• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5041 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۲ مهر

«اعتماد» بررسي مي‌كند

عيارسنجي كابينه شهردار تهران

نورا حسيني

 

عليرضا زاكاني روز چهارشنبه 7 مهرماه 16 حكم زد . 5 معاون و 7 شهردار منطقه و 3 مشاور و رييس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران را انتخاب كرد. به گفته ناصر اماني، عضو شوراي شهر ششم او در جلسه هم‌انديشي با اعضاي شوراي شهر تهران گفته است طي يكي، دو روز اخير احكام جديدي را صادر مي‌كند و موج دوم تغييرات نيز در پيش است . 
نگاهي به رزومه كابينه جديد شهردار نشان مي‌دهد جز لطف‌الله فروزنده بازنشسته چهره‌اي شاخص در ليست بلند مديران زاكاني نيست . درحالي كه در تمام اين سال‌ها چهره‌هاي شناخته شده زيادي در ميان معاونان شهردار يا شهرداران منطقه به چشم مي‌خورد.مديران انتخابي اما يك شاخص مشترك دارند آن هم سابقه بسيج است.  هيچ كدام از معاونان وي جز عبدالرضا گلپايگاني از بدنه شهرداري انتخاب نشده‌اند. ناصر اماني، عضو شوراي ششم مي‌گويد تا سطح معاونت‌ها انتظار مي‌رود شهردار افراد نزديك به خود را انتخاب كند اما در ساير انتصابات بدنه شهرداري مورد توجه قرار خواهد گرفت. اين سخن كه شوراي شهر تهران دخالتي در انتصابات نمي‌كند و تنها نقش مشورتي دارد، نكته‌اي است كه تمام اعضاي شوراي شهر تهران بر آن تاكيد دارند اما به نظر مي‌رسد انتظار برخي اعضا در انتصابات شهرداري تهران برآورده نشده است.  عليرضا جاويد كه مدتي سرپرستي شهرداري را بر عهده داشت تاكنون در ليست مديران زاكاني قرار نگرفته است در حالي كه در جلسه‌اي كه شوراي شهر تهران او را به عنوان سرپرست انتخاب كرد، مهدي چمران از جاويد به عنوان مديري نام برد كه مي‌توانست شهردار تهران شود و خود فروتنانه از رقابت‌ها كناره گرفت. اينكه نامي از جاويد در ميان معاونان شهردار نيست، نشان‌دهنده ميزان توصيه‌پذيري زاكاني از شوراي شهر تهران است.  يكي از انتصابات مهم زاكاني انتخاب لطف‌الله فروزنده، بازنشسته به عنوان معاون برنامه‌ريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شوراي شهرداري تهران است. تنها چهره شاخص معاونان زاكاني در كارنامه كاري‌اش سوابقي چون عضويت در هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس، قائم‌مقامي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور، معاونت پارلماني رييس‌جمهور، دستياري توليت آستان قدس رضوي در امور استان‌ها  را  دارد. 
گفته مي‌شود زاكاني براي اين حكم از اجازات خاصه استفاده كرده است.  اما ناصر اماني به «اعتماد» گفت كه فروزنده جانباز هم هست و شايد از اين بند براي ادامه فعاليت‌هايش استفاده كرده باشد . اماني اطلاع دقيقي ندارد كه چگونه اين مدير بازنشسته حكم گرفته است اما تاكيد مي‌كند حكم او قانوني است .  بر اساس تبصره يك قانون منع به كارگيري بازنشستگان مقامات مذكور در ماده (۷۱) قانون مديريت خدمات كشوري و همترازان آنها و ايثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر، نيروهاي مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبري از شمول اين قانون مستثني هستند .   جلال بهرامي هم جايگزين مجتبي يزداني در معاون خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران شده است . او عضو هيات مديره و معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بوده و رياست هيات مديره شركت راهسازي و عمران ايران، مجري طرح‌هاي عمراني وزارت دفاع و مديريت كنترل پروژه بسياري از طرح‌هاي عمراني وزارت كشور در رزومه‌اش ديده مي‌شود. حسين نظري، معاون هماهنگي امور مناطق شهرداري تهران هم مديرعاملي شركت راهسازي و عمران ايران، معاون فني و مهندسي بنياد تعاون ودجا،  نماينده وزارت كشور در كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري تهران و عضويت در سازمان نظام مهندسي استان تهران را در كارنامه كاري‌اش دارد . سيد مجتبي شفيعي منتقد قديمي و تند فعاليت‌هاي ترافيكي محمدباقر قاليباف هم معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران شده هرچند كه به نظر مي‌آيد گذشت اين سال‌ها او را محافظه‌كارتر در اظهارنظرهايش كرده باشد .اما او در گفت‌وگويي گفته است كه وضعيت ترافيك تهران در شأن شهروندان نيست و تاكيد كرده كه يكسري پروژه در گذشته پيشرفت قابل توجهي داشته اما هم اكنون متوقف شده و با بهره‌برداري از آنها گشايشي در معابر و حمل و نقل عمومي اتفاق مي‌افتد. تصور مي‌شود در يك دوره كوتاه شش ماهه شهروندان بتوانند تغييري را  احساس كنند.
عباس شعباني، معاون فني و عمراني شهرداري تهران هم از سپاه آمده است و معاونت فني و مهندسي هلدينگ قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص)، مديرعاملي موسسه شهيد بابايي (پرتفوي پروژه‌هاي گروه تخصصي شهيد رجايي قرارگاه خاتم(ص)، مديرعاملي مجموعه سازه‌هاي پيش ساخته بتني گروه تخصصي شهيد رجايي قرارگاه خاتم(ص) و اجراي پروژه پل طبقاتي شهيد صدر، ساخت و نصب عرشه رمپ‌ها، سرستون‌ها و قطعات پيش ساخته گروه تخصصي شهيد رجايي قرارگاه خاتم(ص) در رزومه او به چشم مي‌خورد. در كارنامه ابوالفضل فلاح، معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران سوابقي چون ۲۶ سال حضور در وزارت اقتصاد و دارايي در حوزه‌هاي مالي، قراردادي، سرمايه‌گذاري تامين مالي و بودجه، مديركلي دارايي استان البرز ديده مي‌شود. از سوابق محمدامين توكلي‌زاده، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران مي‌توان به مديركلي روابط عمومي و امور رسانه آستان قدس رضوي، قائم‌مقامي شبكه پنج سيما، مدير كلي اطلاعات و برنامه‌ريزي سيما، قائم‌مقامي مركز بسيج رسانه ملي و موسس و مدير شبكه ماهواره‌اي امام رضا (ع) اشاره كرد.رييس جديد مركز ارتباطات شهرداري تهران هم سردبير سابق خبرگزاري  فارس است . 
عضو بسيج دانشجويي، جمعيت رهپويان و جمعيت ايثارگران وجه مشترك انتخاب‌هاست .  جمعيت ايثارگران از جمله تشكل‌هاي اصولگرايي است كه از سوي حسين فدايي، سيد علي‌اكبر ابوترابي‌فرد، علي دارابي، مجتبي شاكري، داوود دانش‌جعفري، لطف‌الله فروزنده و برخي سياستمداران پايه‌گذاري شده و حالا دبير كلي آن را محمدجواد عامري بر عهده دارد. جمعيت رهپويان نيز از سوي عليرضا زاكاني، پرويز سروري، فريد حدادعادل، مالك شريعتي و مهدي طائب بنيانگذاري شده است . عليرضا نادعلي، سخنگوي شوراي شهر تهران در خصوص انتصابات شهرداري گفته است كه دو دسته انتصابات داشتيم؛ يكي در سطح شهرداران مناطق و ديگري در سطح معاونان. چيزي كه مسلم است و از دور به نظر مي‌آيد، اين است كه شهردار تهران تلاش كرده اكثر قريب به اتفاق شهرداران مناطق را از ميان همكاران‌مان در شهرداري انتخاب كند و به نظرم كار درستي است و تاكيد و مطالبه و دعوت شورا هم چنين چيزي است. او ادامه داد: در سطح معاونان شهرداري با اينكه ممكن بوده خواست و توصيه شورا اين باشد كه برخي دوستان از داخل شهرداري انتخاب شوند، اين را بنده مي‌دانم كه شهردار تهران نسبت به اين مهم تلقي مثبت و ميل داشته، اما به هر صورت معاونت سطحي است كه بسيار نزديك به خود شهردار بوده و كليات و مهمات كار هر معاونت را مجبور است با او ببندد و احتمالا اين اولويت باعث شده كه ايشان به بيرون از شهرداري هم سنگاه  داشته  باشد.
اما ناصر اماني در اين رابطه به «اعتماد» گفت: اين انتخاب‌ها حاصل نتيجه‌گيري كانون ارزيابي شهرداري است . بيش از هزار و 500 نفر از بانك اطلاعات مديران شهرداري مورد بررسي قرار گرفته كه 60 نفر به مراحل نهايي رسيده‌اند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها