• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5044 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۹ مهر

زبور عشق‌نوازي

علي‌اصغر محمدخاني

بيستم مهرماه با نام شاعري عجين شده كه حافظه و بلكه آيينه هر ايراني است. نكته‌دان بذله‌گويي كه در شأن يار و اغيار خوش مي‌نوشت و شعر شكربارش هنوز هم فارغ از مرزها و قرن‌ها فضاي سينه هر ايراني را پر
 ز صداي خود مي‌كند. حافظ از جنبه شعري، هنري و تاريخ ادبي و فكري موقعيت منحصربه‌فردي در تاريخ شعر و زبان فارسي دارد و آن اين است كه بيشترين تاثير را از شعر و ادب فارسي و عربي پيش از خود برده و بيشترين تاثير را در شعر و ادب پس از خود به جاي گذاشته است.موقعيت او در جهان ادبيات پيوسته در تعالي است و بيشترين بحث‌ها را ميان منتقدان برانگيخته است. شعر و انديشه او در جهان نيز در پنج سده گذشته به زبان‌هاي مختلف منعكس شده است.
در پاسداشت حافظ، سالانه برنامه‌هاي مختلفي در شيراز و ديگر شهرهاي ايران برگزار مي‌شود. مركز فرهنگي شهركتاب نيز مفتخر بوده است كه در سال۹۳ به مدت يك‌سال درسگفتارهاي حافظ را برگزار كند و علاوه بر آن همايش‌هايي را نيز در روز بزرگداشت اين شاعر بزرگ برپا دارد. از ديگر اهداف اين مركز درباره حافظ‌شناسي معرفي كتاب‌هاي تازه چاپ شده در اين حوزه است كه اغلب آنها بازه زماني يك‌سال اخير را در برمي‌گيرد. گزارش مربوط به اين آثار به قرار زير است: 
از ميان ۱۱۲ اثر با شمارگان ۱۳۸۰۴۵ نسخه كه طي يك‌سال گذشته درباره حافظ منتشر شده، ۳۷ بار ديوان او با شمارگان ۷۷۶۶۵ نسخه به چاپ رسيده است كه در اين ميان تصحيح غني- قزويني همچنان با فاصله بيشتري از ديگر تصحيحات جلوتر است. چاپ ۴ برگزيده اشعار حافظ با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و نيز ۱۸ شرح از غزليات او با شمارگان ۱۲۷۵۰ نسخه از ديگر كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه ديوان حافظ هستند. ۵۳ اثر باقيمانده ديگر نيز به نقد و بررسي افكار و آثار حافظ و نيز مقالاتي درباره او اختصاص دارند كه با شمارگان ۴۵۱۳۰ نسخه وارد بازار نشر شده‌اند. البته در اين سال برخي آثار پژوهشي گذشته همچنان در صدر آثار هستند و مورد استقبال بوده كه از جمله آنها مي‌توان به كتاب‌هاي زير اشاره كرد: 
- عرفان حافظ، مرتضي مطهري
- از كوچه رندان، عبدالحسين زرين‌كوب
-حافظ‌نامه، بهاء‌الدين خرمشاهي
- ذهن و زبان حافظ، بهاء‌الدين خرمشاهي
- عرفان و رندي در شعر حافظ، داريوش آشوري
- شرح شوق، سعيد حميديان
- مكتب حافظ، منوچهر مرتضوي
- درس حافظ، محمد استعلامي
- حافظ ناشنيده پند، ايرج پزشكزاد
- شاخ نبات، محمدرضا برزگرخالقي
معاون فرهنگي و بين‌الملل شهركتاب 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون