وزارت بهداشت افغانستان اعلام كردند كه 4 زخمي اين حادثه به بيمارستان «ايمرجنسي» كابل منتقل شدند. گزارش‌هايي از تيراندازي در محل نيز منتشر شده است. اين انفجار در حالي رخ داده كه مراسم فاتحه‌خواني مادر ذبيح‌الله مجاهد هم در مسجد جامع عيدگاه در حال برگزاري بوده است. «سعيد خوستي»، سخنگوي وزارت كشور دولت موقت طالبان درباره تلفات اين حادثه گفت: تاكنون 8 نفر در انفجار امروز در كابل جان‌باخته و 20 تن ديگر زخمي شده‌اند‌، اما شبكه خبري الجزيره گزارش داده كه در اين حادثه تاكنون 12 نفر كشته و 32 تن ديگر زخمي شدند. منابع طالبان همچنين از بازداشت 3 نفر در رابطه با اين انفجار در پايتخت افغانستان خبر دادند.


ابراز اميدواري وزير خارجه عربستان به حل اختلاف با ايران

«فيصل بن فرحان» وزير امور خارجه عربستان سعودي روز يكشنبه با «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار كرد. شبكه خبري «الحدث» گزارش داد، بن فرحان در اين ديدار، روابط عربستان با اتحاديه اروپا را «عميق و تاريخي» خواند و چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودي را با بورل بررسي كرد. او بدون هيچ اشاره‌اي به تجاوزات سعودي عليه ملت يمن، نسبت به اقدامات نيروهاي انصار‌الله در يمن، ابراز نگراني كرد. وزير خارجه عربستان باز هم نسبت به پيشرفت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، ابراز نگراني و ادعا كرد كه تهران، در اين زمينه، تخطي كرده است. شبكه خبري الجزيره نيز به نقل از بن فرحان گزارش داد كه مذاكرات رياض و تهران، در مرحله بررسي قرار دارد، ولي ابراز اميدواري كرد كه در جريان مذاكرات، مسائل اختلافي نيز حل شود. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين با «نايف فلاح مبارك الحجرف» دبير كل شوراي همكاري خليج‌فارس ديدار كرد. او در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «سفر به عربستان سعودي را با ديدار نايف الحجرف دبير كل شوراي همكاري خليج‌فارس آغاز كردم تا تعامل بين اتحاديه اروپا و شوراي همكاري خليج‌فارس را استراتژيك‌تر و با هم درباره ثبات در منطقه، (موضوعات مرتبط با) آب و هوا و تجارت همكاري كنيم. شراكت ما بيش از سه دهه قدمت دارد و بر اعتماد متقابل و علايق مشترك بنا شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها