• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5043 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۸ مهر

رسوايي در فرانسه

محمود فاضلي

ژان مارك سووه، رييس كميسيون مستقل سوءاستفاده جنسي در كليساي كاتوليك فرانسه، پس از دو سال و نيم كار روي سوءاستفاده جنسي در كليساي كاتوليك فرانسه يافته‌هاي خود را در يك گزارش 2500 صفحه‌اي منتشر كرد. يافته‌هاي اين تحقيق بر اساس اسناد كليسا، دادگستري، پليس و گفت‌وگو با شاهدان تنظيم شده و تلاش دارد آمار دقيق آزارگران و قربانيان را ارايه دهد. 80 درصد قربانيان اين خشونت‌هاي جنسي را كودكان بين 10 تا 13 سال تشكيل مي‌داده‌اند و حدود 80 درصد از قربانيان سوء‌استفاده جنسي پسر بوده و 20 درصد از قربانيان دختران در رده‌هاي سني متفاوت بوده‌اند. حدود 13 هزار كشيش و تعداد نامشخصي از افراد ديگري كه در كليسا كار يا رفت و آمد مي‌كردند كودكان را مورد سوء‌استفاده جنسي قرار داده و كليساي كاتوليك در تمامي دهه‌هاي گذشته به شكل سيستماتيك اين موارد را پنهان كرده است.
رييس كميسيون مستقل اعتراف كرد از دهه 1950 دست‌كم 3 هزار كشيش و مقام مسوول اين كليسا در ماجراي آزار جنسي كودكان درگير بوده‌اند. اين گزارش ‌به كنفرانس اسقف‌هاي فرانسه (CEF) و كنفرانس اديان موسسات (Corref) كه دستور تهيه اين گزارش را داده بودند، ارسال مي‌شود. بر اساس سرشماري و بررسي بايگاني‌ها (كليسا، دادگستري، پليس قضايي و مطبوعات) و شهادت‌هاي دريافت‌شده توسط اين نهاد، اين رقمي است كه طي اين مدت 70 سال با جمعيت كلي 115 هزار كشيش يا مذهبي اعلام مي‌شود. به گفته او از سال 1950 تاكنون، بين 2900 تا 3200 مورد كودك‌آزاري، توسط كشيش‌ها يا افراد مذهبي شاغل در كليساي كاتوليك در فرانسه وجود داشته است. اين كميته همچنين تعداد قربانيان را ارزيابي كرده و شيوع آزار جنسي در كليسا را با مواردي كه در ساير موسسات (انجمن‌هاي ورزشي، مدرسه و غيره) و در حلقه خانواده مشخص شده است، مقايسه مي‌كند.
اين كميته پس از طرح جدي موارد مربوط به سوءاستفاده جنسي از كودكان در كليساهاي كاتوليك در فرانسه، در نوامبر سال 2018 كميسيوني براي بررسي اين موضوع تشكيل شد .اين كميسيون مستقل پس از بررسي شواهد و مدارك و از آن جمله مراجعه به آرشيو كليساهاي كاتوليك و همچنين گفت‌وگو با قربانيان اين خشونت جنسي گزارش خود را منتشر كرده است. از 22 عضو داوطلب، با مهارت‌هاي مختلف (حقوقي، پزشكي، روانشناسي و روانپزشكي، بخش اجتماعي و آموزشي، حمايت از كودكان، تاريخ و علوم اجتماعي و الهيات) تشكيل شده است. بودجه‌اي به مبلغ 3 ميليون يورو براي اين كار، توسط موسسات و جامعه اسقفي و مذهبي فراهم شد. اين كميته پس از آن تشكيل شد كه پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان در سال 2018 با دگرگون كردن قوانين داخلي كليسا اجازه داد موارد مربوط به كودك‌آزاري جرم‌انگاري و افشا شود. 
رييس كميسيون مستقل اين تحقيق اعلام كرده است: «تحقيقات انجام‌شده از بي‌تفاوتي عميق و حتي ظالمانه كليساي كاتوليك نسبت به قربانيان سوءاستفاده جنسي حكايت دارد؛ چنان كه تا اوايل دهه دو هزار، نه تنها ادعاي قربانيان باور نمي‌شد بلكه گوش شنوايي هم براي آن نبود. طبق آمار در ازاي هر 70 قرباني يك متجاوز وجود داشته و اين براي كليساي كاتوليك فرانسه وحشتناك است. اگر قربانيان سوءاستفاده جنسي ساير افرادي كه به ‌طور غيرمستقيم با كليساي كاتوليك همكاري داشته‌اند و از جمله معلم‌هاي شاغل در مدارس كاتوليك را به اين فهرست اضافه كنيم، مجموع قربانيان به 330 هزار نفر مي‌رسد.
مقام‌هاي ارشد كليساي كاتوليك نگرانند انتشار گزارش رسوايي آزار جنسي در كليساي كاتوليك فرانسه، پاي بسياري از چهره‌هاي مرتبط به كليساي كاتوليك را به ميان كشيده و آسيبي اساسي به اعتبار كليسا وارد آورد. تهيه‌كنندگان گزارش وعده داده‌اند هيچ‌كس نمي‌تواند از پيامد جنايت‌هاي خود عليه كودكان فرانسه در 70 سال گذشته فرار كند و همه آنها كه نام‌شان در گزارش آمده بايد پاسخگو باشند. در پي انتشار نتايج اين تحقيقات، پاپ فرانسيس رهبر كليساي كاتوليك جهان درباره اين «واقعيت شرم‌آور» چنين ابراز تاسف كرد: «مي‌خواهم ناراحتي و رنج خود را براي قربانياني كه اين صدمه را متحمل شده‌اند، بيان كنم و سرافكندگي و شرمساري‌ام را به خاطر ناتواني كليسا به دليل آنكه نتوانست اين مساله را در كانون نگراني‌هاي خود قرار دهد، نشان بدهم.»
 رييس جامعه اسقف‌هاي فرانسه ضمن ابراز «شرمندگي و بيمناكي» از تمامي قربانيان سوءاستفاده جنسي كليساي كاتوليك عذرخواهي كرد. رييس موسسات و دستورات مذهبي فرانسه نيز انتشار اين گزارش را نشانه بروز «يك فاجعه غيرقابل تحمل» و «شرم‌آور به معناي كامل كلمه» توصيف كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون