• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5041 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۲ مهر

پيدا و پنهان

جريمه غول نفتي انگليس  به علت پرونده رشوه در خاورميانه

گروه خدمات نفتي پتروفاك (‌Petrofac) انگليس اعلام كرد كه به دنبال گزينه‌هاي تامين مالي مجدد از جمله بدهي و سهام تازه است، چراكه با جريمه احتمالي 240 ميليون دلاري از سوي دادگاه لندن به علت رشوه مواجه شده است .پس از تحقيقات 4 ساله اداره مبارزه با كلاهبرداري‌هاي بزرگ در انگليس SFO  درباره اتهامات شركت پتروفاك مبني بر رشوه در عراق، عربستان سعودي و امارات متحده عربي بين سال‌هاي 2012 تا 2015، اين شركت تصميم گرفت 7 اتهام خود را در اين پرونده بپذيرد. پتروفاك در بيانيه‌اي كه اواخر روز جمعه منتشر شد، نوشت: پيشنهاد مشترك اين شركت و اداره مبارزه با كلاهبرداري‌هاي بزرگ به دادگاه جزييات جريمه احتمالي 240 ميليون دلاري قبل از اعمال هرگونه تعديل در سطح جريمه را مشخص مي‌كند. در ادامه اين بيانيه آمده است: اين شركت با توجه به رويكردهاي جايگزين مجازات و توانايي پرداخت خود، از دادگاه تقاضاي كاهش قابل ملاحظه‌اي در اين جريمه كرده است. يكي از وكلاي شركت پتروفاك در اين باره اعلام كرده است كه جريمه بين 90 تا 100 ميليون دلار متناسب‌تر خواهد بود.


حال خوب ارزهاي ديجيتالي

بازار رمزارزها براي سومين روز متوالي صعود خوبي داشت. صندوق بين‌المللي پول در گزارش جديد خود، ارزهاي ديجيتالي را چالشي براي ثبات مالي جهان خواند. اين نهاد با اشاره به اينكه رشد سريع ارزهاي ديجيتالي و نوآوري‌هاي صورت گرفته در آنها از جمله در زمينه پرداخت‌ها، فرصت جديدي براي اقتصاد مالي جهان است از نهادهاي نظارتي و دولت‌هاي سراسر جهان خواست تا ضمن تشديد نظارت خود بر بازار، چارچوب‌هاي معيني براي ادامه كار اين بازار تعيين كنند. در حالي كه چين به صورت كامل هر فعاليت مرتبط با رمزارزها را در كشور خود ممنوع اعلام كرده است اما به نظر نمي‌رسد كه امريكا چنين قصدي داشته باشد. پس از آنكه شركت پي پال از ارايه خدمات جديد مبتني بر رمزارزها به مشتريانش از جمله امكان خريد و فروش ارزهاي ديجيتالي خبر داد، حالا ويزاكارد، ديگر غول بزرگ عرصه پرداخت‌ها نيز در تلاش است تا از ظرفيت بلاك‌چين بهره بگيرد. طبق اعلام ويزا، اين شركت در حال تلاش براي ايجاد يك شبكه پرداخت جهاني مبتني بر فناوري بلاك‌چين است كه با استفاده از ارزهاي ديجيتالي امور پرداختي را انجام مي‌دهد. مجموع ارزش بازار جهاني ارزهاي ديجيتالي در حال حاضر ۲۱۴۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه اين رقم نسبت به روز قبل ۲.۵۱درصد بيشتر شده است. قيمت بيت‌كوين نيز 47.8 هزار دلار اعلام شده است.


طولاني‌ترين كابل برق زيردريايي جهان آغاز به كار كرد

يك كابل برق زيردريايي به طول ۴۵۰ مايل (۷۲۴ كيلومتر) كه انگليس و نروژ را به يكديگر متصل مي‌كند، فعاليت تجاري را آغاز كرد و به اين دو كشور اجازه داد انرژي تجديدپذير را مبادله كنند. با آغاز فعاليت طولاني‌ترين كابل برق زيردريايي جهان كه شبكه برق كشورهاي نروژ و انگليس را به هم متصل مي‌كند، نيروي تجديدپذير توليد شده در نروژ برق خانه‌هاي انگليسي را تامين خواهد كرد. اين كابل همچنين اجازه مي‌دهد نيروي بادي فراوان زماني كه توربين‌هاي بادي ميزان بالايي برق در شرايط بادي توليد مي‌كنند اما تقاضاي داخلي اندكي وجود دارد، به نروژ صادر شده و برق خانه‌هاي اين كشور را تامين كند. اين به معناي آن است كه شبكه نيروي نروژ مي‌تواند آب مورد نياز كارخانه‌هاي برق‌آبي را در ذخاير آبي وسيع اين كشور براي استفاده در زمان ديگري نگه دارد. لينك درياي شمال به ارزش  ۱.۴ ميليارد پوند سرمايه‌گذاري مشتركي بين شبكه ملي برق انگليس و اپراتور سيستم نروژي استات نت بوده و به كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي براي توليد نيرو در انگليس كمك مي‌كند. شبكه ملي نيروي انگليس اعلام كرد اين پروژه مانع انتشار ۲۳ ميليون تن كربن تا سال ۲۰۳۰ مي‌شود.


ريلاينس براي تجارت نفت  در امارات شركت زد

شركت ريلاينس اينداستريز روز شنبه اعلام كرد يك شركت در امارات متحده عربي براي تجارت نفت خام، محصولات پتروشيمي و كالاهاي كشاورزي تاسيس كرده است. شركت «ريلاينس اينترنشنال» زيرمجموعه جديد شركت «ريلاينس اينداستريز» است كه هنوز فعاليت‌هايش را آغاز نكرده است. ريلاينس يك ميليون دلار در كسب و كار جديد سرمايه‌گذاري كرده است. ريلاينس اينداستريز كه بزرگ‌ترين مجتمع پالايش نفت جهان را در جمناگار واقع در غرب هند اداره مي‌كند، در بيانيه كوتاه خود به دليل تصميم براي تاسيس واحد جديد و قرار گرفتن آن در امارات متحده عربي اشاره‌اي نكرد با اين حال اقدام مذكور همسو با تلاش براي توسعه حضور بين‌المللي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها