• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5044 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۹ مهر

توماس مولر، فرشته نجات مانشافت در شب سُكرآور

هزار توي جان سخت!

اميد مافي

نخستين‌بار لوييز فن خال مجوز حضورش را در بايرن كبير صادر كرد. بيست‌ويك سال از آن روزها كه پشت لبان پسر وايلهايم تازه سبز شده بود مي‌گذرد. سال‌هايي كه او هنوز مديون دوآتشه‌هاي باواريا كه روي سكوها به عشقش دم مي‌گرفتند نبود. توماس مولر اما خيلي زود در قاب چشم‌ها نشست و در قامت يك مهاجم سنگرها را شعله‌ور كرد. دو دهه هم كه از آن روزها گذشته باشد مردي با يك متر و هشتاد و شش سانتي‌متر قد محال است ايامي را فراموش كند كه با يك پيراهن خيس زندگي مي‌كرد و در عنفوان جواني تورها را در طرفه‌العيني مي‌لرزاند.

توماس در جام جهاني ۲۰۱۰ با جامه مانشافت محشر به پا كرد و آقاي گل شد تا خلف شايسته ماشين‌هاي گلزني اسبق آلمان همچون يورگن كلينزمن و رودي فولر لقب بگيرد. در جامي كه با قهرماني ماتادورها به پايان رسيد اين توماس مولر بود كه در عصرهاي گرم كيپ‌تاون به سيم آخر زد و با شليك تيرهاي خلاص نام خود را در صدر سياهه گلزنان جام قرار داد. او در آن سال بي‌قرارتر از هر وقت ديگر با رداي آقاي گل جام جهاني به اعماق تاريخ هجرت كرد.
از توماس مولر به عنوان يك هافبك تهاجمي تيزچنگ در تمام مناطق زمين نام مي‌برند. توپچي بي‌بديلي كه مي‌تواند در تمام مناطق زمين به ويژه خط آتش بازي كند. در آكادمي فوتبال بايرن مونيخ به نظر مي‌رسيد كه يك هافبك باشد ولي بعد از بازي در تيم اصلي بايرن معمولا در امور تهاجمي به كار گرفته شد. هم تيم ملي آلمان و هم بايرن مونيخ از سيستم ۴-۲-۳-۱ استفاده مي‌كنند و مولر جزو هافبك‌هاي هجومي است كه پشت مهاجم مركزي به كار برده مي‌شود. با اين همه او راه دروازه‌ها را به خوبي بلد است و مي‌داند چطور بايد قفس‌بانان را به مسلخ بفرستد. گلي كه مولر جمعه شب به روماني زد و توپچي‌هاي مغموم بخارست را حيران كرد مشتي نمونه خروار بود. گلي تماشايي با هنر توماس مولر جان‌سخت كه سبب‌ساز بسته شدن پرونده زردها و تركتازي مانشافت در مسير رسيدن به جام جهان‌نما شد.
 از مولر به عنوان تفنگدار بي‌حاشيه ياد مي‌كنند. توپچي آرامي كه ترجيح مي‌دهد ساعات خارج از مخمل سبز را در كنار ليزا بانويش و بچه‌هاي مهربانش سپري كند. كاتوليك رومي از هياهو بيزار است و به همين دليل ساده زخم نبردهاي كهن روي سينه‌اش جا خوش كرده. او شبيه سربازان غرق در حاشيه نيست و به همين خاطر خود را به دستور زبان آرامش اضافه كرده است. جمعه شب وقتي توماس رومانيايي‌ها را با شاخه گل خود بدرقه كرد نه روي ابرها قدم زد و نه غريو بلندش گوش ورزشگاه را كر كرد. زندگي براي قلندران اين‌گونه است. مرداني كه تحقير حريفان را برنمي‌تابند و با تفرعن و تبختر هيچ رابطه‌اي ندارند.
فن خال روزگاري او را متخصص پيدا كردن رخنه و ايجاد شكاف در خط دفاع تيم حريف قلمداد كرده بود. مولر اما در مورد خودش كلمه آلماني رامديتور را به كار برده كه معني متخصص فضا در زمين را مي‌دهد. او انگار موجودي فرازميني است كه مي‌تواند در مرز مرگ و زندگي داغ آشيانه‌بانان را تازه كند و با رفتار شكوهمند خود پس از هر گل اتوريته‌اش را به رخ بكشد. گلزن سي‌و‌دوساله كه در جام جهاني ۲۰۱۴ در ريو همراه با چشم‌آبي‌ها جشن قهرماني جهان را در سواحل ريو برپا كرد، اينك آماده است تا در جام جهاني قطر همراه با جوان‌هاي آلمان به دروازه حريفان يورش برد و با گل‌هاي چشم‌نواز خود راه رسيدن مانشافت به قله فوتبال دنيا را هموار كند. وقتي توماس بي‌هيچ توهم پيش مي‌تازد و در هر نود دقيقه با گل‌هاي خود به فرشته نجات موبورها بدل مي‌شود، حتما بايد در ازدحام كف و هورا سراغ او را در خاطرات جمعي سوته‌دلان مرتع سبز گرفت.
پسر راين تاكنون بيش از ۱۰۰ بازي ملي براي آلمان‌ها انجام داده و بيش از ۴۰ گل براي تيم ملي فوتبال آلمان به ثمر رسانده است. كاپيتان دوم آلمان‌ها كه در جام جهاني ۲۰۱۰ برنده كفش طلايي و صاحب عنوان بهترين بازيكن جوان جام شد پس از بيست‌ويك سال هيچ نشاني از پيري و فرتوتي ندارد و با تمرينات پرفشار به حضور پررنگ در خط آتش بايرن و تيم ملي مي‌انديشد. كسي چه مي‌داند. شايد توماس در روزهاي بلند دوحه بتواند همچون باران ببارد و دنيا را با گل‌هايش خيس كند. شايد آنقدر بدرخشد كه ماه به ساق‌هايش حسادت كند. وقتي آرزو بر گرگ‌هاي باران‌ديده عيب نيست لابد بايد بزنيم به تخته و براي مردي كه از پس سال‌هاي دير و دور در عكس‌هايش تكان نخورده هورا بكشيم.
حالا ديگر او دردانه هانس ديتر فليك ۵۶ ساله است. سكاندار مانشافت كه آمده تا در پاگرد آرزوها اتفاقات بزرگي را رقم بزند و كاري كند كه دوآتشه‌ها روزهاي شيرين يواخيم لوو را فراموش كنند. جمعه شب وقتي مولر كار زردهاي روماني را يكسره كرد و راز مانايي‌اش را با ورزشگاه تب‌آلود در ميان نهاد اين هانس ديتر فليك بود كه آغوش خود را به روي گلزن هميشگي تيمش گشود و او را ابر باروري دانست كه به عشق پرچم آلمان جهان را آكنده از شور و شوق و شادي و شبنم مي‌كند. سرمربي دنياديده كه قول داده با آلمان در جام جهاني قطر خاطرات خوب گذشته را زنده كند اميدش به ساق‌هاي تفنگدار بادرايتي است كه مي‌تواند خودش و تيمش را در موقعيت‌هاي عاشقانه قرار دهد و كاري كند كه روز از چشم‌هاي آبي‌اش شروع شود و جايي در امتداد آشفتگي موهايش به خواب رود. به همين زيبايي...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون